1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Zwetende versnellingsbak
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 22 juni 2013 10:16 PM

Ik heb vandaag gekeken bij een jongere Xsara, en wel een 1.6 16v break uit 2005. Hij zag er prima uit, alleen lijkt hij wat te zweten bij de versnellingsbak (zie foto’s). De verkoper vertelde mij dat dit lichte zweten geen probleem is. Nu ben ik zelf niet zo technisch, dus vandaar mijn vraag: is dit geen probleem of moet ik mij er zorgen over maken? Het gaat om trouwens om een handgeschakelde bak.

Dank voor jullie hulp!

Afbeelding Bijlagen
2.jpg1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 22 juni 2013 10:29 PM
  [ # 1 ]

Op deze foto’s is niet echt te beoordelen waar de lekkage vandaan komt. Meest voorkomend is dat een (of beide) aandrijfas keerring gaat lekken. Weet je zeker dat het versnelingsbak olie is? Was de olie zwart of gelig van kleur? Bakolie is vaak schone olie, en motorolie meestal zwart. Mocht het zwarte olie zijn is de kans groot dat de krukas keerring lekt. In dat geval moet de versnellingsbak gedemonteerd worden. Wat pak ‘m beet een halve dag werk is.

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 22 juni 2013 10:33 PM
  [ # 2 ]

Eerlijk gezegd weet ik het niet. red face De verkoper vertelde dat het de versnellingsbak was die licht zweette.

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 22 juni 2013 10:51 PM
  [ # 3 ]

Ken je geen monteur in je omgeving die een keertje mee wil gaan kijken? Een ervaren monteur zal zeker een goed advies kunnen geven. Succes! Ik woon niet echt in de buurt, dus helaas… Wink

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 22 juni 2013 11:04 PM
  [ # 4 ]

Ik ga komende week nog eens kijken met iemand inderdaad, het is alleen een rit naar de andere kant van het land. Daarom leek het me wel handig om wat extra informatie in te winnen tongue wink

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 22 juni 2013 11:08 PM
  [ # 5 ]

waar moet je gaan kijken dan?

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 23 juni 2013 12:00 AM
  [ # 6 ]

Bovenin Limburg..

Als het een aandrijfas keerring zou zijn, is het niet zo erg begrijp ik?

En als de krukas keerring vervangen moet worden, is het ook verstandig de koppelingsplaten mee te nemen?

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 23 juni 2013 09:09 AM
  [ # 7 ]

De vraag waar ik nog mee zit is hoe groot het risico nu eigenlijk is om deze Xsara over te nemen. Zal ik hier waarschijnlijk lang mee door kunnen rijden? Is het niet ‘normaal’ dat ie zweet?

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 23 juni 2013 12:15 PM
  [ # 8 ]

Als het geen recente lekkage is geweest, kan het alleen al van alle vuil, zand en andere zooi er vettig uitzien. Keerring van een versnellingsbak is wel eens vaker lek, dat is goed te verhelpen en geen reden om ‘m te laten staan.

Krukaskeerring bij de TU weet ik niet of die zo vaak lek gaat. En ja: dan moet de bak eruit. Als dat in combinatie kan/moet met nieuwe koppeling of zo (kan dan ook vettig zijn) zijn dat de meerkosten niet. Hoe is de koppeling? Hoeveel km’s heeft het ding gemaakt?

Maareh: hoe kom je aan die foto’s? Normaal kun je zo snel zo’n foto niet maken zonder eerst de carterbeschermplaat te demonteren..

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 23 juni 2013 12:17 PM
  [ # 9 ]

Dat ligt helemaal aan de prijs van deze xsara en de km stand, de motoren zijn op zich betrouwbaar. Dus eerst vaststellen waar de lekkage wegkomt dan kun je beter inschatten wat de kosten voor reparatie zijn, en of de auto dan nog interessant voor je is.Hoe lang je er zo nog mee door kunt rijden weet ik niet het zweten zal waarschijnlijk alleen maar erger worden dus zou ik liever gelijk laten verhelpen, misschien kan je de prijs nog wat naar beneden krijgen. Op zich zijn deze motoren prima dus als het alleen een paar keerringen zijn dan zou ik hem er niet om laten staan succes.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 23 juni 2013 12:46 PM
  [ # 10 ]

Als de krukas keerring lek is wordt de koppeling niet vet aangezien deze zich aan de andere kant van het vliegwiel bevindt. Als je prise-as keerring lek is slipt de koppeling wel. Noord Limburg is op zich niet zo ver van hier. Als je via Uden kunt rijden wil ik evt. wel even mee rijden (ik kan nu zelf niet rijden door een blessure)

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 23 juni 2013 02:55 PM
  [ # 11 ]

Dank voor jullie reacties!  Smile

Ik heb de foto’s gemaakt toen hij even op de brug stond. We hebben niets gedemonteerd.

De Xsara loopt op gas en heeft 186.000 gelopen (NAP geregistreerd), voor mij is het daarom een hele interessante auto. Mijn coupé staat momenteel op 323.000 en zal dus eens vervangen moeten worden. Ik heb niet gemerkt dat de koppeling slipt, in ieder geval niet met optrekken en wat hoger in de toeren. Verder heb ik hier geen aandacht aan besteed (auto ging na de proefrit de brug op). Zo te zien was het sowieso al vettig (zie ook de eerste foto). De bedoeling is om met een andere Xsara ook weer lang door te rijden.

Bedankt Jay-Jay voor je hulp! Ik neem de volgende keer wel een technisch persoon mee, dus wat dat betreft is het niet echt nodig. Is meer voor mij om een indicatie te krijgen wat het risico is, wat het probleem kan zijn (en eventuele kosten) en of dit een reden is om de volgende trip af te zeggen (geld/tijd).

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 23 juni 2013 03:28 PM
  [ # 12 ]

Prima, waarschijnlijk valt het allemaal wel mee… Succes!

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 23 juni 2013 05:32 PM
  [ # 13 ]

Mooie km stand is ie net goed ingelopen:) ik heb mijn break nu 4 jaar en er zo’n 60.000km mee gereden. In die tijd motorisch niet veel bijzonders gehad, de afgelopen jaren heeft ie gewoon zijn beurten bij de citroen garage gekregen. Bij de aankoop gelijk de radiateur laten vervangen en de uitlaat vanaf de kat omdat ze lek waren,door deze rep kon ik nog wat van de verkoopprijs afkrijgen en heb dit bij de dealer laten repareren met een grote beurt. Later zelf nog de remschijven en blokken rondom vervangen voor Brembo Max en tot vorig jaar eigenlijk geen bijzondere dingen behalve de reguliere beurten. Vorig voorjaar merkte ik dat de airco het niet meer deed en dit bleek de condensor te zijn die heb ik zelf vervangen 65 euro via ebay en laten vullen voor 50euro sindsdien koelt ie weer prima. Heb vorig jaar ook een duurdere reparatie gehad net voor de vakantie merkte ik dat het achterwiel soms aanliep in de wielkast, dit bleken de achterste draagarm lagers te zijn. Omdat er ook al enige tijd een emissiestoring uitlaatgas aanwezig was die na vervangen van beidde lambda sondes toch terugkwam dit laten herstellen ruilachteras gemonteerd en katalysator vervangen bij de snelle leeuw in Utrecht voor krap 1000 euro. Een lelijke tegenvaller net voor de vakantie maar ja de auto is verder goed je weet ook niet wat je met een andere weer tegenkomt en het goedkope tanken maakt veel goed:) na deze reparatie rijdt de auto weer prima. Heb nu net afgelopen week de uitlaat weer vervangen vanaf de kat omdat de middendemper doorgerot was vlak voor de einddemper die ook al aardige roestvorming heeft (we rijden hoofdzakelijk korte stukjes minder dan 20 km) deze keer de rep zelf gedaan middendemper van ebay.de voor zo’n 30 euro incl verz einddemper orgineel omdat die een rvs eindpijp heeft 100 euro bij dealer totaal met uitlaatklem voor krap 140 euro klaar. Dat zijn de rep die ik in 4 jaar tijd gehad heb, dit jaar zit ik ook nog aan een grote beurt met distibutieriem omdat hij de 240.000km nadert wil daarvoor toch even een offerte vragen bij mijn dealer en ook bij de citroen specialist omdat ik denk dat dit ook gauw weer een redelijk bedrag kan worden. succes met je keuze

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 23 juni 2013 05:56 PM
  [ # 14 ]

De uitlaat die onder deze hangt is ook vrij rot, maar de garage zou die voor mij vervangen. Verder airco bijgevuld en nieuwe APK. Lijkt verder allemaal prima! Alleen dat zweten dus.. ik denk dat het toch maar even kijken wordt, want als dat meevalt heb ik een auto voor heel wat jaren gebruik Smile

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 23 juni 2013 06:07 PM
  [ # 15 ]

Inderdaad dat zweten moet toch te verhelpen zijn, en je kunt dan nog heel wat jaren plezier van deze auto hebben. Als je er heen gaat kijk dan ook even bij de achterwielen of ze erg scheef staan met name de rechterkant, en probeer even te voelen hoeveel ruimte er tussen de band en de wielkast zit. Als deze bijna aanloopt zijn de draagarmlagers ook aan vervanging toe en dit kan je zo’n 700 euro gaan kosten afhankelijk van wat er defect is.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook