4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De C6 van PE
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 juli 2013 11:14 PM
  [ # 46 ]

Ruige teksten Yuri, gelukkig geheel niet mee eens.
De ergste tekortkoming aan de XM was het gebrek aan opvolging.
De C6 kwam gewoon veel te laat. En als er geen opvolging is volgt uitsterving.

Qua techniek is een goed onderhouden XM Type II een uiterst betrouwbare limousine, vind ik, zolang je je tot de betrouwbare motoren beperkt.

Het enige wat ik in de C6 mis (afgezien van bagageruimte) is de automatische terugloop van het stuur.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 02 juli 2013 11:25 PM
  [ # 47 ]

Waterman is altijd goed voor kruidige commentaren die helpen de standpunten aan beide kanten te verduidelijken. Ik vraag me ook vaker af waarom ik nog een XM heb. De verkrijgbaarheid van onderdelen is moeilijk en zal (vooralsnog) alleen maar moeilijker worden. Als ik er dan weer mee rijd, weet ik ook direct weer waarom: de hydractieve vering. In de XM voel je nog hoe het werkt, je voelt hoe er getrokken en geduwd wordt. Natuurlijk is de C6 in dat opzicht veel beter, maar de toegenomen meet- en regelfrequentie haalt ook een deel van het plezier weg. Puur subjectief, dat geef ik graag toe…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 02 juli 2013 11:34 PM
  [ # 48 ]

Krijg z’n beeld dat de Xm nog niet de status heeft van de Cx.. Het is eerder netzoals de Bx: het wordt niet erkent als een échte Citroën. Meer een verschoppeling..

Gelukkig heb ik het idee dat bij de Bx nu wél de status krijgt van een échte Citroën. Ook gaat deze stap langzaam..  De Xm komt er ook wél.. ooit.. Rolling Eyes

(Mmm vandaar dat ik de Bx type 1 en de Xm serie 1 geweldig vind)

 

Maarre we hebben het over de C6… Terug ontopic…

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 02 juli 2013 11:41 PM
  [ # 49 ]

Verschoppelingen gaat misschien wat ver. De BX en de XM hebben de overeenkomst dat ze nog vaak gereden worden omdat dit goedkoop kan, of in het geval van de XM meer en meer: kon. Waarschijnlijk volgt er in de komende jaren een grote opruiming en wat dan overblijft en goed onderhouden wordt, zal echt wel waardering krijgen. Goede BX’en en goede XM’s krijgen deze waardering nu al. Het is ook niet zozeer off-topic, omdat dit lot ook de C6 wacht, waarschijnlijk nog veel eerder dan de XM. De verkrijgbaarheid van onderdelen is nu al problematisch!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43300
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juli 2013 09:25 AM
  [ # 50 ]
JanSr schreef:

Ruige teksten Yuri, gelukkig geheel niet mee eens.
De ergste tekortkoming aan de XM was het gebrek aan opvolging.

Jan, laten we eerlijk zijn, de xm heeft wel meer tekortkomingen. De voorwielophanging met een enkele mcphersonpoot deugt niet, de achterwielophanging met sleeparmen is achterhaald, de auto is niet erg stil, enz enz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 03 juli 2013 09:50 AM
  [ # 51 ]

Ik ken nog heel wat auto’s die pakweg 25 jaar gelden ontworpen zijn met dezelfde of nog ergere tekortkomingen.
X-benen achter en geen nulradius was in Duitse auto’s nog maar net op zijn retour.

Ik ken jouw -ongefundeerde- bezwaren tegen de McPherson configuratie. Theoretisch kan ik je een stukje volgen, praktisch al heel wat minder, want het veert en stuurt prima en het is makkelijk te maken en te onderhouden.
Maar leg eens uit waarom er geen bespeurbaar verschil is in bochtgedrag is tussen een XM en een C6, met zijn geheel volgens het boekje geconstrueerde wielophanging?

Overigens vond ik mijn rit naar Italië vorig jaar met onze XM V6 Break een weldadige experience. Ja, dit jaar in de C6 was echt wel iets stiller. Behalve met het dak open, dan wint de XM op afstand.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 03 juli 2013 09:51 AM
  [ # 52 ]

De voorwielophanging van de XM is niet echt limousine-waardig, zeker niet na de DS en de CX. Dit doet voor mij duidelijk afbreuk aan het hele concept. De achterwielophanging heb ik nooit last van gehad.
Het geluidsniveau in de auto is een flink stuk lager dan in de CX maar nog steeds hoog als je het met de C6 vergelijkt.

