probleem met distributieriem op bx19d biarritz !!
Sigmund
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 09-01-2006

Gepost: 17 januari 2006 10:24 PM

ik heb mijn distributieriem willen vervangen, had nokkenas en dieselpomp vastgezet met bouten , maar de krukas was ik vergeten vast te zetten. Wanneer ik één van de tandwielen manueel draai hoor ik dat de riem niet goed zit. Weet iemand hoe alles juist moet staan ? Op de nokkenas en de dieselpomp staan markeringen. Op de krukas dus niet.

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 17 januari 2006 11:07 PM
  [ # 1 ]

ik weet er niet veel van, althans, k heb t bij een bx diesel nog nooit vervangen.

Maar er is een punt van je krukas (=“vliegwiel”)  dat je hem vast kunt zetten; wellicht is dat punt op te zoeken (boortje 8 mm erin prikken geloof ik, bakzijde. Als dat inderdaad maar bij 1 punt kan, dan kun je de rest ook vastzetten met m8-bouten geloof k. zie haynes pag 56 e.v.

doe in elk geval voorzichtig! start em nooit als je niet zeker weet of t goed is!

evt kan ik dingen voor je inscannen/mailen etc. k hoor t wel

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2006 11:29 PM
  [ # 2 ]

Er zit een gat vlakbij de startmotor waar een M6 boutje inpast.
Dat gat is een beetje lastig te vinden, dit plaatje is van de 1.9D in mijn Xantia, als je dat ding met het vraagteken erop demonteert, dan kun je bij het gat.

Je kunt dit het beste met 2 man doen, één draait en de ander voelt/duwt een M6 bout erin.

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 17 januari 2006 11:32 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad de krukaspositie is te controleren met een pen van 8 mm die van achter/onder de startmotor in een opening in het vliegwiel moet vallen. Daar kun je het best een lange pen met knik voor maken. Daarmee kun je er vanonderaf bij.
Je moet ook de krukas blokkeren om de bout van de krukaspoelie vast te kunnen zetten. Verder gewoon de procedure volgen voor het spannen van de riem.
Ik zal je wel een PB sturen met meer details.

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 januari 2006 11:36 PM
  [ # 4 ]

haal een draadeind van M8 ,bij elke dhz te krijgen.
ff buigen en hopla, zelfs zonder je startmotor te demonteren.
volgende X bij demonteren van je riem VOORRAF MERKTEKENS ZETTEN.

is les in met D riemen….
dan hoef je ook niet (altijd) te vervelen met paspennen enzo..
gewoon alle poelie’s op de merktekens zetten en klaar

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2006 11:38 PM
  [ # 5 ]
tom13 schreef:

Inderdaad de krukaspositie is te controleren met een pen van 8 mm die van achter/onder de startmotor in een opening in het vliegwiel moet vallen. Daar kun je het best een lange pen met knik voor maken. Daarmee kun je er vanonderaf bij.

8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter Wink

Die pen met een knik staat ook in de Revue Technique beschreven, ik zal dat ding straks eens met maten overtekenen en hier posten. Dan hoef je niets aan de startmotor te demonteren.

O ja, merktekens zetten zoals KrazyV8Wuppo zegt is heel belangrijk Exclamation

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 januari 2006 11:39 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:
tom13 schreef:

Inderdaad de krukaspositie is te controleren met een pen van 8 mm die van achter/onder de startmotor in een opening in het vliegwiel moet vallen. Daar kun je het best een lange pen met knik voor maken. Daarmee kun je er vanonderaf bij.

8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter Wink

Die pen met een knik staat ook in de Revue Technique beschreven, ik zal dat ding straks eens met maten overtekenen en hier posten. Dan hoef je niets aan de startmotor te demonteren.

tja sorry hoor.
ik heb die pen nog nooit nodig gehad, vandaar dat ik de Dm niet weet.
maar een M6 wil altijd passen, kan je hooguit 1 tand heen of weer missen.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Sigmund
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 09-01-2006

Gepost: 18 januari 2006 12:20 AM
  [ # 7 ]

ik had instructies van iemand gevolgd die beschreef op zijn site hoe je een riem moest vervangen van zo een bx . die persoon had dus maar 2 wielen vast gezet. Toen ik besefte da derde ook moest geblokkeerd worden was het natuurlijk te laat Confused

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 januari 2006 12:25 AM
  [ # 8 ]
Sigmund schreef:

ik had instructies van iemand gevolgd die beschreef op zijn site hoe je een riem moest vervangen van zo een bx . die persoon had dus maar 2 wielen vast gezet. Toen ik besefte da derde ook moest geblokkeerd worden was het natuurlijk te laat Confused

tja, al doende leerd men…

nu niks meer aan te doen, volgende X beter.

mvgr wupke:als je niet in staat bent om fouten te maken, ben je tot niets in staat ! Laughing  Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 januari 2006 02:39 AM
  [ # 9 ]

Dit heb ik even overgetekend uit de Revue Technique.
Er staat inderdaad bij dat de diameter 8mm moet zijn, ik ben denk ik in de war met een AX, daar is het een M6 bout om het vliegwiel te blokkeren.

PS: Niet vragen waarom er 2 cijfers achter de komma staan, ik kon het niet meer vinden waar je dat kan aanpassen Surprisedops:

Profiel  
 
Gepost: 18 januari 2006 01:07 PM
  [ # 10 ]
ZX1.4i schreef:

PS: Niet vragen waarom er 2 cijfers achter de komma staan, ik kon het niet meer vinden waar je dat kan aanpassen Surprisedops:

Standaard technische tekening hé Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 januari 2006 01:13 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:

8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter Wink

8 mm dus. Met een hoop gepiel kun je als je weet waar het gaatje te vinden wel een bout erin steken. Echter, zo’n pen buigen is natuurlijk veel makkelijker.

Edit:

PS: zonder startmotor is het gaatje veel beter zichtbaar. let niet op de olielekkage op dit blok (die na het vervangen van carterventilatieslangen verholpen is)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 januari 2006 01:27 PM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:
ZX1.4i schreef:

8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter Wink

8 mm dus. Met een hoop gepiel kun je als je weet waar het gaatje te vinden wel een bout erin steken. Echter, zo’n pen buigen is natuurlijk veel makkelijker.

Edit:

PS: zonder startmotor is het gaatje veel beter zichtbaar. let niet op de olielekkage op dit blok (die na het vervangen van carterventilatieslangen verholpen is)

Ik heb het zelf bij een turbodiesel met alles er nog op zelfs met een boortje gedaan. Toegegeven, het wás even pielen maar het is wel gelukt. Vliegwiel in de juiste stand zetten gaat door eerst te kijken waar het gaatje zit, en dat is in het gebied waar ook de inkeping voor de BDP-sensor zit. Het helpt ook te weten dat het gaatje in de flens v/h vliegwielhuis zit tussen 2 rillen.

Voordeel van alles intact laten vind ik dat hoe minder je loshaalt, hoe kleiner de kans op ongeplande “gevolgschade”. Met andere woorden: iedere handeling onder de motorkap moet een goed doel dienen, anders verhoog je de kans op pech alleen maar.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 20 januari 2006 02:46 PM
  [ # 13 ]

Wat ik altijd nog even doe als de riem er weer op zit:

2 slagen met de hand het blok rondraaien. Als je dan geen rare geluiden hoort in het blok loopt alles goed. Of in elk geval geen zuigers tegen kleppen aan.

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook