ik heb mijn distributieriem willen vervangen, had nokkenas en dieselpomp vastgezet met bouten , maar de krukas was ik vergeten vast te zetten. Wanneer ik één van de tandwielen manueel draai hoor ik dat de riem niet goed zit. Weet iemand hoe alles juist moet staan ? Op de nokkenas en de dieselpomp staan markeringen. Op de krukas dus niet.
ik weet er niet veel van, althans, k heb t bij een bx diesel nog nooit vervangen.
Maar er is een punt van je krukas (=“vliegwiel”) dat je hem vast kunt zetten; wellicht is dat punt op te zoeken (boortje 8 mm erin prikken geloof ik, bakzijde. Als dat inderdaad maar bij 1 punt kan, dan kun je de rest ook vastzetten met m8-bouten geloof k. zie haynes pag 56 e.v.
doe in elk geval voorzichtig! start em nooit als je niet zeker weet of t goed is!
evt kan ik dingen voor je inscannen/mailen etc. k hoor t wel
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Er zit een gat vlakbij de startmotor waar een M6 boutje inpast.
Dat gat is een beetje lastig te vinden, dit plaatje is van de 1.9D in mijn Xantia, als je dat ding met het vraagteken erop demonteert, dan kun je bij het gat.
Je kunt dit het beste met 2 man doen, één draait en de ander voelt/duwt een M6 bout erin.
Inderdaad de krukaspositie is te controleren met een pen van 8 mm die van achter/onder de startmotor in een opening in het vliegwiel moet vallen. Daar kun je het best een lange pen met knik voor maken. Daarmee kun je er vanonderaf bij.
Je moet ook de krukas blokkeren om de bout van de krukaspoelie vast te kunnen zetten. Verder gewoon de procedure volgen voor het spannen van de riem.
Ik zal je wel een PB sturen met meer details.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
haal een draadeind van M8 ,bij elke dhz te krijgen.
ff buigen en hopla, zelfs zonder je startmotor te demonteren.
volgende X bij demonteren van je riem VOORRAF MERKTEKENS ZETTEN.
is les in met D riemen….
dan hoef je ook niet (altijd) te vervelen met paspennen enzo..
gewoon alle poelie’s op de merktekens zetten en klaar
mvgr wupke
tom13 schreef:Inderdaad de krukaspositie is te controleren met een pen van 8 mm die van achter/onder de startmotor in een opening in het vliegwiel moet vallen. Daar kun je het best een lange pen met knik voor maken. Daarmee kun je er vanonderaf bij.
8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter
Die pen met een knik staat ook in de Revue Technique beschreven, ik zal dat ding straks eens met maten overtekenen en hier posten. Dan hoef je niets aan de startmotor te demonteren.
O ja, merktekens zetten zoals KrazyV8Wuppo zegt is heel belangrijk
ZX1.4i schreef:tom13 schreef:Inderdaad de krukaspositie is te controleren met een pen van 8 mm die van achter/onder de startmotor in een opening in het vliegwiel moet vallen. Daar kun je het best een lange pen met knik voor maken. Daarmee kun je er vanonderaf bij.
8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter
Die pen met een knik staat ook in de Revue Technique beschreven, ik zal dat ding straks eens met maten overtekenen en hier posten. Dan hoef je niets aan de startmotor te demonteren.
tja sorry hoor.
ik heb die pen nog nooit nodig gehad, vandaar dat ik de Dm niet weet.
maar een M6 wil altijd passen, kan je hooguit 1 tand heen of weer missen.
mvgr wupke
ik had instructies van iemand gevolgd die beschreef op zijn site hoe je een riem moest vervangen van zo een bx . die persoon had dus maar 2 wielen vast gezet. Toen ik besefte da derde ook moest geblokkeerd worden was het natuurlijk te laat
Sigmund schreef:ik had instructies van iemand gevolgd die beschreef op zijn site hoe je een riem moest vervangen van zo een bx . die persoon had dus maar 2 wielen vast gezet. Toen ik besefte da derde ook moest geblokkeerd worden was het natuurlijk te laat
tja, al doende leerd men…
nu niks meer aan te doen, volgende X beter.
mvgr wupke:als je niet in staat bent om fouten te maken, ben je tot niets in staat !
Dit heb ik even overgetekend uit de Revue Technique.
Er staat inderdaad bij dat de diameter 8mm moet zijn, ik ben denk ik in de war met een AX, daar is het een M6 bout om het vliegwiel te blokkeren.
PS: Niet vragen waarom er 2 cijfers achter de komma staan, ik kon het niet meer vinden waar je dat kan aanpassen ops:
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ZX1.4i schreef:PS: Niet vragen waarom er 2 cijfers achter de komma staan, ik kon het niet meer vinden waar je dat kan aanpassen ops:
Standaard technische tekening hé
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
ZX1.4i schreef:
8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter
8 mm dus. Met een hoop gepiel kun je als je weet waar het gaatje te vinden wel een bout erin steken. Echter, zo’n pen buigen is natuurlijk veel makkelijker.
Edit:
PS: zonder startmotor is het gaatje veel beter zichtbaar. let niet op de olielekkage op dit blok (die na het vervangen van carterventilatieslangen verholpen is)
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:
8mm? Ik dacht toch echt dat het 6mm was, maar dat doet er niet toe, je komt er vanzelf wel achter
8 mm dus. Met een hoop gepiel kun je als je weet waar het gaatje te vinden wel een bout erin steken. Echter, zo’n pen buigen is natuurlijk veel makkelijker.
Edit:
PS: zonder startmotor is het gaatje veel beter zichtbaar. let niet op de olielekkage op dit blok (die na het vervangen van carterventilatieslangen verholpen is)
Ik heb het zelf bij een turbodiesel met alles er nog op zelfs met een boortje gedaan. Toegegeven, het wás even pielen maar het is wel gelukt. Vliegwiel in de juiste stand zetten gaat door eerst te kijken waar het gaatje zit, en dat is in het gebied waar ook de inkeping voor de BDP-sensor zit. Het helpt ook te weten dat het gaatje in de flens v/h vliegwielhuis zit tussen 2 rillen.
Voordeel van alles intact laten vind ik dat hoe minder je loshaalt, hoe kleiner de kans op ongeplande “gevolgschade”. Met andere woorden: iedere handeling onder de motorkap moet een goed doel dienen, anders verhoog je de kans op pech alleen maar.
Ich bin ein Breaker
Wat ik altijd nog even doe als de riem er weer op zit:
2 slagen met de hand het blok rondraaien. Als je dan geen rare geluiden hoort in het blok loopt alles goed. Of in elk geval geen zuigers tegen kleppen aan.
Test