Volgens mij ben ik deze week niet de enige, maar ik had vrijdag ook een lekker dagje..
‘S ochtends reed ik naar mn werk, de eerste 100 meter wat nog niks aan de hand. Daarna gingen de waarschuwingslichten aan en uit en weer aan. Ik besloot (wijsheid) te stoppen om te kijken. Ik zag niet direct iets, dus ik probeerde de auto omlaag en helemaal omhoog te pompen. Na éen kniebuiging ging ze naar beneden en bleef daar ook…
Er liep een stevige hoeveelheid LHM uit bij het rechtervoorwiel. Meteen motor af en bijkomen van de schrik (ik ben zo vroeg op de dag ook niet heel scherp, dus dat duurde even).
Toen de anwb gebeld, maar die vragen natuurlijk het rotzakkentarief als je nog geen wegenwacht NL hebt (ik had namelijk alleen buitenland). Gelukkig schoot de Pee uit Krimpen te hulp (doe je vader en broer de groeten Bram ).
Afgesleept, leenauto en binnen een dag weer gerepareerd Helaas wel aardig wat euro’s verder, maarja daar doe je niks aan.
Het probleem bleek de retourslang op de veerpoot rechtsvoor te zijn. Die was foetsie. Een intern lek in de veerpoot is schijnbaar niet zo’n probleem, dus die is nog niet vervangen. Gelukkig kan ik weer lekker rijden, maar ik ben nu wel een beetje angstig dat de andere veerpoten hetzelfde probleem hebben en ik daar binnenkort ook een oliebad kan verwachten..
Is het vervangen van de veerpoten voor een beetje te doen? Zoals het in de Haynes staat lijkt het redelijk simpel, maar daar heb ik me eerder in vergist
Waar haal ik een nieuwe veerpoot überhaupt vandaan?
Het is mij een beetje dubbelop:
Het probleem bleek de retourslang op de veerpoot rechtsvoor te zijn. Die was foetsie.
en
Is het vervangen van de veerpoten voor een beetje te doen?
De retourslangetjes vervangen is niet zo spannend, het is eventjes pielen als je het nog nooit eerder hebt gedaan, maar niet echt een klus waar je lang mee bezig bent.
De veerpoot vervangen is ook niet zo spannend; het is een van de eerste klusjes die ik op mijn BX heb gedaan, als je een beetje creativiteit hebt, kom je een eind.
Ik verwacht echter dat je enkel de retourslangetjes dient te vervangen.
Dat gezegd hebbend..
Er liep een stevige hoeveelheid LHM uit bij het rechtervoorwiel.
Zo veel zou er niet uit moeten lopen, als je gaat gymnastieken zou er wel wat uit moeten komen, maar geen stevige hoeveelheid.
Veerpoten kan je niet meer nieuw kopen, sloop of forum is de enige optie.
Dat ze niet meer nieuw te vinden zijn was ik al een beetje bang voor. Heeft iemand nog een liggen? Zal binnenkort een ‘gezocht’ dingetje aanmaken op de markt.
Misschien niet duidelijk gezegd, maar er zit dus een nieuw slangetje op, hebben ze bij de garage gedaan, want ik stond halverwege werk en huis en moet gewoon arbeiden..
Er kwam echt flink veel uit, qua volume vergelijkbaar met urineren (sorry voor de viezigheid, maar dan weet iedereen hoeveel ik bedoel )
Naar mijn weten zouden er een paar druppeltjes uit mogen komen, tenzij de veerpoten een te hoge interne lekkage hebben. Op zich zou je gewoon met ‘lekke’ veerpoten kunnen rijden, al zou ik dat zeer zeker niet adviseren. Die slangetjes zijn niet ontworpen voor grote hoeveelheden vloeistof (ze zullen er af blijven springen). Daarbij komt ook, dat de poten erg veel vloeistof van het hydraulisch systeem zullen vragen, en dat gaat ten koste van andere zaken. Met andere woorden: vervangen. Wat ik al zeg, het is prima te doen, mits je poten hebt. Gewoon bij ‘gezocht’ een advertentie zetten, of bij Pieter (diegene met z’n 4e BX) vragen, want hij is een BX aan het ontmantelen.
Dank voor de tip!
Pff. Vandaag even opgelet bij het stoplicht en de HD pomp slaat nu elke 10 seconden aan ipv elke 30…
Dit moet ik eigenlijk wel oplossen voordat ik 4000 km door Frankrijk ga toeren volgende maand
Als iemand nog andere tips heeft waar ik een vervangende veerpoot vandaan kan halen hoor ik het graag, Pieter heeft ze namelijk misschien zelf allebei nodig.
Hmm, ik mag mn eigen berichten niet wijzigen, dan maar zo:
Update: Er staat een sloper in Rotterdam op MP, er zitten nog veerpoten op en ik ga als het goed is morgen kijken.
Kan ik testen of ze nog een beetje in orde zijn zonder dat ze zijn aangesloten?
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Niet echt. Hooguit kun je ze eens induwen om te voelen of alles soepel werkt, maar je hebt druk nodig om te weten of ze helemaal goed zijn.
Laten we dat dan maar proberen!
Heeft iemand een idee wat een gebruikte schokdemper moet kosten??
En zit er nog verschil tussen de benzine en diesel modellen (lijkt me niet toch?)
Eh, even een beetje ontucht met kleine beestjes (heb ik van Penny Lane), maar de schokdemper zit in de veerbol. Volgens mij wil je een hele voorpoot
En volgens mij zijn die van diesel en benzine hetzelfde…
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Volgens mij zijn die veerpoten allemaal eender. Prijs? wat een gek er voor geeft. Met een paar tientjes per stuk (max) zou het klaar moeten zijn, maar je weet nooit wat iemand met zo’n sloper terug wil verdienen met onderdelen. Als daar nog een tankvlotter in zit, zou ik ‘m graag willen hebben, hahaha
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Hmm, aangezien ik niet weet hoe goed ze nog zijn zal ik opletten wat betreft de prijs.
Ja, je hebt gelijk, ik wil de veerpoot. De bollen zijn laatst nog gevuld, dus daar heb ik geen vervanging voor nodig!
Ik zal ook nakijken of de vlotter er nog inzit, wat heb je daarvoor over? Dan leg ik m wel in de berging tot je een keer in de buurt van Rotterdam bent
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Je hebt PB!
Groet
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Even voor de goede orde: de HD pomp tikt niet, en deze slaat ook nooit in; is gewoon een continu aangedreven pomp. De HD regelaar regelt de druk.
10 seconde interval is op zich niet belabberd, prima mee te leven. De mijne heeft dat probleem ook eigenlijk wel, terwijl de accumulatorbol nog niet zo oud is. Heeft de jouwe die tik-interval van 10 seconde ook na een stuk rijden?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
HvdL schreef:Volgens mij zijn die veerpoten allemaal eender.
Nee. Er zijn verschillende poten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, ik bedoelde inderdaad de regelaar, merci.
Volgens mij blijft het interval zo rond de 10 seconden liggen. Het gebeurt nu ook af en toe als ik bij het stoplicht sta dat de drukregelaar geluid blijft maken zolang de motor stationair draait. Als ik dan een klein beetje gas geef (en het pedaal meteen weer loslaat) houdt dit wel weer op.
Er is ook prima mee te rijden, ik heb alleen weinig behoefte aan een losgeschoten retourslang halverwege Merdeville, Frankrijk
@Waterman: zit er dan ook verschil tussen links en rechts? Ik ga nu kijken bij een
1.6 tzi automaar van 1992
volgens de advertentie. Dat past toch wel op mijn TZD?