Hallo mensen,
Volgende week trek ik met de berlingo naar het zuiden frankrijk.
Ik heb even naar de garage gebeld maar een onderhoud was nog niet nodig.
De auto is van 2012 en heeft een goede 12000km op de teller.
(Wat een heerlijke auto trouwens)
Ik heb dan zelf maar even de vloeistoffen gecontroleerd en heb gezien dat de koelvloeistof op het randje van minimum staat.
Nu wou ik daar wat bijkappen maar ik vind nergens terug welke koelvloeistof het moet zijn.
Vrijdag even langs de dealer gereden en die vertelde me dat ik gewoon wat water mocht bijkappen.
Dit is toch enkel voor noodgevallen?
Ik wil gerust wat koelvloeistof gaan kopen maar dan zou ik toch precies moeten weten welke.
Wat gooien jullie erbij?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik gebruik voor universeel gebruik rode longlife koelvloeistof met G12 specificatie. Dit is longlife kvs, en mengt met vrijwel alle andere koelvloeistoffen. En heeft goede anti-corroderende eigenschappen. Verkrijgbaar bij de automaterialenzaak en de betere benzinepomp shop.
De dealert heeft het vaak ook…
Maar wat Jay-Jay zegt klopt, de rode vloeistof is prima.
In mijn snoek (geërfd van mijn vader) zit het nu zo’n jaar of 40, vroeger heette het Forlife.
Na 20 jaar was de waterpomp versleten, maar nog brandschoon van binnen.
Ik heb in die 40 jaar nog nooit koelproblemen gehad, ook niet in de heuvels van zuid Frankrijk.
Bij verversen zou ik gelijk overgaan op deze kvs. Aanrader!
Dat is een auto in garantie, daar kap je niet zomaar iets bij.
Normaal zou er blauwe vloeistof in moeten zitten, zou er dan ook niets anders bijkappen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lampje brandde nog niet?
Je zou eens kunnen peilen als ie bloedje heet is, Waarschijnlijk is ie dan op peil.
Het is ooit op peil geweest natuurlijk en nu niet voor niets wat lager, waarschijnlijk gooit ie wat
je bijvult er ook weer uit.
Gr. Wim.
De kleur in het reservoir is niet echt duidelijk, lijkt me meer naar kleurloos te neigen.
Als de motor koud is staat hij dus op minimum.
Bij een warme motor staat hij half tussen minimum en maximum.
Ik zou toch graag iets reserve meenemen als we vertrekken.
paso schreef:Dat is een auto in garantie, daar kap je niet zomaar iets bij.
Normaal zou er blauwe vloeistof in moeten zitten, zou er dan ook niets anders bijkappen.
Da’s ook weer waar…
Maar de dealer levert het ook, dus ik denk dat het geen probleem is, zeker als de dealer het volgende keer vervangt.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Die rode kvs is geen enkel probleem. Waarschijnlijk zelfs beter dan wat er af fabriek in zit.
Vroeger met die PSA Antigel was een ander verhaal, maar dat wordt bij PSA al zeker 15 jaar niet meer gebruikt.
Hm groen en blauw hebben dezelfde bestanddelen rood niet.
Rood is slechter voor je pakkingen en niet te mengen met blauw of groen.
Roze is zelfde als rood maar voor de recentere VW’s.
Dus blauw is origineel (PSA), anders groen dat mag er ook onder gemengd worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:
Rood is slechter voor je pakkingen
??? Dat is beslist niet mijn ervaring!
Is dit bekend bij de experts?
Dat niet kunnen mengen zou ik niet weten…
Dat is algemeen gezegd, ook als ik op andere forums ben lees ik dat af en toe.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ja, maar dan dus andersom. Neem bijvoorbeeld een VW met standaard de rode (of roze) G12 koelvloeistof, en je gooit daar andere koelvloeistof bij vermindert dat de werkende bestandsdelen (dopes) van de G12 koelvloeistof waardoor de longlife werking niet gegarandeerd blijft. Maar andersom is er niets aan de hand.
Vandaar dat 9 van de 10 universele autobedrijven de G12 koelvloeistof toe passen.
Ik heb in de 20 jaar dat ik automonteur ben (9 jaar Citroën dealer, 5 jaar universeel, bijna 7 jaar Suzuki dealer) nog nooit problemen gehad met de G12 koelvloeistof.
En wat betreft de fora waar je dat soort dingen leest. Als je eens wist hoeveel onzin ik op diverse fora lees…. Daar sla je van achter over. Maar dat terzijde….
paso schreef:Dat is algemeen gezegd, ook als ik op andere forums ben lees ik dat af en toe.
Dat is toch wat anders dan een goede vergelijkende test.
Als deze vloeistof in oudere auto’s wordt gedaan speelt de leeftijd van de auto en dus de pakkingen ook mee.
Ik heb namelijk ook eens (vanwege de prijs) blauwe vloeistof in een andere snoek gedaan, (niet van de dealer en hééél lang geleden, dus absoluut niet betrouwbaar te vergelijken) en na een aantal jaar kwam het gewoon door de pakkingen en zelfs door het aluminium naar buiten!
De kop was duidelijk aangevreten. Door de blauwe vloeistof?
Ik weet niet meer wat er in zat. Stond er geloof ik ook niet op.
Maar voor mij is die rode vloeistof gewoon super. Geen lekke pakkingen en absoluut ongevaarlijk voor aluminium. Dat mag ik nu toch wel zeggen na 40 jaar! (ook al is het N=1)
Nogmaals, van dat mixen weet ik niets,dat is meer iets voor de chemisch deskundigen onder ons.
Edit: jouw aanvulling had ik nog niet gelezen Jay Jay, maar we zitten denk ik aardig op één lijn.
Zou zijn omdat bij rode koelvloeistof geen water mag gedaan worden, en bij blauw en groen kan water bijgevuld worden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017