1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Sleutel kwijt, reservesleutel wil niet omdraaien in contactslot [GEVONDEN]
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 22 juni 2013 02:58 PM

Dag mensen van het goede leven,

Zie titel. Ik heb een XM op mijn oprit staan waarvan het kenteken onlangs geschorst is. Maar nu wilde ik deze week mijn andere auto de garage in rijden en kan ik de sleutel nergens vinden (DOM!). Reservesleutel gepakt, auto opengemaakt, sleutel in het contactslot…geen beweging in te krijgen! Sad
Nog eens in de deuren gecheckt of het echt de goede sleutel was, ja dus.
Dus nog maar eens geprobeerd, stuur heen en weer bewegen - voor zover mogelijk want hij staat in het stuurslot, maar geen soelaas.

Nu staat me bij dat het contactslot inderdaad niet helemaal tof meer was, waarschijnlijk is ie zover versleten dat de pinnen niet goed op hun plek komen. Ik ga dus zometeen kijken of ik het slot eruit kan slopen, maar heeft iemand nog tips of betere ideeën hoe ik het contactslot omgedraaid krijg?

PS. Dit is een XM V6.24 Type 2, met ZPJ4 motor dus Diravi.

Met vriendelijke groet,

Erik

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 22 juni 2013 05:17 PM
  [ # 1 ]

Nou. Eruit halen gaat dus niet zonder de boel te verspanen. Het antwoord mag ook per PB gegeven worden als het niet veilig wordt geacht hier te plaatsen.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 juni 2013 08:47 PM
  [ # 2 ]

WD 40 er in spuiten .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 22 juni 2013 09:54 PM
  [ # 3 ]

Al gedaan. Zojuist nog een keer gerommeld, maar smeren helpt niet. Sleutel gaat er goed in en nu zelfs nog makkelijker. Áls ie ronddraait gaat het makkelijk, het lijkt er meer op dat de pinnetjes niet meer goed op hun plek vallen door slijtage.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 23 juni 2013 12:13 AM
  [ # 4 ]

Het fenomeen is me niet onbekend: ik heb er heel lang over gedaan om een reserve sleutel te laten maken: maar liefst 3 proffelsionele sleutelmakers konden het niet,met het originieel uiteraard als voorbeeld. De 4e sleutel werkt nu wel maar gaat er maar moeilijk uit. Dit verklaard dus wel dat het met name door slijtage van de originele sleutel, een lastig slot blijkt. Een ander slot lijkt me (tijdelijk) inderdaad de beste oplossing! Ik moet nog eens nagaan of een xantia slot ook niet past.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 juni 2013 03:29 AM
  [ # 5 ]

Wd40 in een slot spuiten gaat je over een tijdje zeker niet vrolijk maken hoor. Grafiet is het enige dat je er eigenlijk in mag doen om te smeren.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 23 juni 2013 06:04 PM
  [ # 6 ]

Ach ja. Ach als ik het slot er eenmaal uit heb gaat ie toch uit elkaar, dus dan maakt die WD40 ook niet uit. Grafiet heb ik nog staan ook Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 juni 2013 06:35 PM
  [ # 7 ]

Nou, probleem opgelost hoor ...

Wat een plek om mijn sleutel achter te laten :p
Sleutel draait om, nu nog het contactslot eruit zien te krijgen.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juni 2013 07:09 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij hoeft dat er nu niet meer uit….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 juni 2013 07:54 PM
  [ # 9 ]

Jawel, want mijn reservesleutel werkt nog steeds niet en de originele sleutel haakt ook lichtjes. Daarbij zit er nu WD40 in wat er uit moet.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juni 2013 08:07 PM
  [ # 10 ]

Ah, ok.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 24 juni 2013 09:49 PM
  [ # 11 ]

Zolang je geen grafiet bij die WD 40 doet is er niets aan de hand .
Tesamen gaat het klonteren.
Ik doe al jaren mijn sloten met WD 40.
`t Is of het 1, of het ander.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 24 juni 2013 09:55 PM
  [ # 12 ]

Goh, toeval bestaat niet??? Ik had hetzelfde probleem 2 weken geleden!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 juni 2013 10:06 PM
  [ # 13 ]

hahaha, heerlijk plekje idd, daar heb ik ook wel eens iets na HEUL lang zoeken terug gevonden..

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 juni 2013 11:49 AM
  [ # 14 ]
Lampie schreef:

Dit is een XM V6.24 Type 2, met ZPJ4 motor dus Diravi.
Erik

Interessante auto, dus. Wist niet eens dat die bestonden.
Naar mijn bescheiden mening is een XM zonder Diravi net niet helemaal echt.
Ik heb een Break Type 2 met “slechts” een twaalfkleps V6.
Zo blijft er altijd nog wat te wensen…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 juni 2013 08:33 PM
  [ # 15 ]

een werkende diravi is een zegen. Probleem is dat die zegen eigenlijk van vandaag op morgen kan omslaan in een hoofdpijn dossier…

De beste diravi zit in de auto waar je wel in kunt rijden maar die niet van jou is. Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook