7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
   
Pieter’s derde BX (16 TGI Progress)—logo’s achterop eraf…tips?
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 22 april 2013 12:29 PM
  [ # 91 ]

Hoe is de walm als de motor stationair draait?

Bij de compressiemeting zou ik ook even kijken of je de brandstoftoevoer los kan koppelen, of bijvoorbeeld spanning van de pomp halen.

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 22 april 2013 12:41 PM
  [ # 92 ]

Eergisteren: constante blauwe walm bij stationair, goed zichtbaar, duidelijk verbrande olie; een dikkere pluim bij het wegrijden. (lees: met schaamrood op de kaken wegrijden)
Gisteren: minder “dikke” walm ten opzichte van gisteren (maar mogelijk ook omdat er flink minder olie aanwezig was in het blok…)

Brandstofpomp ga ik loskoppelen. Is dit een goeie compressiemeter?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 22 april 2013 12:50 PM
  [ # 93 ]

Ik gok toch op een koppakking, want het olieverbruik ligt veel te hoog Wink

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 22 april 2013 12:56 PM
  [ # 94 ]
PieterSanders schreef:

In ieder geval ben ik een setje Morettes en een bumperlip rijker, dus mócht Zusje nog enige overlevingswensen hebben, dan zal ze daar rijkelijk voor beloond worden met die zaken, sportbollen en gti-velgen…

Leg de onderdelen nog maar even op zolder confused

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 22 april 2013 12:59 PM
  [ # 95 ]
CitroMarty schreef:

Leg de onderdelen nog maar even op zolder confused

Berging op -1, mag dat ook? Scheelt me twee verdiepingen omhoog sleuren van de spullen Wink.

[n00b modus aan]

Los van de werking van een motor, weet ik (nog) niet zoveel over foutenopsporing, maar ben niet bang om te leren! Ik wil dus enorm hangen aan jullie (basis)kennis.
Koppakking was al eerder een verdachte overigens. Die is ook nog niet uitgesloten. Punaxio meldde al dat je dat in de radiator kan zien door de motor te laten lopen. Moet de motor daarvoor warm draaien of zie je het meteen? Ik meen me te herinneren dat hij een minuut of 20 moet warmdraaien voordat je bubbels ziet?
Kan ik aan de hand van de compressiemeting ook iets zeggen over de koppakking?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 april 2013 05:01 PM
  [ # 96 ]

De koppakking kan op allerlei manieren lek gaan, het hoeft niet altijd te bubbelen. Je kan ook eens kijken hoe je koelvloeistof eruit ziet, als dat een dikke bruine smurrie is, is daar je olie gebleven.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 22 april 2013 05:25 PM
  [ # 97 ]

“Goed” nieuws: olie bijgevuld vandaag en een stukje gereden. Blauwe walm is weer minder in “dikte” en oogt minder blauw. Hij stinkt ook minder naar verbrande olie. Bubbelen doet ze helaas niet (of ik was te ongeduldig), maar warm worden doet ze wel en naar mijn idee rap ook. Koelvloeistof oogt van bovenaf bruinig (was ooit blauw) en het peil is sinds de laatste meting wel gezakt. Ik kon het nu beter zien; lang leve een goede zaklamp.

Plan de campagne is nu: koelvloeistof aftappen en bekijken. Dan is daarna de vraag: wat dan? Tips? Ideeën? Ik kan ze goed gebruiken.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 april 2013 05:34 PM
  [ # 98 ]

Heb je de koelvloeistof ook op je vingers gehad? Als het vettig en kleverig aanvoelt.. Overigens wil ik de pret niet bederven over het goede nieuws, maar ik lees iedere keer weer dat die dan weer wel en dan weer niet rookt. Hij zuipt olie als de malle, en walmt/stinkt af en toe als een malle, dat hoort gewoon niet, ook niet af en toe.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 22 april 2013 11:55 PM
  [ # 99 ]

Neem een dunne staaf ijzer o.i.d. Steek die door de vulopening in de koelvloeistof.

Zit er vette smurrie op die staaf, dan is het mis.

Profiel  
 
Jeger
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009

- BX Cannes
- BX Deauville
Gepost: 24 april 2013 05:50 PM
  [ # 100 ]

Je hebt nu verschillende keren olie bijgevuld, dan moet je wel ongeveer weten wat je olie verbruik is.

Je olie kan op verschillende manieren verdwijnen:
- naar je kvs, via koppakking
- naar je cylinder via koppakking en klepseals
- naar je injectiehuis/luchtfilter via je carterontluchting.
- naar buiten, lekkage van je pakkingen (koppakking, carterpakking, kleppendeksel) of keerringen (krukas, nokas)

Als het niet het laatste geval is, betekend dat je olie dus op een andere manier verdwijnt, en dat het waarschijnlijk veel tijd of geld kost om dit op te lossen.

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 27 april 2013 05:42 PM
  [ # 101 ]

Nou, hoe dan ook, Pasmans in Hardenberg gaan ermee aan de slag. Was een fraaie dag, mooie auto’s gezien, heerlijk gekletst over Citroën en een idee van wat het gaat kosten om Zusje weer oké te krijgen. Auw. Maar goed, het zij zo.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 27 april 2013 06:38 PM
  [ # 102 ]

Leuk adres! Wat boft zusje toch met zo’n baas cheese

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 27 april 2013 09:34 PM
  [ # 103 ]

Leuk om vanmiddag zo spontaan een forummer tegen te komen Laughing

Het is een leuke bx, die het volgens mij best waard is om gerepareerd te worden!
Toen je wegreed was de oliewolk duidelijk te zien trouwens Mr. Green

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 05 juli 2013 07:29 PM
  [ # 104 ]

Het repareren is voorlopig even in de koude ijskast gezet. Enerzijds omdat ik toch twijfel over het redden van déze BX (immers, de GTI vraagt ook nog wat centjes voordat ze APK-waardig zal zijn) en anderzijds omdat ik weinig directe plannen heb met deze BX, behalve verkoop in de (nabije?) toekomst. Los daarvan heb ik samen met Citroofreak Bram (hij meer dan ik) de kop van de 1.6 TZI-sloper grotendeels los gemaakt, dus een vervangende kop -met goede klepseals, +/- 500 km geleden zijn daar de klepseals gedaan en 1000/1500 km daarvoor was de koppakking (ook) al gedaan- is er. Het enige wat minder is: als je de kop doet, moet de distributie erbij, de waterpomp kan dan ook maar beter meteen en alle pakkingen… bij elkaar ook alweer goed voor een kostenplaatje van 700, 800 euro.

Daarentegen gaat het rijden weer beter. Ja, ze stinkt, ja, ze rookt nog steeds, ja, het oliepeil daalt gestaag, maar koelvloeistof blijft daarentegen wel hangen. Tenminste, die heb ik niet meer bij hoeven vullen sinds tijden (en voor elk ritje check ik beide vloeistoffen). Ze lekt verder ook (nog steeds) nergens. Wat een fijne wagen is het. *zucht*

Maar, los van het omhoogschoppen van dit topic, heb ik ook nog een vraag. Als ik de logo’s achterop eraf wil halen, wat kan ik het beste gebruiken om de kitresten te verwijderen? Tips, trucs, alles is welkom.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 05 juli 2013 07:42 PM
  [ # 105 ]

je hebt kit verwijderaar, daar word je kit zacht van.

Trouwens pieter de tzi, heeft die dat buisje voren in orde dat kapot is bij mij (tussen de pomp en de hd regelaar?), of laat je de motor even voor wat het is?

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
 
7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook