Het elec raam aan de bestuurders zijde heeft bij mij de ‘‘automatisch omhoog functie’’ Echter als ik dit doe (naar beneden of boven) blijft er iets tikken en stroom trekken als het raam helemaal dicht/open is. Te zien aan de koplampen en binnenverlichting die zwakker gaan branden. Weet iemand de oorzaak?
gewoon de schakelaar die blijft hangen? die platte knopjes willen wel eens stroef gaan
Dacht ik eerst ook omdat als je de knop nog een keer indrukt het tikken stopt. Schakelaar heb ik al wat schoongemaakt en lijkt goed te werken (knopjes blijven niet hangen ofzo)
Die schakelaars zijn wonderlijke dingen, haal er eens een op de sloop en probeer ‘t daarmee?
bij mij gaat de bijrijders raam wel eens spontaan naar beneden bij het dicht slaan van de deur. ik verdenk de schakelaar of het regelkastje dat achter het paneel zit. misschien een los contact van een van de stekkers.
voor de duidelijkheid, ik heb links en rechts een multi-schakelaar (1 keer tippen voor omhoog en omlaag) zitten
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
voor de duidelijkheid, ik heb links en rechts een multi-schakelaar (1 keer tippen voor omhoog en omlaag) zitten
Hmmm das ook een idee, ik heb wel verlichting zitten in de normale schakelaars(voor de bijrijderszijde). D
Ik zal idd eens een andere schakelaar proberen. Gaat bij jullie trouwens ook de verlichting minder branden als je een van de ramen omhoog doet en dan nog even de schakelaar ingedruwd houd? Misschien rare vragen maar ik heb een tijdje geleden alles ingebouwd en weet dus niet precies wat wel en niet hoort.
ik heb ook zo’n schakelaar, maar inderdaad, die trekt ook gewoon stroom als je raam al dichtzit. Volgens mij is dit gewoon het tijdrelais wat altijd x aantal seconden de motor aanstuurt. Dus ja, als je raam al dichtzit blijft ie doorduwen zeg maar.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:ik heb ook zo’n schakelaar, maar inderdaad, die trekt ook gewoon stroom als je raam al dichtzit. Volgens mij is dit gewoon het tijdrelais wat altijd x aantal seconden de motor aanstuurt. Dus ja, als je raam al dichtzit blijft ie doorduwen zeg maar.
zit er een tijdrelais in? geen kontakt om hem af te laten slaan?
ik heb het ook gehad met mijn vorige bx: remedie was om dan even op een andere kant van de knop te drukken. een oplossing die bij een bx hoort
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dat autoamtisch systeem werkt dmv een iets inteligents wat de amperage meet, oftewel zodra raam helemaal open of dicht is, dan heeft je motor het zwaar en trekt die veel amperes. (het dimmen van licht). Zodra dit gebeurt moet die uitslaan theoretisch. Is dat niet zo, dan klopt er iets niet.
Deze versie is er in print vorm en iets simpellers, dan zit er een soort bi-metaal in de schakellaar welk lekker warm word op zo’n moment en de schakelaar uit schakeld. Dit laatste heeft natuurlijk geen eeuwig leven.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Even een iets ander vraagje met betrekking tot deze automatische schakelaar.
Bij mij is het motortje erachter afgebroken, en dus moet er een nieuw motortje komen. Maar is het motortje van de 1tips-schakelaar hetzelfde als van die je constant ingedrukt moet houden? Zo ja, is dat makkelijker om aan een motortje te komen, zo nee, moet ik beter gaan zoeken. Ik wil dit graag even weten voordat ik verkeerde spullen op ga halen.
En over die 1-tipsschakelaar aan de rechterzijde, is dat makkelijk te doen, is dat alleen kwestie van schakelaartje verwisselen? of moet er ook meer geklust worden met draadjes etc.
Alvast bedankt
Ja is hetzelfde.
Bij een automatische schakelaar zit nog een soort relais achtig tussen, die zorgt dat het allemaal automatische gaat, maar de aansturing van de motortje blijft hetzelfde!!!
Ik dacht trouwens dat veel motortjes hetzelfde zijn (AX BX etc) dus kun je op de sloop ook kijken naar andere citroens
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
ik heb er ook pas andere motors ingezet. van een XM. die zijn wat krachtiger, en het raam schiet nu omhoog en omlaag.
Het enige nadeel van links en rechts een automatische schakelaar, is dat je de rechter voorportier ruit niet meer links kan bedienen vanaf de bestuurders kant.
daar ga ik binnenkort dus even een kleine aanpassing voor maken dat weer gewoon werkt. Het systeem opzich kan je zo “inbouwen” ze hebben zelfs al rekening gehouden met de extra ruimte voor het regelkastje
Kwestie van kastje inklikken (schoeven) stekkers aansluiten en schakelaar erin drukken. klaar is kees, meer hoef je niet te doen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Dat is ook wel een idee ja, van een xm.
Is het ook mogelijk om links een 1-tips-schakelaar te zetten voor rechts? Of word dat iets te veel van het goede? De rechterschakelaar kom ik toch zelf nooit aan
kan wel ja, moet je de draden van rechts, doortrekken naar links
dat is veel werk, maar wel te doen, zelfs in combinatie met rechts ook een 1-tip schakelaar
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap