Mijn wagen is een Citroën C5 exclusive (automaat) 2l benzine (een beetje te lichte motor, maar konden in België niet kiezen voor een 3l, wat in Nederland wel mogelijk blijkt te zijn) Maar goed, dit terzijde,...
Sinds geruime tijd krijg ik een melding “handremstoring”, en gaan de lampjes ESP en ABS branden. Ik ben daarvoor 3 maal in de garage geweest, en zonder resultaat. Dan uiteindelijk een andere Citroën garage gezocht, en ditmaal het probleem terug voorgelegd, en het bleek een simpele computerstoring geweest te zijn. Wat was ik opgelucht,... De wagen is nu 8 dagen uit de garage, en wat krijg ik,... Handremstoring! Ik begin die electronica van Citroën grondig beu te worden. Van in het begin zijn er al problemen met die boordcomputer geweest, die is vernieuwd, en het lijkt niet op te houden. De wagen is nu 4 jaar geworden en heeft nog geen 30000 km, dus ik denk niet dat die versleten kan zijn.
Die melding krijg ik tijdens het rijden aan. Vaak krijg ik deze ook wanneer ik hem in “R” leg, dus achteruit. Ook krijg ik soms reeds het meldingssignaal bij het simpel openen van het portier. Is er iemand die dit probleem heeft gehad of kent? Alvast dank.
Groeten
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Je had het topic in de C6 sectie al opgemerkt zag ik.
@mods, misschien verder in 1 van de 2 topics ?
Wat alvast duidelijk is dat de oorzaak moet worden gezocht in de sensor die het aantal omwentellingen van het (achter)wiel registreert.
Deze informatie is noodzakelijk voor de goede werking van zowel ESP, ASR als ABS. Aangezien het de sensor op een achterwiel betreft raakt het ook nog eens de electrische handrem.
In mijn computer stond gelogd dat de sensor één keer het aantal omwentelingen van het wiel niet had doorgekregen en zonder die informatie kunnen al die elektronische hulpmiddelen niet correct werken en worden dus uitgeschakeld, dat snap ik wel.
Wat nog niet duidelijk is is waarom die sensorinformatie soms niet ontvangen wordt. Is de sensor (soms) stuk? Is de sensor goed maar bereikt het signaal de centrale computer niet altijd ? Heeft het te maken met bodemwassen in de wasstraat (veel water onder druk van onder) ?
Wat betreft de herhaalde meldingen op het display: als je een normale melding op het display krijgt, bv gordels wel of niet vast of achteruit ingeschakeld, dan wordt de laatste foutmelding die nog van toepassing is nog eens herhaald, opdat je het niet vergeet Maar dat betekent niet dat die storing op dat moment weer optreedt. Hier dus geen zorgen over.
Wat betreft de diagnose van je garage over handremkabels: Dat zijn wel slijtageonderdelen bij oudere C5’en, maar ik zie geen relatie tot dit. Vraag je garage is of ze bij jou ook missende sensorinformatie betreffende wielomwentelingen hebben gezien in de log ?
Wordt vervolgd, hier of in C6 Sectie.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Begin eens bij de ABS sensor, volgens mij ook het advies van de garage met betrekking tot deze storing aan Ronald z’n C6 ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Bedankt voor de reactie.
Van de wasstraat maak ik wel gebruik, maar heb nog geen bodemwas laten doen. Daar kan het dus al niet aan liggen in mijn geval. Trouwens is hij nog niet naar de wasstraat geweest sinds hij de garage verliet.
Na ik hier op het forum mijn vraag stelde, en ik ook het probleem bij het topic van C6 las, ben ik opzoek gegaan op het web. En helaas merk ik dat dit een algemeen gekend probleem is dat bij de verschillende Citroën types voorkomt en al een aantal jaar bekend is, met tal van mogelijke oorzaken.
En nu krijg ik storingen, maar in mijn vertrouwen in Citroën. Veel dezelfde verhalen lees ivm het probleem,... zelfs mensen die stukken laten vervangen op aanraden van Citroën garages van oa bedragen van 1600 euro. Om dan uiteindelijk vast te stellen dat het probleem nog steeds voorkomt.
Ik begrijp ook niet wanneer dit “gekende/bekende” problemen zijn, de erkende Citroën garages doen alsof hun neus bloed wanneer je dit probleem voorlegt?!
Vijf jaar terug koop ik een C4 exclusief met verder nog alles op en aan. Ook daar vaak (andere) fout meldingen, waarna ik telkens naar de garage ging, en het goed ging voor een aantal weken. Na 1 jaar heb ik hem overgelaten aan de garage en daar een C5 exclusief gekocht, ook met de meeste opties die er nog te verkrijgen waren erbovenop. Al sinds het begin is er gesukkel met die boordcomputer, en ik heb er geen goed gevoel bij dat deze ooit werkelijk zullen opgelost worden. Nochtans ben ik verder erg tevreden van de wagen en rijd deze als geen ander (uiteindelijk toch). Ook een bestelwagen is niet zonder problemen, daar heb je weinig electronica voor te verkrijgen, maar heeft dan andere vreemde gebreken.
Ik ga jullie raad voorleggen aan de garage. Op hoop van zegen,...
Wellicht gaat de wagen eind dit jaar of begin volgend jaar de deur uit. Ditmaal toch naar een andere automerk.
Groeten
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 07-10-2005
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI Exclusive
- C5 Tourer 1.6 HDI VTR
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met de C6, heb 3700 euro moeten betalen (inclusief korting van 50%!) aan vervangen onderdelen (abs unit, hydraulisch block, esp unit, handrem, accu, ...) en het probleem was niet opgelost! Uiteindelijk heb ik wel een stukje van het betaalde bedrag kunnen recupereer via rechtsbijstand. Ben er een tijd mee blijven rijden aangezien er op wat gepiep na geen echte problemen waren, maar het is nooit opgelost…
Bij mijn C6 stonden in de log ook foutmeldingen mbt tot meedraaiende koplampen etc. Al die meldingen hebben één ding gemeen: ze nemen de snelheid als input. Dus daar moet de oorzaak liggen: ofwel een (wiel)sensor, ofwel bekabeling. De kans dat die rekenheden effectief kappot gaan is mijn inziens klein.
In mijn geval bleken de meldingen vooral voor te komen bij traag (file) verkeer. Op lange vlotte ritten kwamen de meldingen niet voor.
Ja,... het zal mij niks verwonderen dat het nooit opgelost zal worden. Maar goed,... gelukkig kunnen we rijden zonder ons zorgen te moeten maken (hoop ik toch).
Het is ook zo dat wanneer ik vrij kort moet remmen, ik vaak de meldingen krijg. En inderdaad heb ik geen probleem wanneer ik gewoon kan blijven doorrijden zonder veel te moeten remmen.
Maar, ik vraag mij wel af hoe het komt dat wanneer ik de automaat in achteruit wil leggen, ik vaak de handremstoring melding ook krijg. Het rempedaal voelt dan ook vrij stug en kan hem niet in “R” zetten. Als ik dan onmiddellijk terug probeer, dan krijg ik de storingsmelding, nadien gaat hij gewoon makkelijk in “R”.
Vandaag had ik het ook, maar van het ogenblik dat ik al reeds voelde dat hij niet onmiddellijk in achteruit wilde, wachtte ik een 3 tal seconden, dan in achteruit en kreeg inderdaad geen melding. Ik heb gevoel dat wanneer je net start, je niet te vlug in achteruit mag leggen.
Ik ben vandaag naar een paar andere automerken gaan kijken, en misschien moet ik dat meer doen, want ik kreeg geen enkele storingsmelding vandaag.
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 07-10-2005
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI Exclusive
- C5 Tourer 1.6 HDI VTR
Mijn C6 was handgeschakeld, maar ik denk dat dit soort neveneffecten over het algemeen veroorzaakt worden door het feit dat de auto de snelheid niet correct doorgeeft. De auto weet niet dat je stilstaat, en daarom gaat hij uit veiligheid niet onmiddellijk in achteruit, daarom gaat de handrem niet aan, enz
Ik kon overigens bij momenten storingen uitlokken door het stuur van nok tot nok te draaien.
Ik rijd nu terug met een Citroën, een C5 met minder elektronica, maar het had ook een Volvo S80 kunnen worden. Hoop dat ik het mij in de toekomst niet zal beklagen…
Het is inderdaad niet vreemd dat er storingen kunnen ontstaan door aan je stuur te draaien. Ik krijg soms storingen door gewoon mijn portier te openen. En dan mag ik nog even wachten tot de rempedaal zin heeft om zich te laten indrukken, dan pas kan ik starten. Lijkt mij toch duidelijk dat er ook iets ernstig mis is in hun electronica algemeen.
Ook heb je op de afstandsbediening van de automatische vergrendeling een knop om je lichten te laten branden vanop een afstand. Weet even niet meer hoe ze dit nou weer noemen. Als ik op die knop durf te drukken, gaan er ten eerste géén lichten branden, maar kan ik ook de deuren niet meer openen met de afstandsbediening. Dan ben ik verplicht om de deur te openen met de sleutel. Dit is al het probleem van het begin af aan. Bij mijn C4 werkte dit ook niet altijd goed.
Toen ik een jaar of 19 was, kocht ik mij uit bankbeslag een Saab 9000 Turbo. Dat was een droom van een wagen om mee te rijden! En later heb ik ook nog een Volvo gehad, en ik moet zeggen dat die wagens in principe vrij sober waren, vooral de binnenkant, maar verder gewoon kei degelijke wagens. Nooit problemen gehad, alleen wel vrij groot verbruik.
Ik ben nu ook gaan kijken naar Volvo, maar de modellen liggen mij niet zo. De S80 heeft naar mijn mening een vrij saaie lijn. Maar ik twijfel niet aan hun degelijkheid.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Jaguar XJ, de achterlichten doen mij denken aan de C6 trouwens. Ik heb altijd een zwak gehad voor Jaguar, alleen de prijs heeft mij altijd weerhouden, en wellicht zal ik de enige wel niet zijn. Deze keer zal het wellicht deze wagen worden. En,... ik heb al op het web gezocht naar eventuele problemen, en dat ziet er goed uit, eigenlijk geen veel voorkomende problemen gevonden.
Veel succes alvast met je C5, het is nu ook niet zo dat al die auto’s dezelfde problemen gaan hebben. Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben, en dat dit niet alleen bij Citroën zo is, maar wel in elk automerk. Het is en blijft een prachtige, elegante wagen en het is met spijt in het hart dat ik hem zal wegdoen.
Even een update na het bezoek aan de garage.
Intussen is het probleem terug voorgelegd aan de garage. De reactie was wellicht wel eerlijk, maar helaas ben ik daar niet tevreden mee, integendeel.
De reactie is, dat de storingen louter een elektronish/software probleem zijn, en er eigenlijk weinig aan te doen valt, maar dat wanneer alles nog goed mag functioneren, zoals oa de handrem nog goed zou werken,... er verder geen probleem is.
Dus,... nooit of nooit meer Citroën.