Nou, zeker. Het was of ik in een Mexicaanse lowrider zat!
Met dank aan Vermond voor een andere, ze veert weer top.
Wel slaat de drukregelaar nog steeds iedere 15 seconden aan ipv de 30 van een paar weken terug.. Kan dat aan de pomp liggen of zit er dan waarschijnlijk ergens anders een intern lek? Er loopt in elk geval geen LHM op de grond.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Nou is mijn veersysteem aardig versleten, en tikt die van mij redelijk vaak, maar volgens mij is 20 seconden ‘normaal’. Dus ik zou eerlijk gezegd tevreden zijn met 15 seconden. Hij heeft inmiddels bijna 3 ton gelopen?
Jup, vanmorgen door de 318 megameter geklommen. Nog maar 67 duizend, dan ben ik bij de maan!
Haha, netjes jonge!
Die van mij tikt ook best vaak, valt me zelfs al op tijdens het rijden. Het kan zijn dat mijn (en jouw) accumulatorbol slecht is, of inderdaad een intern lek. Dat zou je kunnen checken door de lekretouren te bekijken, slangetjes loshalen dus.
Even om jouw topic te kapen: als ik bij mij bij bijna stilstand aan het stuur draai (van de BX dus he..), hoor ik rechtsvoor een ietwat zompig geluid, alsof er vloeistof door een afgeknepen slang gaat.. Zou dat ook een slechte veerpoot kunnen zijn?
Acht seconden, oei. Dat is wel vlug achter elkaar ja.
Ik heb het zitten timen bij het stoplicht en het is ongeveer 5 keer per minuut (12 seconden dus). Misschien dat de andere voor-veerpoot ook lek is, maar ik heb niet echt tijd om dat te fixen voor ik op vakantie ga. Ach, we merken het wel. Als het niet erger wordt laat ik het voorlopig maar zo.
De voorraadbol is bij de vorige ronde ook niet bijgevuld trouwens, zou een lage vuldruk dat kunnen veroorzaken?
Ook aangezien die het laatst zwaar had met alle olie die naar de lekke poot moest.
Helaas ben ik geen hydrauliek specialist, maar ik weet wel dat een platte accumulatorbol aanzienlijk bijdraagt aan een korte tik interval. Deze bol zorgt juist voor het behouden van de druk in het systeem, en de shhh-tik die je hoort, is dat de druk in de bol te laag wordt, en regelt de HD regelaar dat de pomp extra vloeistof in het systeem pompt, en dus de bol weer vult.. Hoe leger de bol, hoe sneller het systeem zonder druk zit. Maar ook: als er dus een interne lekkage is, loopt de bol ook (relatief) snel leeg, en zal het systeem ook vaak vloeistof nodig hebben om op druk te blijven.
Let goed op: In het verleden is er een topic geweest over een BX met rare kuren. Er was een hydraulisch onderdeel defect, waardoor de HD regelaar ook vaak tikte. Van dit systeem was de accu-bol vervangen, maar deze heeft het een week of 3 volgehouden, en was ook kapot.
De vakantie zit er weer op! Ze heeft het allemaal goed gehouden (alleen een kapotte band), maar de 4200 km schoven zonder problemen onder de wielen door
Ik verlies wel wat LHM volgens mij. De toevoerslang op de laatst vervangen veerpoot zweet sowieso een beetje, dus dat moet ik maar even schoonmaken. Luistert het heel nauw hoe strak je die aandraait?
Ik zit eens in de Haynes te kijken en er zit wel een retourslang op de achterste veerpoten, maar ik heb geen idee hoe ik daarbij kom. Is dat een beetje te doen? Dan kijk ik even na hoeveel die lekken, zou ook moeten schelen.
Ik was laatst bij iemand die aardig wat van BXen weet, en die wist mij te vertellen dat de achterpoten van een BX aardig binair zijn: of prima, of helemaal verrot. Normaal lekken ze een beetje, maar als ze grote interne lekkages vertonen, scheuren de lekretouren eigenlijk direct van de poten af…
Betreffende de leidingen van de voorpoten: zo vast dat de wartels heel blijven. Nooit met een standaard steeksleutel doen, daar je daar de wartels erg snel mee kapot draait, maar voor een paar euro een leidingsleutel halen bij de automaterialenzaak.
Dan ga ik m maar even opnieuw los, schoon en vast maken. En meteen ontluchten, dat scheelt ook altijd.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
En anders een nieuw leidingrubbertje erop. De wartels zouden niet heel vast moeten hoeven als die rubbers goed zijn.