Megasquirt-systeempje bouwen?
Weet niet of de throttle bodies van een Subaru of Alfa zomaar passen, maar een carburateur komt sowieso te vervallen wanneer je wilt werken met MAP- en Lambda-sensoren.
Lijkt me redelijk ingewikkeld, zie dit filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=zIhnxPdLsVA
Een ombouw naar alleen 123-Ignition is een stuk simpeler en volledig elektronisch.
electronische ontsteking te koop:
Nee, ik bedoel geen Megasquirt of injectie systeem, en natuurlijk al helemaal geen “elektronische” ontsteking van de GSA (waarbij eigenlijk enkel de contactpunten vervangen zijn voor een Hall sensor)
Megasquirt is vooral injectie, met daarbij een geoptimaliseerde onsteking. Wat al met al redelijk kostbaar is (+ 1200 euro).
Waar ik de interesse voor pijl is juist enkel een volledig elektronische ontsteking.
Dus met een map sensor en een toerentalsensor (dus géén Lambda sensor).
Het is een verbeterde versie van de 123-Ignition. Waarbij je zelf je curves kunt bepalen en tijdens het rijden kunt omschakelen naar een aantal voorgedefineerde presets.
De stoomverdeler (dus ook de verdeler en kap!) zou je dan helemaal kunnen laten vervallen wanneer je met een actieve bobine (of twee harley/ eend bobines met een wasted spark) werkt.
Tel uit je winst!
Ik schat de kosten van dit totale systeem op zo’n 200 a 250 euro exclusief de bobine(s)
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Aangezien er geen enkele reactie is geweest acht ik de kans minimaal dat hier een behoorlijk aantal GS(A) rijders nog interesse krijgen in zo’n systeem. Ik zie dan ook af van een eventuele gezamelijke organisatie.
Veel plezier met de ..
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Tsja, het nadeel van een kleine markt. Er rijden nog hooguit een paar honderd GS/A’s rond in NL en die doen het met de standaard ontsteking meestal helemaal niet verkeerd. Het elektronische ontstekingssysteem is zelfs erg betrouwbaar en onderhoudsvrij.
Een basaal injectiesysteem lijkt me nog wel eens interessant om mee te knutselen. Maar daar bestaat geen easy-fit bouwpakketje voor en de kans dat zoiets er ooit zal komen lijkt me gering. Of er zou een bestaand systeem toevallig moeten passen…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Met wat hobby pas en meetwerk zal een monopointinjectie gewoon mooi kunnen werken op de gs/a
Dus van een 106 of ax of saxo of golf wat spul afsleutelen op de sloop en lekker hobbiën.
Dat is in mijn ogen een systeem wat er makkelijk op te bouwen is.
Carburateur eraf, alu verloopvoetje zagen,vijlen,vrezen dat op het originele spruitstuk past,
monoinjectieunit erop, lambdasonde in de pijp lassen dan wat electronica uitzoekwerk en reken maar dat t mooi loopt.
Voor de milieugasten onder ons kan dit ook mooi met een 3-weg kat samenwerken.
Het systeem wordt al 20 jaar in bovengenoemde modellen tot volle tevredenheid getest.
Wie durft??
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Been there, done that. Op een Ds. Ging wel ok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja zie je.
Ik dacht al dat het ergens al geprobeerd moest zijn.
Als ik op een sloop loop denk ik er ook wel eens aan als ik het op een sloper zie zitten, hoe
simpel het mischien wel is om te doen.(dat denk ik dan).