Besten,
nou heb ik al heel wat topics gezien over het vervangen van de koppelingskabel, maar in geen enkele staat uitgelegd hoe. Het is volgens mij niet zo’n moeilijke klus, maar zou toch graag even weten van iemand wat ik precies waar los moet halen en waar op te letten.
Ik hoor het graag!
Welkom.
Vertel eens eerst over welke auto het gaat, motor en bouwjaar.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Sorry, vergeten.. Het is een Citroën Berlingo uit 2006, 1.9D 600 (bedrijfswagen).
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Waar kom je vandaan?
Rotterdam, maar moet geen probleem zijn het zelf te vervangen.
Maar is het bijvoorbeeld nodig om de vork op de bak op ontkoppelen te zetten (pedaal indrukken) en dan met een blok hout oid vast zetten zodat het monteren makkelijker gaat, en waar/hoe moet de kabel los bij het pedaal. Is dat van binnenuit of kan dat gebeuren in de motor ruimte?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Belangrijk is dat de nieuwe kabel voldoende op lengte is bij het monteren.
Dit is hoe ik het meestal doe:
Ten eerste knip ik de oude kabel door net na het gewicht aan de gaffel zijde. Vervolgens schroef ik binnen in de auto het koppelingspedaal los (een bout met moer dwars door pedaalsteun en een klein boutje welke in de steun gedraaid is (let op de stand van het pedaal ivm sleufgat))Dan trek ik het pedaal incl. binnenkabel er uit. Dan kun je de binnenkabel los nemen uit het pedaal.
Vervolgens haal je de buitenkabel uit de motorruimte, en monteer je de nieuwe kabel. Eerst duw je de binnenkabel zo ver mogelijk in naar binnen, en haak je het pedaal aan de binnenkabel waarna je het pedaal weer monteerd. Dat is vaak een beetje een gepuzzel voor de kabel in de pedaalsteun haakt. Dan komt het lastigste. Daarvoor dien je even een hulpje te hebben. Laat even iemand met een platte schroevendraaier binnen in de auto tegen de witte ring aan het uiteinde van de buitenkabel drukken (bij het pedaal) en dan kan de ander de binnenkabel vanuit de motorruimte uittrekken en in de gaffel haken.
Klus geklaard!
Succes….
Oke, duidelijk. Vandaag zou de kabel binnen komen dus ga er vandaag of morgen gelijk mee aan de gang. Ik laat ff weten of het gelukt is.
Bedankt zover
Zo, de nieuwe zit, werkje van 10 minuten…
Bedankt!
Vroeg met wel af wat de functie van t sleufgat is, neem aan t pedaal wat te kantelen?!
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Klopt, daar kun je de hoogte van het koppelingspedaal mee af stellen. Meestal zit deze in de hoogste stand. Mooi dat het gelukt is!