Wordt wel het probleem hoe kom ik aan schalen zodat ik van de 0,45 naar gewenste 0,16 kom. Want er zijn wel 3 dikte maten schalen: 3,10 ( standaard) 3,14 em 3,18. De dikste schalen halen dus maar 0,16 mm van de huidige 0,45 weg= 0,29. Dit is nog steeds teveel speling.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik vind zo’n ‘foutje’ in een werkplaatshandboek schokkend Egbert. Maar het houdt je wel weer van de straat.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, als je met het dikste schaaltje niet binnen de tolleranties kunt komen lijkt het mij dat de krukas te ver heen is..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb nog wel een 2300 5bak in de aanbieding….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik dat in het WPHB gelezen zou hebben zou ik verder gekeken hebben. De kleinste maat wordt namelijk altijd voorop gezet. Maar ja, dat is wijsheid achteraf. Volgens mij ook andere krukas. Waarschijnlijk was hij al te ver heen en dan is de oppervlakteharding wel ongeveer weg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
We gaan het zien als het blok uit elkaar ligt.
Ik geloof nog niet in de krukas als oorzaak, omdat de oorspronkelijke krukas dus achteraf te veel axiaal speling gaf. Ook de krukas die ik er daarna in gezet heb 2 mnd terug toen de axiaal lagers in het carter bleken te liggen geeft teveel speling. Ik ben bang dat ik er achter ga komen dat het probleem in het blok zit.
Overigens hoop ik dat jullie gelijk hebben, want ik heb nog wel een paar goede krukassen liggen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de zaak goed gemonteerd is draaien de lagerschalen niet tov het blok, en kan daar geen slijtage optreden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Weet ik.
Maar ik heb wel een tijdje zonder axiaal lagerschalen gereden! En ik weet niet wat er allemaal met het blok in het verleden gebeurd is.
Ik zal het over enige tijd zien na demontage
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben erg benieuwd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert schreef:Weet ik.
Maar ik heb wel een tijdje zonder axiaal lagerschalen gereden! En ik weet niet wat er allemaal met het blok in het verleden gebeurd is.Ik zal het over enige tijd zien na demontage
Ah, dat kan wel eens de verklaring zijn. Dan slijt het blok denk ik, aangezien de krukas gehard is en het blok niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ben op het aanbod van Bogaard ingegaan: Heb zijn oude DS overgenomen met een prima DX4 en 5 bak.
Deze set gaat er de komende weken gewoon in.
Dit is een snellere en zekerder oplossing. Ook heb ik nog niet zoveel.
De “pech” motor gaat dan vooralsnog ergens in een hoek van de garage. Maar wie mij kent, weet dat er een moment gaat komen dat dat blok weer uit elkaar gaat en dat ik ga zoeken naar een oplossing.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De 5 bak van Boogaard is uitelkaar geweest, goede gebruikte synchromesh ring voor de 2e versnelling geplaatst en getest in mijn testopstelling. Beejte lawaaiig in 4 en 5( dat wisten we al) en verder prima.
De bak had een aantal jaren terug ( en sindsdien ongeveer 80k km gereden) een totaal revisie bij HML gehad, maar kraakte in zijn 2. Duidelijk te zien dat de synchro ring ovaal was en op 1 plek erg versleten was. Ik heb begrepen dat HML in het begin inderdaad problemen met zijn synchromesh ringen heeft gehad.
De motor heb ik los afgeperst ( Boogaard had koelvloeistof verlies met zijn auto): totaal geen water verlies. Nwe distributie ketting er in gezet. Tegen mijn gewoonte in het blok een mooi groen kleurtje gegeven.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ga je de motor verder nog groot onderhoud geven zoals kop eraf en de kleppen schoonmaken en opnieuw inslijpen?
Of hang je het blok er verder zo in?
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zie mijn topic. Kop is er niet lang geleden af geweest..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De DS rijdt weer!
Een heerlijke motor en nu met goede synchro 2 een heerlijke bak. Een aantal delen van het schakelmechanisme overgezet uit de donor auto, maakt dat de DS nu strak en soepel schakelt.
Nu kilometers maken de komende weken om haar goed uit te testen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper