Heb je nu in de oude motorsteun een nieuw rubber geperst of is dat ding compleet nieuw?
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Gewoon de oude er uit gezaagd en met een moker de nieuwe er met lomp geweld in geramd. Boven heb ik de aluminium steun losgehaald, maar onder heb ik aan de auto gedaan.
Wim,
Disciplus Simplex
Meende al zoiets dat dat kon en had de tip al gezien om eerst streepjes te zetten voordat je de oude eruit haalt, zodat je weet hoe dat ding er weer in moet. Dat eruit zagen snap ik, maar met die moker en lomp geweld? Moet dat niet met een pers?
Heb die motorsteun er nu een keer of 4 uit gehaald en elke keer is het monteren een hele tour. Hoop gedoe met de krik onder de carter, nog een krik onder de rechter onderste motorsteun en dan nog gaat dat ding er niet vlot op met als gevolg dat het rubber ietwat is gescheurd. Blijkbaar beheers jij het trucje.
Waar heb je dat rubber besteld?
Ga je ook nog een keer alle slangen en de rest ontvetten en flink glimmend poetsen?
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Het nieuwe rubber met een pers plaatsen is natuurlijk de netste manier. Maar door om en om op de stalen ring van het rubber blok te slaan, krijg je hem er ook in. Wel een paar nachten in de vriezer en goed invetten. Zo heb ik de onderste gedaan. Anders moet de rechter aandrijfas er uit, want het rubber zit in dezelfde aluminium steun.
Ik snap niet waarom het jou zoveel moeite kost om de bovenste te doen. Mijn ervaring is dat de motor, ondersteunt door een krik voldoende in positie blijft. Misschien dat de steun aan de bakkant ook gaar is?
Edit: ik zie dat jij nog een krik onder de onderste steun plaatst. Dat doe ik niet; alleen eentje onder het carter.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik weet al heel lang dat de mantel van de rechter parkeerrem slecht is. Omdat de auto over anderhalve maand weer ge-APK’d moet zijn, leek vandaag op de heetste dag van het jaar mij wel een goed moment om de parkeerremkabels te vervangen.
Tegen mijn verwachting in is het een redelijk simpele klus. Hier de oude kabel die er zo nog redelijk uit ziet:
En een close up van een van de 2 breuken:
De metalen buitenmantel is volledig weggeroest.
Tijdens de demontage zag ik dat het buitenste remblokje van de linker rem nog maar een paar millimeter dik is. Het vreemde is dat de andere 3 blokjes nog voldoende vlees hebben.
Ook ben ik van een hinderlijk fenomeen af. Tijdens de vakantie in mei in Hongarije begon de auto plotseling bij vol remmen heel erg te trillen. Na verloop van tijd werd het wel minder, maar helemaal weg was het niet. Tot vandaag. Er is nu geen trilling meer als ik vol in de ankers ga.
Dan nog wat foto’s van de onderkant van de motor. Die is nadat ongeveer 3.000 km geleden de carterpakking is vervangen nog mooi droog.
Tot slot ook nog een stomme LHM-lekkage opgelost. Tijdens de vorige beunsessie wilde ik de hydractiefkleppen schoonmaken. Nadat ik de voorste bol had losgedraaid, bedacht ik me.
Die bol heb ik dus vandaag weer vastgedraaid. ops:
Daar zullen mijn buren wel blij mee zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dat ziet er weer goed Wim.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In het zweet uws aanschijns en zo. Heuglijke tijden, dit weer.
De XM houdt zich netjes, moet ik zeggen.
De DS kreeg een nieuwe voorraadbol, erg nodig.
De benzinepomp laat het sap terugstromen in de tank, daardoor moet je erg lang starten. Dat leidt onherroepelijk tot meer kosten, dus een elektrische geïnstalleerd.
En tot overmaat van ramp staat de C6 te wachten op vervanging van een zo goed als onbereikbaar stuk koelwaterslang.
Zo zie je weer: de DS blijkt de betrouwbaarste.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Goed te weten dat het goed te doen is, vervangen van die handrem kabels.Die dingen schuren tegen die beugel aan en gaan daardoor kapot. Ik doe er gewoon stukken oude tuinslang overheen en die vervang ik elk jaar.
Die ene afgesleten remblok heb ik nu ook al 3 x meegemaakt, 1 x in Xantia, en met beide XM’s. Ik snap niet goed waar het euvel vandaan komt maar het komt dus vaker voor.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Dat remblokverhaal heb ik laatst ook gehad met de Xantia. Éen van de remzuigers bleef hangen. Na revisie van de klauw alles weer ok.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Dat wordt dan een remklauw scoren volgende week.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Keus genoeg denk ik
Dat met die remblokken komt mij heel bekend voor. Zie:
Heb wel toen de remklauw schoongemaakt en geleidepen en de remzuiger voor het terugdraaien ingesmeerd met wat LHM om het weer gangbaar te maken.
En na zo’n 25.000 km zijn ze nog steeds aan beide kanten even dik (of dun).
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
wimb schreef:Dat wordt dan een remklauw scoren volgende week.
Valt wel mee, mijn witte Xantia had hetzelfde probleem bij hard remmen, na het monteren van nieuwe handremkabels was het over. Ik denk niet dat een andere remklauw nodig is
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Trouwens Wim, als je nog meer silentblocs moet vervangen kan je bij mij terecht.
Sinds kort een 20 tons pers en ook een hydraulische 5 tons unit van Holmatro waarmee je aan de auto die silent blocs kan uit- en inpersen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt voor je aanbod Jan, maar al het noodzakelijke en achterstallige onderhoud is nu wel zo’n beetje uitgevoerd. Ik rij er dagelijks mee dus ik wil geen onverwacht gezeur. Daarom besteed ik de nodige aandacht aan controles. Maar ik ga me niet meer inspannen om de auto in een betere dan nieuwstaat te krijgen. Ten eerste wordt het qua goede onderdelen steeds moeilijker om de XM rijdende te houden. Maar belangrijker is dat ik een Jaguar XJ wil. Omdat ik geen cent voor de XM krijg, rij ik ‘m op en staat er over een paar jaar een X308 of X350 voor de deur.
Wim,
Disciplus Simplex