E G R klep?
tjip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-02-2013

Gepost: 30 juni 2013 05:56 PM

Hallo.

Mijn xsara loopt niet super soms en de garage zij waarschijnlijk is de EGR klep vies.
Waar zit hij precies is het zelf makelijk te doen het schoonmaken tips gevraagt.
Wou graag zelf dingen doen en leren vandaar dat ik vraag.
En waar maak je die mee schoon
XSARA 1998 dw8 motor.

Groeten tjip

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4917
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 juni 2013 09:27 PM
  [ # 1 ]

Zoek op google maar eens op EGR klep en verbaas je over de vervuiling in het inlaatspruitstuk. Ik heb hem bij de Renault Megane afgesloten met een blindplaatje en die liep direct een stuk mooier.

Kijk ook eens naar de Lambda sonde, ik neem aan dat je die er ook op hebt. Die moet je eigenlijk standaard met 100.000 km vervangen door een nieuwe. Dat kan enorm schelen want als die verkeerd meet loopt de motor slecht en onzuinig.

Profiel  
 
tjip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-02-2013

Gepost: 01 juli 2013 12:35 AM
  [ # 2 ]

Het is een Diesel beetje oude soort diesel motor dw8.
Bij benzien weet ik dat ze om de zoveel moeten worden vervangen.
Bij diesel weet ik niet en omdat de e g r klep veel meer voorkomt dan lambda sonde
is dit ook waarschijn lijk het probleem.
Hij dioet het soms dat die niet wil trekken kwa trekkracht.
Maar ik wou weten of dit zelf makelijk schoon temaken is en waar die precies zit.

Bedankt groeten tjip

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4917
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 juli 2013 01:04 AM
  [ # 3 ]

Een diesel dus, okay. De EGR klep zit ergens op het inlaatspruitstuk en maakt een verbinding met de uitlaat, zodat er met een (gedeeltelijk) geopende klep uitlaatgassen naar de inlaat worden geblazen/gezogen.

Link: http://lmgtfy.com/?q=EGR+Klep

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 01 juli 2013 09:29 AM
  [ # 4 ]

De EGR klep…

Ook ik heb daar vorig weekend mee te maken gehad, na drie maanden reizen en 12500km rijden.
Na de afdaling van de Col de Vars even gestopt in Jausiers om de Col de La Bonette
2800 meter weer op te gaan. Nadat ik de motor had uitgezet pauze en weer gestart,
hadden we alleen het stationaire toerental en de fut was uit de motor. met tussenkomst
van de ANWB werden we binnen een uur afgesleept naar een garage in Barcelonette, een
grotere uithoek in Frankrijk kan je nauwelijks bedenken. Het was Vrijdag 13.00. uur.
Bij de garage werd inderdaad geconstateerd de EGR klep is gebroken ofwel defect.
Het onderdeel moest besteld worden en zou Maandag na het weekend mogelijk aan komen.
Om mijn reis te vervolgen zat ik een paar uur later in een KIA Rio 3 cyl. 1100 cc diesel. (top auto)
Maandag na het afdalen van de Col de la Bonette aan het eind van de dag eens kijken hoe ver het staat.
Het onderdeel is aangekomen en gemonteerd en zijn de motor weer aan het programeren.
Een proefrit volgt en hij rijdt weer als voorheen. Afrekenen en weg wezen.
De EGR klep, was voor mij een totaal onbekend onderdeel, nooit eerder van gehoord.
Ik vraag natuurlijk om de oude defecte EGR klep om te bespeuren wat er aan loos was.
Ik zag het direct, na 122.000 km is de zitting van de klep uit zijn krimppassing gevallen
(niet geborgt) en zit scheef in het gat de klep blijft dus open staan en verstoord daardoor
de ademhaling van de motor.
Volgens mij een productiefout van dit uit Engeland afkomstige onderdeel.
Na 5 minuten prutsen had ik alles weer op zijn plaats en zou je hem zo weer kunnen gebruiken.
Dat deze garage dat niet deed begrijp ik goed, ze hebben hem prima gemaakt.
Echter een groot deel van mijn zakgeld moest ik wel achterlaten bij de kassa.
Inwendig was het geheel totaal niet vervuild.
Het is natuurlijk zuur als je je auto goed onderhoud geeft, je dit niet kan voorkomen.
Je staat echt stil. En bij navraag blijkt dit toch vaker voor te komen bij moderne diesels.
In mijn geval gaat het om een Citroen Jumpy 2 l HDI 140 PK 320 NM. volgende maand 4 jaar oud.
Trouwens… een geweldig rijdende Citroen. En ANWB bedankt voor de geweldige hulp en service.
Bestaat er ook niet iets als product aansprakelijkheid..!!
Heeft iemand daar ervaring mee….

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
fovi45
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 14 juli 2013 12:54 PM
  [ # 5 ]

Tjip,
EGR klep zit vooraan op inlaatspruitstuk,loopt een metalen buisje van de uitlaat naar EGR klep.Trouwens deze zal wel vervuilt zijn evenals de komplete luchtinlaat
grt. jean

Profiel  
 
fovi45
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 14 juli 2013 12:56 PM
  [ # 6 ]

KLeine aanvulling DW8 motor hoe zit het met de klepspeling??

Profiel  
 
tjip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 21-02-2013

Gepost: 29 juli 2013 01:47 PM
  [ # 7 ]

Hey hallo heb de egr klep inmiddels al gevonden.
Was erg vies nu heb ik hem schoongemaakt met een doek en remreiniger.
Klepspelling lijkt mij wel goed ik moet binnen kort toch riema laten vervangen
dan maar kijken of de klepppen even gestelt kunnen worden.
Mits het nog de moeite waard is want de auto is al oud en heeft al veel km gemaakt.
Historie is niet bekend dus ja je wete nooit he.

Groetn tjepke

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook