Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:een forummer die het wel snapt hoe je goed en grondig kunt meten
Volgens mij ben jij dit, Wim.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als ik goed had kunnen meten, had ik bij mij het probleem al opgelost.
Maar zere neus, ik heb de WPH schema’s er bij gepakt en aan de hand daarvan het verhaal geschreven.
Het vervelende met dit soort storingen is dat niet te voorspellen is wanneer ze optreden. En dan is het handig om alvast heel veel uit te sluiten, zodat je met een beperkt aantal mogelijkheden gericht verder kan. Het blijft een aanpak van opties elimineren. Als ik het bij La Soixante getackeld heb dan post ik het wel.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb met m’n 2.1 TD zaliger 2 keer problemen gehad met de aansturing van de ventilatoren/airco.
Eerst helemaal geen aansturing en ook geen airco, na montage van een nieuwe Bitron-module werkte alles weer zoals bedacht.
Later nog een keer problemen gehad met 1 van de 3 relais, die hoorde je wel schakelen, maar het inwendige contact werd niet gemaakt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wim, bij mijn weten zijn temp sensoren altijd NTC’s. Dus lagere weerstand bij hogere temperatuur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Afgezien van alle relais, bitrons enz, zou het kunnen zijn dat de motor gewoon (al heel snel te) warm draait ?
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is ook een kwestie van meten, met een contactthermometer o.i.d.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Oke,
Garage is de makkelijkste oplossing Yuri, maar ik wil zelf met hulp de oorzaak vinden (moet wel tijd vinden ervoor)...
Dus:
- Alles doormeten ( )
- Andere radiator (eerst goed schoonmaken, kijken of dat helpt), via een forummer van het Xm-forum. Kwam hij met dit oplossing. Hielp bij z’n 24klepper ook.
Maarre Wim, ik wil best mijn Xm als proefkonijn opgeven… (leer ik ook over elektrich)
@Jaap ik hoop toch niet, de koppakking is nog héél…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gert, een goed radiatorenbedrijf maakt voor een paar tientjes je radiateur inwendig schoon. En die hebben middeltjes waar wij niet aan kunnen komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
GWHENDRIKS2 schreef:Oke,
@Jaap ik hoop toch niet, de koppakking is nog héél…
Gert, ik zie het misschien te simpel, maar je schrijft een paar keer (en ik ga niet terugzoeken) dat de ventilator(s) soms op volle snelheid loeien. En volgens mij op grote ritten/snelweg heb je er geen last van, maar op korte ritten cq 80 km wegen wel. Je kunt me een hoop wijsmaken, maar niet dat die relais je alleen dwarszitten als je 80 km/u rijdt. Ik neem ook aan dat die dingen niet meteen bij starten op volle snelheid gaan loeien. Dus volgens mij kun je die relais wegstrepen, ze schakelen soms (goed) in en soms (goed) uit. Dan zal er iets in de besturing (sensors of bitron ?) niet goed zitten, maar volgens mij heb je zelf die bitron ook al weggestreept omdat je die gewisseld hebt zonder verandering.
Ik heb gemerkt dat zo’n V6 heel wat warmte ontwikkelt, misschien zit er inderdaad gewoon in je koelsysteem iets niet goed. En dat er dus te weinig rijwind is bij lage snelheden om de boel koel te houden. Volgens mij begon deze narigheid ook nadat je interieurkachel gewisseld hebt, dus wellicht (nog steeds) een ontluchtingskwestie. Of je radiator zit gewoon dichtgekalkt.
jantje1948 schreef:Wim, bij mijn weten zijn temp sensoren altijd NTC’s. Dus lagere weerstand bij hogere temperatuur.
Nee hoor. Soms wel, soms niet. En deze bruine is een PTC. Dat weet ik 100% zeker want ik heb zowel aan de oude als de nieuwe gemeten.
Gert, je schrijft dat de temperatuurmeter op het dashboard een normale temperatuur aanwijst als de fans aan de haal gaan. Die temperatuurmeter heeft zijn eigen sensor, dus die meet dezelfde koelwatertemperatuur als de sensor van de Bitron. Als dat metertje op het dashboard waardes aanwijst die logisch zijn (oplopende temperatuur bij warmwordende motor. Lagere temperatuur op de snelweg dan in de stad, etc.) dan verwacht ik niet dat het schoonmaken van je radiateur iets zal uithalen.
Wim,
Disciplus Simplex
Niet warmlopen op de snelweg en wel binnen de stad wil nog wel eens wijzen op een thermostaat of anderszins een probleem waardoor het grote circuit niet werkt…
Ik bedoel dat de motortemperatuur op de snelweg lager is, vanwege de rijwind, dan in de stad.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed, net ging effe in een flits de themperatuurlampje branden..
Goed, vanaf nu staat de V6 stil totdat ik hét probleem opgelost heb..
Wat is er tot nu toe gedaan sinds de kachelradiatorwissel:
Door de garage gebeurd:
- Nieuwe thermostaat
- Koelsysteem meerdere malen schoongespoelt (werkte tot een tijdje terug)
- Systeem onder druk gezet (geen kapotte koppaking)
- Blauwe sensor en bruine sensor vervangen.
Ik zelf:
- Andere bitron monteren
- Andere relais monteren
Dus tja wat te doen, relaisvoeten doormeten? Radiator schoonlaten maken (of een nieuwe erin zetten)?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gert, welk lampje gaat er branden?
In m’n 2.1 TD had ik er twee voor de koelvloeistoftemperatuur, een oranje (symbool thermometer met pijltje omhoog) en een rode (symbool thermometer in vloeistof).
De oranje is een vooralarm en de rode gaat gelijktijdig met STOP branden.
Beide lampjes worden aangestuurd vanuit de Bitron.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
GWHENDRIKS2 schreef:Goed, net ging effe in een flits de themperatuurlampje branden..
Stond die toen al als een gek te loeien?
Als alles normaal werkt gaat het systeem eerst hard koelen voordat het lampje aan gaat.
Goed stil zetten lost het probleem ook niet op, waarom niet gewoon naar een XM specialist?