Al met al staat er met de XM in mijn optiek een geslaagde combinatie van schitterende vormgeving (zeker een type 1 Wink ), fantastische vering en een aantal hele fijne motoren. Ik ben het met Rens eens dat de waardering over een aantal jaren wel gaat komen. Als het onderhoud problematischer gaat worden, gaat er een flinke shake-out onder de knakenrijders plaats vinden.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 juli 2013 09:52 AM
  [ # 53 ]
René Jongejan schreef:
Tjerk schreef:

de XM voor in de winter?

Als pekelbak! Laughing

Maar proficiat met deze aanwinst.

Er is naar mijn mening slechts 1 manco aan de C6, ik had ‘m als break willen hebben.

nuts

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 03 juli 2013 09:54 AM
  [ # 54 ]
par eXeMple! schreef:

De voorwielophanging van de XM is niet echt limousine-waardig, zeker niet na de DS en de CX. Dit doet voor mij duidelijk afbreuk aan het hele concept.

Welke last heb je dan van die voorwielophanging?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 03 juli 2013 09:58 AM
  [ # 55 ]

In Duitsland kan je met de XM niet op snelheid door de bochten gaan. Voor iedere bocht moet je terugzakken naar 170 omdat daarboven het bochtenwerk dramatisch is.

Met een CX heb je daar geen last van.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 03 juli 2013 10:07 AM
  [ # 56 ]
JanSr schreef:
par eXeMple! schreef:

De voorwielophanging van de XM is niet echt limousine-waardig, zeker niet na de DS en de CX. Dit doet voor mij duidelijk afbreuk aan het hele concept.

Welke last heb je dan van die voorwielophanging?

Twee dingen:
- Geluid, voortdurend gerommel op kleine oneffenheden, ook op de snelweg. En nee, het zijn niet de pokkepokstangen…
- Wat Ree hierboven zegt: met de CX kan ik veel harder de bocht om dan met de XM. Maar goed, da’s eigenlijk geen limousine-rijstijl.  cheese

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2013 10:11 AM
  [ # 57 ]

Zowel met de DS als de CX heeft Citroën ook succesvol aan veel rally’s mee gereden, dus dat bochtenwerk leverde toch wat op Wink

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 03 juli 2013 11:09 AM
  [ # 58 ]

Ik weet niet, is het belangrijk hoe hard je door een bocht kan met een Xm cx, of C6?  Klinkt meer als petjesvolk..

Serieus, het gaat mij toch om het comfort dan hoe hard ik door de bocht kan? (Daar heb ik wel de Xsaar voor).
Daarvoor zijn alle 3 toch voor ontworpen? En laat dan ieder z’n eigen kwaliteit hebben qua comfort.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2013 11:25 AM
  [ # 59 ]

Dat heeft niets met petjes volk te maken…

Dat heeft ook met veiligheid te maken, lees dit maar even door: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221810/P0/
C6 lijkt dus daar erg goed in te scoren, dat zijn dus de voordelen van een goede ophanging.

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 03 juli 2013 11:42 AM
  [ # 60 ]
waterman schreef:

Jan, laten we eerlijk zijn, de xm heeft wel meer tekortkomingen. De voorwielophanging met een enkele mcphersonpoot deugt niet, de achterwielophanging met sleeparmen is achterhaald, de auto is niet erg stil, enz enz

Haha, perspectief is alles! Ik vergelijk de XM alleen maar met de CX (ik heb wel eens C6 gereden maar onvoldoende om een gedetailleerd oordeel te kunnen vellen), en hoewel ik mijn XM heel snel weer heb verkocht (hoofdredenen: ik kon er geen fijne rijpositie in vinden en de grijns op mijn gezicht was niet aanwezig zoals die dat in de CX wel is) vond ik het grootste voordeel van de XM - tov de CX dus - dattie zo ongelofelijk STIL was! Ik vind de CX nooit te lawaaiig maar de XM was toch wel heeeeeel veel stiller, zelfs op hoge snelheden had ik het gevoel dat ik helemaal niets hoorde.

Ik herinner mij het moment nog (in 1983, ik was acht) dat mijn vader zijn Dyane inruilde op een Visa, van luchtgekoelde eendenmotor naar 1.1 watergekoelde motor, we waren allemaal vol verwondering dat je die auto to-taal niet hoorde! Bij verkeerslichten was er dan even verwarring, ‘is de auto nog wel aan, ik hoor hem helemaal niet’! Laughing

Overigens kan ik mij vinden in de opmerkingen over het weggedrag op hoge snelheid, ik vind het makkelijker en rustiger om 180 vol te houden in mijn CX dan dat ik het in mijn XM vond (en dat was frustrerend want de motor van die V6-24 wilde best harder…)

Profiel  
 
 
4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook