Wij willen de koelvloeistof van onze c3 uit 2002 1.6 benzine vervangen. in de specificaties stond dat dit bij 120000 km moest en hij zag er ook bruin uit. Hoeveel liter koelvloeistof gaat erin? Dan weet ik namelijk asl er minder in gaatdat er nog lucht in het systeem zit.
alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
volgens specificatie,kroon olie, 7liter.cooland SP14, spec - longlife. vergeet je niet de kachel op heet te zetten,
ik heb climate control. moet ik dan de temp omhoog gooien? we hebben het vanavond gedaan en er ging krap 5 liter in. nu kan ik me voorstellen dat misschien niet alles eruit is gelopen, maar 2 liter
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
de kachel moet altijd op heet worden gezet, vaak is de kachel radiator voorzien van een afsluitklep, anders zou de kachel altijd heet zijn, dus ook bij het aftappen,op heet zetten,anders loopt dat gedeelte niet leeg. ook even kijken of je ontluchtings nippels hebt op de aansluiting bij de kachel slangen. deze dan openen bij het ontluchten, letop dat alles goed is ontlucht, anders krijg je te maken met over verhiting.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De C3 heeft geen kachelkraan meer, de regeling is luchtzijdig.
Er stroomt dus altijd koelvloeistof door de kachelradiateur.
Ik heb zelf de ervaring, weliswaar met het 1.4 HDI-blok, dat je het laatste er pas bij kan doen, als de motor op bedrijfstemperatuur is geweest, dus met de thermostaat open.
Hoeveel heb je afgetapt?
Dat is ook een indicatie hoeveel er weer in moet.
De totale inhoud kan wel 7 l zijn, maar heb je dat ook afgetapt?
Er blijft altijd wel iets achter in het systeem, bijvoorbeeld in de kachelradiateur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zit een ontluchtingsmogelijkheid op de bovenste slang naar de kachelradiateur.
Die moet open tijdens het vullen, totdat er koelvloeistof uit komt.
De radiateur ontlucht automatisch d.m.v. een leidinkje naar het expansievat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
bedankt voor de tips. dit hebben we inderdaad gedaan en er ging nok iets bij, maar in totaal nog geeneens 5 liter laat staan 7. We hebben nu ook al stukken gereden, maar de motor wordt niet warmer dan normaal. de temperatuur heeft 3 streepjes wat hij altijd heeft.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als bij een koude motor het niveau iets onder of op MAX staat, dan is het goed.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986