Dag mensen van het goede leven,
Zie titel. Ik heb een XM op mijn oprit staan waarvan het kenteken onlangs geschorst is. Maar nu wilde ik deze week mijn andere auto de garage in rijden en kan ik de sleutel nergens vinden (DOM!). Reservesleutel gepakt, auto opengemaakt, sleutel in het contactslot…geen beweging in te krijgen!
Nog eens in de deuren gecheckt of het echt de goede sleutel was, ja dus.
Dus nog maar eens geprobeerd, stuur heen en weer bewegen - voor zover mogelijk want hij staat in het stuurslot, maar geen soelaas.
Nu staat me bij dat het contactslot inderdaad niet helemaal tof meer was, waarschijnlijk is ie zover versleten dat de pinnen niet goed op hun plek komen. Ik ga dus zometeen kijken of ik het slot eruit kan slopen, maar heeft iemand nog tips of betere ideeën hoe ik het contactslot omgedraaid krijg?
PS. Dit is een XM V6.24 Type 2, met ZPJ4 motor dus Diravi.
Met vriendelijke groet,
Erik
Groetjes Erik!
Nou. Eruit halen gaat dus niet zonder de boel te verspanen. Het antwoord mag ook per PB gegeven worden als het niet veilig wordt geacht hier te plaatsen.
Groetjes Erik!
WD 40 er in spuiten .
XM TCT Ambiance`94
Al gedaan. Zojuist nog een keer gerommeld, maar smeren helpt niet. Sleutel gaat er goed in en nu zelfs nog makkelijker. Áls ie ronddraait gaat het makkelijk, het lijkt er meer op dat de pinnetjes niet meer goed op hun plek vallen door slijtage.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Het fenomeen is me niet onbekend: ik heb er heel lang over gedaan om een reserve sleutel te laten maken: maar liefst 3 proffelsionele sleutelmakers konden het niet,met het originieel uiteraard als voorbeeld. De 4e sleutel werkt nu wel maar gaat er maar moeilijk uit. Dit verklaard dus wel dat het met name door slijtage van de originele sleutel, een lastig slot blijkt. Een ander slot lijkt me (tijdelijk) inderdaad de beste oplossing! Ik moet nog eens nagaan of een xantia slot ook niet past.
Wd40 in een slot spuiten gaat je over een tijdje zeker niet vrolijk maken hoor. Grafiet is het enige dat je er eigenlijk in mag doen om te smeren.
Ach ja. Ach als ik het slot er eenmaal uit heb gaat ie toch uit elkaar, dus dan maakt die WD40 ook niet uit. Grafiet heb ik nog staan ook
Groetjes Erik!
Nou, probleem opgelost hoor ...
Wat een plek om mijn sleutel achter te laten :p
Sleutel draait om, nu nog het contactslot eruit zien te krijgen.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij hoeft dat er nu niet meer uit….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jawel, want mijn reservesleutel werkt nog steeds niet en de originele sleutel haakt ook lichtjes. Daarbij zit er nu WD40 in wat er uit moet.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zolang je geen grafiet bij die WD 40 doet is er niets aan de hand .
Tesamen gaat het klonteren.
Ik doe al jaren mijn sloten met WD 40.
`t Is of het 1, of het ander.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Goh, toeval bestaat niet??? Ik had hetzelfde probleem 2 weken geleden!
hahaha, heerlijk plekje idd, daar heb ik ook wel eens iets na HEUL lang zoeken terug gevonden..
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lampie schreef:Dit is een XM V6.24 Type 2, met ZPJ4 motor dus Diravi.
Erik
Interessante auto, dus. Wist niet eens dat die bestonden.
Naar mijn bescheiden mening is een XM zonder Diravi net niet helemaal echt.
Ik heb een Break Type 2 met “slechts” een twaalfkleps V6.
Zo blijft er altijd nog wat te wensen…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
een werkende diravi is een zegen. Probleem is dat die zegen eigenlijk van vandaag op morgen kan omslaan in een hoofdpijn dossier…
De beste diravi zit in de auto waar je wel in kunt rijden maar die niet van jou is.