Hai!
Laat ik me even voorstellen. Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Boris en voor mijn DJ School heb ik een Citroen HY EDF Nacelle aangeschaft. Ons doel is om daar een DJ booth van te maken
Voor degenen die t model niet kennen, post ik onderaan deze tekst een plaatje van zo’n model…
Nou vroegen we ons af, omdat het gewicht van deze versie nogal behoorlijk is, of het mogelijk is om een andere motor en bak in te bouwen!? Nou is in principe bijna alles wel mogelijk, maar het gaat natuurlijk om een betaalbare relatief (in verhouding) makkelijke manier uiteraard
Dus als je jullie bepaalde mensen kennen die dit gedaan hebben, of ideeen hierover hebben, dan horen we t graag!
BVD, Boris
De Citroen HY EDF is van mijn DJ School Utrecht
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Welkom hier!
Gaaf ding! Er worden DS motoren ingebouwd en diesels van de C35 dacht ik…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo Boris,
Juist DS motoren en C35 motoren gaan niet goed! De draairichting van die motoren is anders dan die van de HY. De HY bak maakt het mogelijk om een CX motor te plaatsen als je een drukgroep/koppeling pas kunt maken op de spiebanen van de HY bak. Maar dan zit je nog altijd met de 3-bak met grote stappen tussen de versnellingen. Door de andere opstellingshoek (rechtop ipv 30° naar voren gekanteld in de CX)zul je de smering in de kop (en afvoer olie) en de koeling goed moeten controleren.
Als je iets moderners zoekt en niet perse in de PSA hoek will blijven zou je een motor van VAG in combinatie met de versnellingsbak voor een in de lengterichting geplaatste motor kunnen proberen.
Dit is een opstelling die uit de audi 80/VW passat (tot aan vorige generatie A4 toe meen ik) komt en in vele versies, zowel benzine als diesel, in veel verschillende vermogens is gemaakt. Groot voordeel is denk ik de (4- of 5-) versnellingsbak die een stuk moderner is.
Ik heb geen ervaring met het ombouwen op deze manier, maar qua maatvoering van het blok en vanwege de met bouten gemonteerde aandrijfassen lijkt dit me een goede plek om eens verder te zoeken.
Wellicht past dit helemaal niet ivm de lengte van de VAG versnellingsbak.
succes met puzzelen!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Groot nadeel van een passat/ audi 80 opstelling is dat die dingen vanaf 1992 allemaal een computergestuurde brandstofpomp hebben. Je moet in dat geval uitwijken naar de motor en bak uitkijken naar een passat b2 of audi 80 b2 of b3 tot ca 1990/91.
Dan is er nog een tweede probleem: de eindoverbrenging van de vag-bak is erg lang. Te lang voor gebruik in een Hy bus. Je moet dan dus een bak van een benzine passat of audi 80 aan een dieselmotor hangen wil het nog een beetje gaan, maar zelfs dan vrees ik dat het niet werkt. Vergeet niet de hy een stroomlijn van een zomerhuisje heeft…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
In de lengte gaat dit zeker niet passen en zal je een hap uit je carrosserie moeten halen. Verder is technisch natuurlijk alles mogelijk, maar het is maar de vraag of je een HY als basis wil gebruiken als je veel harder dan 90 wil rijden. Eigenlijk moet je ook je remmen aanpassen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ree, die audi 80 motor en bak zijn echt heel kort hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dan moeten we het eens nameten. Als je echt vind dat de bus te weinig vermogen heeft, zou ik eventueel andere zuigers en een andere carburateur op het blok zetten, dan zit je zo boven de 80 pk. Achter het blok past een vierbak van een Mercedes busje (206?) zonder de carrosserie te hoeven verbouwen. Ik ken één bus die zo rondrijdt, en dat bevalt prima.
