Het is al weer een beetje later dan ik in gedachte had, maar wat heb ik een leuke dag met en bij Egbert gehad!!!
Het GPL-systeem (vooruit we rijden immers Franse Godinnen) uit Engeland/Italië is ingebouwd en geïnstalleerd!!
Ik kan als a-technisch analfabeet zeggen:“appeltje, eitje!” Toch, Egbert?
Terug naar vanmorgenvroeg 6h08. Mijn wekker is nog niet afgegaan, maar ik ben al helemaal wakker, omdat ik vandaag naar Egbert ga om het alternatief voor 123-LPG in te bouwen. Ik had de dag ervoor een kratje met spulletjes en gereedschappen klaargezet inclusief de nodige boterhammen, drinken en fotocamera’s. Dus om 7.uur scherp zat ik in de dame met een berichtje naar Egbert dat ik onderweg ben. Klokslag 8h30 stond ik bij Egbert op de stoep. Dat had hij nooit gedacht vanuit Den Haag. Echt op vrijdagochtend is het heel rustig tuffen over de A12. Na de koffie zijn we hard aan de slag gegaan!
Stap 1: de lambdasonde in de vlampijp inbouwen.
Ik had van Daniel uit Amsterdam-Noord een losse vlampijp meegenomen en die heeft Egbert gelijk onder handen genomen:
Uiteindelijk zijn we de hele ochtend bezig geweest om de vlampijp en de lambdasonde te monteren. Als ik er zo op terugkijk is het bij elkaar toch echt 4 uur geweest. Realiseer je dan dat we met z’n tweeën zijn en ieder ons ding konden doen.
Na de middag, lees na een zeer uitgebreide, met geroosterd brood, prettige conversaties verzorgde lunch door Egbert en zijn vrouw, gingen we aan de slag met de elektronica. En hier zit het grote verschil met 123LPG. Het is een kwestie nu van opletten en de juiste draadjes uit de summiere instructiehandleiding aan elkaar knoppen en daarna starten en het werkt. Dit klinkt te simpel voor woorden, maar is wel waar het op neer kwam. Tussen de foto’s van de preparatie van de lambdasonde en het eindresultaat ontbreken en hebben we later in scene gezet omdat het zo vlot ging.
Ik ben er daarna rustig mee gaan rond rijden met Egbert. Nou, en dat was een verademing. Ik had in het begin het verschil niet goed door, daar zal ik eerlijk over zijn. Maar gaande weg merkte ik wel dat ze nu sneller in de toeren klom. Ik kon eerder doorschakelen en ik had voor mijn gevoel meer momentum als ik het gaspedaal intrapte. Oftewel alles ging en gaat nu dus soepeler, makkelijker en vanzelf sprekender.
Na nog even een bakkie te hebben gedaan met Egbert ben ik huiswaarts gekeerd en heb met het metertje van de Lambdasonde in het zicht naar huis gereden. Als ik rustig rijd, 50 tot 60 kmh, dan beweegt het metertje van groen, naar geel naar rood en terug op een rustig tempo. Als ik 140 rijd, dan vliegen de kleurtjes van links naar rechts en terug. de bijstelling vind in vliegende vaart plaats.
Ik heb nu 135 km met het systeem gereden dus het zegt nog helemaal niets. De komende zomer ga ik met de dame naar Zuid-Frankrijk en dan moet het systeem zich bewijzen. Dus die ervaringen gaan jullie nog krijgen.
Onze ervaringen, van Egbert en mij, is bovenal dit Engelse/Italiaanse systeem is vele malen eenvoudiger in te bouwen een heeft een gelijk effect bij rijden. Het grote verschil is met 123LPG, dat er geen afsluiting van de LPG toevoer plaats vind bij gas los. En er zijn gaan uiterste waarden aan of uit te installeren.
Ik wil Egbert via deze plaats hartelijk danken voor het beschikbaar stellen van zijn werkplaats, zijn wijze raad en daad, zijn gastvrijheid en deskundigheid. Ik denk dat we allebei een hoop weer hebben geleerd. Geniet en succes met de voorbereidingen op de VS 2013!
In de volgende posts zal ik de overige info van de LPG-systeem laten zien!
Tot slot: Ik bied aan om iedereen die dit LPG-systeem gaat installeren op zijn of haar DS of andere auto te helpen bij de installatie. In Den Haag ken ik een goede werkplaats waar we dan aan de slag kunnen. Voor andere locaties ben ik minder bekend.
Ik heb even nagezocht wat het pakket inclusief verzending heeft gekost en dat was in mijn geval €169,20!
Ik ben zelf benieuwd naar de nieuwe verbruikcijfers, maar zelfs al zijn die minder, dan vind ik het heel fijn om 55kmh te rijden in z’n 4 en dan bij gas geven echt vooruit te gaan. ik heb vandaag zelfs 30 in 3 gereden en rustig gasgevend merkte ik dat er koppel was bij 1500tpm.
Mooi verslag en vooral mooi dat jullie lekaar helpen in deze uitdaging
Ik ijk terug op een zeer geslaagde en gezellige dag klussen.
Ben erg benieuwd wat de ervaringen worden van wat meer kilometers.
Tot zover een echte aanrader. Goedkoper en makkelijker aan de praat te krijgen dat de 123-LPG ( die overigens nergens meer te krijgen is).
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ja, echt een leuke dag en wat een gaaf systeempje!
Vandaag ben ik vanuit Den Haag naar Eindhoven op en neer geweest voor een verjaardag. Op de heenweg heb ik stukken 130/140 kmh gereden. Waar voorheen de temperatuur bij die snelheden echt flink naar boven ging bleef de dame nu op 75% van het witte vlak staan.
Het aller prettigste vind ik dat de auto op het gas hangt. Als ik het gaspedaal aanraak gebeurt er gelijk iets. Ook het klimmen in de toeren gaat een heel stuk sneller. Ik heb nu ook een stuk op benzine gereden en daar had ik altijd al het gevoel dat de auto echt snel is. De twee traps carburateur komt dan altijd goed tot z’n recht en juist dat gevoel heb ik nu ook met het LPG systeem.
Een lastig item is de koude start vanochtend in de garage. De auto sloeg meteen aan. Ik laat de auto dan altijd op een 1500 tot 2000 tpm draaien om de auto wat sneller omhoog te laten komen. Bij het naar buiten rijden uit de garage moet ik een electrisch poort open met een sleutelsensor en dus uitstappen. Ik wilde de auto stationair laten draaien en op dat moment sprong de lambdasonde erin (Het gele lampje ging branden). Dus toen ik het gas los liet viel de auto uit. De dame startte meteen daarna en bleef toen ook stationair draaien. Dus ik moet, denk ik, of de voorverwarming van de Lambdasonde toch aansluiten of iets meer rust nemen om ‘s ochtends weg te rijden.
Dan het rijden als de motor nog niet helemaal op bedrijfstemperatuur is, dan houdt de auto in als ik bij het verkeerslicht weg rijd. Dat moment van inhouden is er eigenlijk altijd, maar merk ik niet meer op als de motor goed warm is. Het is een fractie van een milliseconde. Ik merkte toen ik de eerste keer bij Egbert wegreed dat ik te veel gas gaf om weg te rijden (want dat was ik gewend met het rijden op gas). Het systeem werkt niet of nauwelijks als de motor stationair draait. Vanaf 1000 - 1250 tpm merk ik dat de electronica een en ander aan het regelen is en dan lijkt het alsof er een katapultje wordt afgeschoten. Vandaag merkte ik bij mij zelf dat ik inmiddels minder gas geef bij het wegrijden en dus dat omslag moment opmerkte. Op de terugweg overigens vanaf Eindhoven had ik dat inhoudmomentje helemaal niet meer. Of ik ben snel gewend aan het systeem of het is er echt niet meer.
Het verbruik laat nog even op zich wachten. Vandaag wel getankt en toen kwam het verbruik op 1:7,4, maar dat is met veel stilstaan en stadsritjes. Daarvoor heb ik 1:8,4 gereden. En over de laatste 20.000km gemiddeld 1:7,2. Dus ik houdt jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik begin echt geinteresseerd te raken, als ik het goed begrijp had je al een auto op benzine en lpg en heb je daar nu een lambdasonde tussen gezet?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik volg dit ook met grote belangstelling.
Ik was net aan het broeden hoe ik dit zelf zou kunnen maken en had daarvoor net vorige week een Arduino en een servomotortje besteld. Maar als dit zo te koop is voor minder dan 200 euro ga ik niet lopen klooien.
Waar is dit te bestellen?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ik ben ook geinteresseerd. Ook voor een cx op lpg is dit een optie.
Als ik het goed begrijp hoef je niet met een laptop waarden in te stellen maar is de unit voorgeprogrammeerd?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Het gaat om de volgende set:
http://www.tinleytech.co.uk/acatalog/System_Upgrades.html
Het afstel werk is echt eenvoudig. In de regelaar die je in de gas slang zet, zit een conventionele schroef om het mengsel af te stellen en een stappenmotor. Je regelt met de conventionele schroef zo af dat het mengsel net te rijk staat. De unit heeft een apart kastje met 3 ledjes die aangeven hoe het mengsel is, die uitlezing gebruik je voor deze begin afstelling. Je zet dan een schakelaar op test. Daarna zet je de schakelaar op drive en de unit gaat regelen.
Geen laptop nodig, geen ingewikkelde afregelprocedure.
Op 13-9 geef ik een lezing over dit onderwerp in de regio West en vertel dan uiteraard ook over deze Engelse unit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ppvandep schreef:
Ik heb even nagezocht wat het pakket inclusief verzending heeft gekost en dat was in mijn geval €169,20!
Dat is alleen de set (Upgrade for single-point induction kit to closed-loop) van 150 pond (125 + VAT). Of moet daar nog wat bij?
Heb je de lambda sonde met moer daar ook gekocht?
Ik heb nog een lambda sonde van mijn Clio 1996, hoe weet ik of die hierbij past?
Heel interessant, ik wil dit ook wel op mijn 23ie.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!