Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Hallo,
Mn ventilator deed al tijden af en toe raar in de Xantia.
Maar sinds vandaag werkt deze helemaal niet meer….
Ik dacht dat het de ventilator zelf was, maar die heb ik verwisseld en het probleem blijft.
Zekering is heel, temperatuursensor naast de klok werkt en is schoongeblazen.
Het gaat om een Xantia uit 2000 met climate control.
Wat me tevens opvalt is dat de airco ook niet meer inslaat.
Heel af en toe blaast de fan even, en zwijgt dan weer….
Zit er ergens een relais oid die bijv. blijft ‘plakken’?
Alvast bedankt!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Iemand een idee??
Life’s too short to drive without comfort!!!
Als de achter ruit verwarming ook niet werkt (dus effe checken) is bijna zeker het kontaktslot kapot.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Top, de auto komt zo hierheen, dan controleer ik het gelijk even! Bedankt.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Helaas, de achterruitverwarming werkt naar behoren…
Life’s too short to drive without comfort!!!
Bij XM’s met climat control is er altijd een beruchte zekering/zekeringvoet (F2 achter de bestuurderskoplamp) onder de motorkap die voor deze klachten zorgt.
9 van de 10 keer bij een haperende ventilator is die zekering de oorzaak.
Misschien dat een Xantia een soortgelijke contructie heeft?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
vinnie schreef:Als de achter ruit verwarming ook niet werkt (dus effe checken) is bijna zeker het kontaktslot kapot.
Dat gaat alleen op voor vroege Xantia’s, niet voor deze T2.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Was er niet ergens een computer die het airco gebeuren regelde?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217081/P30/#1655741
Achter het dashbord kastje kan een airco computer zitten, echter niet bij een type-2 16V en HDI.
Als er wel een airco computer aanwezig is, dan kun je deze uitlezen met een Lexia.
Een andere mogelijke oorzaak is het regelpaneeltje, komt zelden voor.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Thanks mensen, morgen gaan we er naar kijken en inderdaad de Lexia eraan hangen.
We gaan het meemaken
Life’s too short to drive without comfort!!!
Is het niet zo dat als de airco leeg(lek) is en dus de druk weg de climate het ook niet doet
en daarbij de hele kachel dus?? Ik heb ooit zoiets meegemaakt met een 156.
Gr. Wim.
Bij een Xantia heeft een lege airco geen invloed op de kachelmotor, deze zal altijd wel draaien. Andersom echter niet, als de kachelmotor niet draait, zal de airco niet inslaan.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Vandaag is de Xantia uitgelezen met de Lexia, maar niets kunnen vinden.
Het regelpaneel is ook nagekeken, en dat werkt ook naar behoren.
Tevens nog een 3e aanjager geprobeert, maar ook zonder succes
Heeft iemand een idee waar er een relais zit van de fan oid?
Bijv. onder de motorkap, zoals basisBix zei?
Maandag moet de Xantia mee op vakantie naar zuid Frankrijk…..
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zekeringkast onder de motorkap gechecked? En anders.. Contactslot..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Zekeringkast is wel naar gekeken, maar niks bijzonders gezien.
Zekeringen zijn heel.
Contactslot zou heel misschien een optie zijn, maar de voorgaande problemen waren als volgt:
Ik heb aan het begin van de storing een maand of 3 terug een dag zonder fan gereden
Daarna dat probleem nog 1 keer gedurende 10 minuten gehad.
Bij optrekken viel de ventilator wel eens uit en startte dan gewoon weer op.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Heb je de kachelmotor gecontroleerd met een directe aansluiting op de accu? Zit er op het kachelhuis een regelunit met twee transistors; die overlijden ook wel spontaan. Hoe loopt de voeding van de kachel: een vette plus over het contactslot? Brandt makkelijk in. Bij reparatie meteen een relais tussen zetten. Zoek ze!
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer