Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ook weer gelukt. Mechanisme naar boven draaien, ruit erin kantelen en naar voren schuiven zodat de kunststof busjes in de geleiders terecht komen.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1195
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Kijk…..dat is info waar we wat mee kunnen.
Bedankt
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Gisteren begon de Progress te kwijlen, aan de passagierszijde. Groene kwijl. Met behulp van de nodige flessen LHM raakte ik thuis. Omdat ik moest werken en nog geen tijd had het lek te traceren, laat staan te repareren ging ik vandaag opnieuw op pad met de patiënt. Slecht plan. Ik strandde bij een garage waar ik de naam niet van zal noemen, omdat ze me niet echt wilden helpen. ‘Bel de ANWB maar en laat dat ding maar weghalen, ik steek er geen vinger naar uit. Ik weet er ook niets van. Een ramp, die BX-en’, waren de historische woorden van de garagist.
De telefoniste van de wegenwacht had een goede dag. Toen ik mijn kenteken doorgaf, met de mededeling dat de BX met z’n buik op de grond lag, zei ze: ‘Een Progress, hahaha.’ Erg veel vooruitgang zit er nu inderdaad niet in, deelde ik haar mede. Anderhalf uur later was de wegenwacht ter plaatse. ‘Dat is lang geleden, ik weet er amper nog wat van’, zei de wegenwachter van dienst bemoedigend. Hij kreeg bijval van de garagist. Fijn zo. Tijdens het wachten had ik veel tijd om theoriën te bedenken voor het falen van de HD-pomp, ook al was de LHM bijgevuld en ik opperde dat het wellicht lucht in het systeem was. ‘Kan niet’, stelde de wegenwachter. Toch draaide hij de ontluchtingsnippel rechtsvoor open. De motor draaide, de nippel ging weer dicht. Niets. De bergingswagenchauffeur werd gebeld en de BX moest alvast verplaatst. Toen kwam de Progress plots weer uit de veren en er was ook weer remkracht. Na een beetje rekken, strekken en testen (de BX dan) kon ik mijn weg vervolgen.
Maar… het lek moest dicht! Nu staat ze kunstmatig op hoogte met dank aan assteunen. Ik vond een brakke slang achter de voorste hoogteregelaar. Gescheurd vlak voor het T-stuk van gevulkaniseerd rubber. Doorgesneden en weer dichtgemaakt. Geen lekkere klus, want die slang lag op het subframe, pal achter de hoogteregelaar. Motor gestart: de gerepareerde slang bleef dicht en toch liep er verse LHM langs het subframe. Het was te laat voor grondig onderzoek en al helemaal voor foto’s, maar:
vragen: een dunne, zwarte kunststof leiding loopt naar achteren, iets links (als je voor de wagen staat) van de hoogteregelaar. Die lijkt LHM te lekken. Welke leiding is dat en welke druk komt er op? Hoe kom je er goed bij? Dat ding moet dicht!
Alvast mijn dank weer.
Groet!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Nou dat was dan weer lekker van de garage! En die anwb was ook weer lekker bezig. Er staat nog zo duidelijk in de haynes, vraagbaak en op de site van Roel Tiemersma, dat de hydrauliekpomp niet zelf aanzuigend is en als er teveel lucht in de aanvoerleiding zit de pomp niet werkt….
Wel fijn dat je weer thuis staat. Jammer dat ik geen tijd heb dit weekend, maar ik had je graag geholpen met de hydrauliek. Volgende week misschien?
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 555
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Balen! Maar fijn dat er weer wat Progressie in zit!
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Dat is een mooi aanbod, maar liefst zie ik vandaag al wat meer vooruitgang. We hebben dat ding nodig, zeker met dit weer. Nu staan er twee citroëns stuk te wezen…
Totaal aantal Berichten: 9373
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HvdL schreef:vragen: een dunne, zwarte kunststof leiding loopt naar achteren, iets links (als je voor de wagen staat) van de hoogteregelaar. Die lijkt LHM te lekken. Welke leiding is dat en welke druk komt er op?
Die leiding komt van achter en is zeer waarschijnlijk de retourleiding van de achterste hoogteregelaar.
Die is deels in staal, deels in kunststof uitgevoerd.
Andere mogelijkheid is een lekleiding van de veercilinders of de hoogteregelaar achter.
Minder waarschijnlijk, want daar komen geen grote hoeveelheden LHM uit.
En deze zijn transparant.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Het moet wel een retourleiding zijn, inderdaad. Anders had ik geen meter meer kunnen rijden met een flink lek. De leiding is zwart, niet transparant (tenminste niet het deel dat ik zag). En dun dus. De vraag is of ik die voorlopig kan fixen door er een slang overheen te zetten, die met klemmen vast wordt gezet. Dat kan een beetje lastig zijn, want volgens mij loopt die gehavende leiding in een dikker deel, of een verdikt deel, dat eveneens van hard plastic is. Iemand een suggestie?
Rolf92 schreef:De BX lekt dus hier, linksvoor
De spin zit, zie ik op het forum, rechtsvoor. Maar er ligt rechtsvoor geen LHM plasje onder de auto.
Easy fix dus?
Niet toevallig hetzelfde Hans?
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Nope, dan was het gemakkelijk geweest. Het gaat om een dunne, zwarte niet-zo-buigzame (dus harde) leiding die tussen het subframe zit gepropt…
Jammer… Net nu het zo’n snotweer is!
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De 4 mm dia kunststofleiding is de lekretour van de hoogteregelaar achter. De 5 mm dia kunststofleiding is de lekretour van de veercilinders achter. Een lek in zo’n ‘leiding’ zou je op kunnen lossen door dat stuk eruit te knippen en een stuk slang als koppeling te gebruiken.
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Dank je! Ga ik mee aan de slag.
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wel raar als er eentje lek zou zijn, dat gebeurt bijna nooit. Of ze moeten dubbel gevouwen zijn geweest oid.
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Klopt, zijn ook niet lek. Nadat ik de onderste motorsteun loshaalde, kon ik zien dat de lhm op de leidingen drupte. Het lek zit bij de hoogteregelaar. Het lijkt erop dat een van de twee aansluitingen aan de linkerkant (als je voor de wagen staat) lekt, waarschijnlijk bij de slangklem. Alleen: hoe kom ik daar in godesnaam bij?