Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Foto’s werken hier prima
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Foto’s doen het bij mij ook niet meer, toen ik ze plaatste zag ik ze wel… Ik had speciaal voor CiFo tinyurls gemaakt van de linkjes omdat er een spatie in zat, maar nu gaat dat blijkbaar ook al verkeerd… Wat werkt in hemelsnaam wel hier?! Dan maar gewoon een los linkje naar het album: http://tinyurl.com/n57s2ql .
@Felice: Daar houd ik het ook maar op. Die oude dames weten precies wat ze wel en niet willen.
Ik weet niet wat het probleem is hoor. Bij mij doen de foto’s het ook gewoon prima. Dat tinyURL werkt altijd perfect!
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Krijg nou… Nu doen ze het weer!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Aangezien ik de BX voor het eerst dit jaar mee heb genomen naar mijn ouders heb ik gisteren maar eens wat aan de BX gedaan wat al heel lang op de planning stond: een ruit vervangen. De ruit van het bestuurdersportier was blauw getint terwijl de rest bruin is, dat kan natuurlijk niet. Met hulp van Jochem ben ik aan een goede ruit gekomen, die stond al een tijdje in een hoek. Mijn vader zit enkele weken bij mijn halfbroer in Frankrijk, dus ik stond er alleen voor. How hard can it be? Nou, best wel, als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.
Eerst maar eens de bekleding losgehaald, dat had ik eerder gedaan dus dat lukte wel. Dan zitten er aardig wat boutjes, welke moeten er los en in welke volgorde? De fysieke Franstalige Revue Technique vond ik niet duidelijk genoeg (nadat ik hem had vertaalt met een woordenboek ernaast ) dus de Haynes-pdf er maar bij gepakt. Daar stonden een paar boutjes op een foto met pijltjes erbij, duidelijker kan niet. Die dus losgedraaid. En het motortje eruit genomen. Dan moet je de rollers uit de geleiding halen. Eh ja. Welke geleiding en hoe, vraag je je dan af als complete nitwit. Het is zo vreselijk handig dat je ook niet kan zien wat je doet… Ik heb de hele zooi net zo lang heen en weer en op en neer gehaald tot alles letterlijk in elkaar stortte. De ruit kon eruit, dat was deel 1 van de onderneming.
Maar ja, een losse ruit kan je heen en weer en op en neer bewegen wat je wilt, de rollers gaan niet vanzelf in de geleiding. Dus eerst maar even gekeken hoe alles nu eigenlijk in elkaar zit, nu ik wat meer ruimte had. Na een idee gevormd te hebben wat ik moest doen en hoe, aan de slag. Ben je halverwege, springt er een veer uit het mechanisme. K*t. Waar zat die, hoe zat die en hoe kom ik erbij? Weer wat zooi loshalen, veer erin prutsen, niet op de goede manier, springt eruit (en dat een keer of drie). Toen hij eindelijk bleef zitten en ik de rest kon opbouwen was het wel gebeurd. Alles half vast gezet en even getest, de ruit ging op en neer. Succes! Dan alles maar goed vast zetten, de ruit nog even stellen (trial and error, op welke manier gaat hij het meest recht naar boven) en klaar. Hij maakt wel ‘rare’ geluiden, maar dat deed hij al dus ik kan me er niet ongerust over maken.
Daarna nog even een breedstraler in de voorbumper gerepareerd (lees: er een klap op gegeven, we zullen zien hoe lang dat werkt ), de BX Club- en de WRENNIEOB-sticker op de achterruit geplakt en een nieuw plakbandje om mijn gordel heen gedaan. Daar zit geen ‘hooghoudclipje’ omheen namelijk, zoals die aan de passagierskant wel zit. Is eerlijk gezegd de eerste keer dat ik daar naar gekeken heb… Het lijkt me dat zo’n ding nog wel te vinden moet zijn?
Ik heb nog wel een vraag over iets heel anders. Het stop-lampje brandt weer. Niet helemaal, hij schijnt op halve kracht. En nog steeds geen ander brandend lampje dat aangeeft wát er dan mis is… Kvs toevoegen hielp nu niet. Het lampje brandt direct na het starten, dus een te hoge temperatuur lijkt het me niet. Aangezien kvs toevoegen eerder wel hielp zit ik toch in die richting te denken. Een te laag niveau is het in elk geval niet, pijlen met een lang voorwerp wees uit dat het expansiereservoir eigenlijk te vol is. Voor de grap trok ik een stekkertje los dat daar in de buurt zat, en vervolgens ging het stop-lampje uit. In de literatuur opgezocht wat dat stekkertje deed: Het bleek de kvs-niveausensor. Ik begin te vermoeden dat die wellicht kapot is, want zowel met laag als te hoog kvs-niveau brandt het stop-lampje en die gaat uit bij het loshalen van die sensor. Het rode kvs-lampje in het dashboard doet niets, ik ga vandaag het lampje vervangen en kijken of dat het is. Zou hij aan moeten gaan als je de auto op contact zet? Dat doet hij in elk geval niet.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet hoe dat in een BX type 1 zit, maar normaal brandt het STOP lampje alleen in combinatie met een andere rode lamp.
Deze andere rode lamp geeft dan aan of het bijvoorbeeld KVS, motorolie of LHM is waar iets mis mee is.
Half branden klinkt raar, je zou kunnen denken aan een massa probleempje…
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Slechte stekker of de sensor in de radiator is slecht..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Hoe kan je het raam afstellen? Bij mij loopt het raam continu scheef..
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Precies wat ik dus ook dacht, Arjan… Na wat lampjes vervangen te hebben bleek het kvs-niveaulampje simpelweg kapot te zijn, die hoorde ook te branden. Nou ja, eigenlijk niet natuurlijk, maar je snapt het idee. KVS stond iets te hoog, dus ik heb er wat uit gehaald met een injectiespuit die ik in de garage vond, tot het niveau netjes tussen min en max stond. Ik heb eindelijk uitgevonden/herinnerd hoe je dat moet controleren, er blijkt gewoon een buis in de vulopening te zitten die je eruit kan trekken. Ik voel me dom. Eenmaal op het juiste niveau geen rood lampje meer, ook niet na een rondje rijden. Ik dacht dat er alleen een minimumniveausensor op zit, blijkbaar zit er ook een max-sensor? Voor nu lijkt het goed…
@Twan: Als je de bekleding van de deur haalt zie je een bout die in een sleuf zit, die kun je dus op en neer stellen. Ik heb maar wat geprobeerd en aan de ene kant vastgezet sloot het raam beduidend minder scheef dan op de andere manier… Gert heeft het ooit wat uitgebreider gedaan, zelfs met uitboren van de sleuf. Zie zijn fotoreportage.
Dat plastic buisje in de radiateur is bijzonder zeldzaam! Mijn GT had ‘m ook nog.
Volgens mij hebben type 2/3 BX’en dat buisje nooit meer gehad.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
In de Haynes staat juist dat vroege modellen die buis niet hebben en latere wel…?
Ach, boeiend. Ik weet nu tenminste hoe het hoort/kan.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijkt me idd erg vreemd een max sensor…
Maar een kapot lampje verklaard de boel wel! Je heb toch wel een testknop op een BX type 1?
Veel koelsystemen gooien teveel KVS er gewoon uit. Geen idee of dat ook voor een GT geld
Bij een GT zit de testknop voor de waarschuwingslampjes bovenop het dashboard.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Als het echt teveel is loopt het er inderdaad uit, dat gebeurde onderweg ook toen ik hem per ongeluk afgetopt had.
Testknop? Echt? Hm, daar moet ik eens naar op zoek.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, speciaal om je lampjes te testen
Zit op een CX ook, dat dash lijkt er best op dacht ik. Al hoewel de knop wel weer op een andere plek zit
Bij de BX type 2, zit dat er niet meer op, dan branden alle lampjes als je het contact aan zet.