Maar een betaalbaar alternatief zal je niet vinden, tenzij je zelf een uberbeun bent. De onderdelen kosten geld en er gaan zeker honderd uur in zitten.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mercedes 206D of de Hanomag variant inderdaad. De hele aggregaat past vast ook, maar veel sneller wordt het daar zeker niet mee. Met de motor + 5-bak uit een MB100 win je dan weer iets meer, maar de vijfbak is te lang…
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zomaar even een zijsprong. De dieselversie van de HY is toch (behalve helemaal in het begin) voorzien van een Indenor motor? In de Peugeots zijn die blokken langzaam gegroeid van 1900 naar 2100, 2300 en uiteindelijk 2500 waarvan die laatste ook in turboversie werd geleverd. Biedt dat geen perspectieven? Met een versnellingsbak uit een J7 of J9?
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Te lang..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
waterman schreef:
Dan is er nog een tweede probleem: de eindoverbrenging van de vag-bak is erg lang. Te lang voor gebruik in een Hy bus. Je moet dan dus een bak van een benzine passat of audi 80 aan een dieselmotor hangen wil het nog een beetje gaan, maar zelfs dan vrees ik dat het niet werkt. Vergeet niet de hy een stroomlijn van een zomerhuisje heeft…
Daarnaast hebben de wielen van de HY ook nog eens een 10-15% grotere diameter dan de VAG wieltjes van eind jaren 80 begin 90…
Maar belangrijker is dan of je genoeg koppel hebt om een beetje weg te komen in de eerste, dat je een extreem lange 4e of 5e versnelling overhoud is niet zo’n probleem lijkt me.
Toch wel een leuk draadje!!!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even een zijstapje, mijn audi 80 1600 turbo diesel, met 155 nm koppel en 80 pk, maakt bij 160 slechts 4000 toeren in z’n 5. Omdat dat ding zo belachelijk gestroomlijnd is trekt dat motortje dat prima en haalt ie, na lang aandringen, een top van rond de 185.
Zou je dat spul in een Hy zetten dan vrees ik dat 4 en 5 compleet onbruikbaar zijn….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of iets in de trant van een vw LT? die heeft ook een lange bak in de lengte richting. Helaas wel een lange bak waardoor je er niet aan ontkomt om een stuk uit je cabinevloer te halen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Super bedankt voor alle snelle oplossingen die jullie al hebben aangedragen! Ik kreeg alleen een mailtje van de 1ste reactie en logde net pas weer in, dus had geen idee van alle andere reacties!
De CX had ik al eens eerder gehoord, maar niks zekers. Een andere optie die we gehoord hebben is een Volvo motor met een bak van een J9 erbij.
Dat t tijd en geld kost snappen we, is ook niet erg (tot op zekere hoogte ).
Het gaat om t feit dat normaal een HY dus wel 90 haalt en helaas maar in 3 versnellingen, maar die van ons weegt vanwege de constructie achterop in totaal 2400kg. Nou zijn ze zo gebouwd en gebruikt, dus er moet mee te rijden zijn, maar schijnt maar 70 te halen nu. En op n snelweg steeds ingehaald worden door vrachtwagens zien we toch niet zo zitten Vandaar onze vraag
Als er nog meer suggesties zijn, of mensen die anderen kennen die zoiets voor mekaar hebben gebracht, horen we dat graag!
grtz B
De Citroen HY EDF is van mijn DJ School Utrecht
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Met 2400 kg hoop ik dat de remmen zijn aangepast en als dat niet het geval is zou ik ook zeker niet harder dan 70 durven. De HY beschermt je in deze een beetje
Ik heb gereden in een verlengde, maar voor de rest lege HY bus en was niet echt onder de indruk van de remmerij eronder. Je moest een flink tijdje voor je een dorp binnen kwam rijden beginnen met remmen. Het leek wel of er een telegraaf bediening tussen rempedaal en remblokken zat zo traag ging dat.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik word altijd een beetje moe als mensen achterstalling onderhoud verwarren met een slechte auto.
- Iedere HY met ID blok rijdt, onafhankelijk van het gewicht, opbouw of motor, zonder problemen 90
- Trommelremmen zijn prima in staat alle wielen te blokkeren en samen met de lastafhankelijke remdrukbegrenzer remt een HY altijd goed.
Als zo’n Audi 80 blok 80 PK heeft lijkt het me nogal nutteloos dat blok erin te hangen, want die 80pk krijg je ook uit een ID blok.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi