Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Shit, volgens mij heb ik een verkeerde pomp.
Gemonteerd, en eenmaal vastgedraaid, draait de pomp niet.
Het is de wp3393 van Graf.
Volgens de doos geschikt voor bx, maar diameter wijkt af.
Oud: doorsnee schoepen, ongeveer 60 mm.
Nieuw: doorsnee schoepen, ongeveer 70 mm.
Help?
Heb je al die bruine derrie wel eruit gebikt voordat je de nieuwe pomp erin schroefde?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Die is er grotendeels uit ja, maar zou dat uitmaken? Punt blijft dat deze pomp een flink grotere diameter heeft…
Waaier diameter hoeft geen probleem te zijn, het grote probleem zit hem in de diepte. Er zijn diverse pompen geleverd die niet uitwisselbaar zijn, maar er wel het zelfde uit zien. Waar precies het verschil in zit (qua bouwjaar, model etc) weet ik niet meer, maar ik heb het zelfde eens gehad. Gelukkig had ik een mindere diepe pomp op de plank liggen waardoor ik toch verder kon…
Je hebt niets aan deze info Lang verhaal kort, je hebt waarschijnlijk de verkeerde pomp!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
De nieuwe waterpomp zou inmiddels onderweg moeten zijn.
De dieselpomp zelf zit inmiddels weer in elkaar, die ga ik vanavond maar eens proberen weer op het riemwiel te krijgen en alle leidingen etc. weer aan te sluiten.
Het wachten is nog op de nieuwe waterpomp, maar ik heb in ieder geval alvast de geleiderol vervangen. Althans… Ding zit vast met 3 bouten. Twee ervan kun je eigenlijk zo bij, de derde bovenaan is even pielen. Dus eerst maar de onderste twee los gedraaid. Jawel… Daar kwam de geleiderol aan. De bovenste bout ontbrak, aangezien een Fransoos in het verleden ook al had bedacht dat die bout wel erg lastig vast zetten was. En hem dus maar achterwege heeft gelaten.
Die rol zit ongetwijfeld met een reden met 3 bouten vast, dus maar weer op zoek naar een passend boutje om de 3e vast te zetten.
Ding hoort het drie bouten vast, één links, één rechts, en één bovenaan. De bout bovenaan ontbreekt, en opvallend genoeg zijn de bouten links en rechts van verschillende lengte… Boutje links is een klein boutje (dop 10 of 11 uit het hoofd) met een spitse punt.
Er is zeker niet toevallig iemand die weet welke lengte er boven in hoort te zitten…?
Ik rijd nu alweer 20k km met een op maat gevijld schoepenwiel omdat ik precies hetzelfde tegenkwam en niet kon wachten op een vervanger. Door nauwkeurig te meten en niet teveel in een keer eraf te halen zou het moeten kunnen
Makkelijker is natuurlijk als je de juiste uitgeleverd krijgt!
Na 1986 is de hoogte van het schoepenwiel veranderd.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik denk dat je die 3e bout al hebt, want daar zit ook je motorsteun mee vast namelijk.
De linkse bout is ook gelijk een bevestiging voor de kappen.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ah verrek, thanks Vermond.
Die motorsteun heb ik er inderdaad in zijn geheel afgegooid, om wat ruimte te maken.
Zat alweer een dikke week tussen en het was me niet opgevallen dat die bout ook de geleiderol op zijn plek hield.
Mijn oprechte excuses aan alle Fransozen voor de onterechte beschuldiging
Wat betreft de waterpomp: Ik wacht wel gewoon op de goede. Bovendien liggen zowel de verkeerde als de oude nu bij de onderdelenboer, dus kan er toch niet mee vooruit. Zijn nog zat andere dingen te doen, en met een uurtje of 2 op een avond ben ik sowieso nog wel even zoet..
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo mensen, er begint schot in de zaak te komen!
De nieuwe waterpomp zit er inmiddels op, net als de nieuwe geleiderol.
Ging een heel stuk makkelijker met de nieuwe pomp, die gleed zo naar binnen, en draait lekker soepel zijn rondjes.
De injectiepomp zit inmiddels ook weer gemonteerd, op de brandstofleidingen naar het blok toe na, en ook het riemwiel van de pomp zit weer op zijn plek en op tijd.
Als alles volgens planning verloopt, zit vanavond de volledige distributie weer op zijn plaats, en dan kunnen we eens testen of de wagen draaien wil! Ben erg benieuwd.
Als het allemaal werkt, hoef ik alleen de nieuwe radiateur nog in te bouwen en daar de boel op aan te sluiten, en de dynamo mag nog op zijn plek. Dat laatste wordt nog even spannend, aangezien ik een onderdeel om de dynamo op zijn plek te zetten nergens meer kan vinden. Maar dat ligt ongetwijfeld ergens in een straal van 5 meter om de auto .
Als allerlaatste wordt de wagen nog voorzien van verse olie en een nieuw oliefilter, maar dat kan ik pas op het laatst doen, aangezien ik de olie niet kan aftappen omdat er een plaat hout onder mijn blok gekrikt zit.
Als dat allemaal gelukt is zou de auto weer tip top in orde moeten zijn.
-Injectiepomp opgeknapt
-Nieuwe distributie
-Verse filters en vloeistoffen (brandstoffilter, oliefilter, koelvloeistof en olie)
-Verse radiateur
-Verse bolletjes zitten er ook pas net op
-Zitten al nieuwe kunststof brandstofleidingen op het blok
-Nieuwe gloeispiralen
-Nieuwe accu
En dan mag er nog een verse APK op. Die verloopt namelijk 12-07-2013. En ja… Dat is morgen
Ga ik niet halen, maar zolang ik er niet rijdend mee aangetroffen wordt, heb ik nog tot 12-09-2013. Aangezien de wagen in de stalling staat, en het APK keuringsstation een paar honderd meter rijden is, gaat dat dus geen probleem worden.
Ben zéér benieuwd of de wagen vanavond lopen wil en lekvrij is, zo niet, heb ik een serieus probleem
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Goed bezig, ik zou het je geloof ik niet na doen
Ik zal vanavond voor je duimen
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Wel waar joh, gewoon beginnen en talloze forumbezoekers met onnozele vragen bestoken. Als ik het kan….
Komt weer zo’n vraag in het kader van, ben ik nou gek?
Tussen de vingers, de koelwaterhoogtemeterstekker (winnaar bij elk scrable spel) die afgeknipt in de radiateur zat, rechts de stekker waarvan ik meen dat het de stekker is die in de koelwaterhoogtemeter moet. Takt af van de stekker die op het thermocontact van de fan gaat. Dat past niet…
Wat ik niet snap, de stekker die aftapt van de kabels naar het thermocontact, zat met tape afgeplakt, en ik kan nergens een stekker vinden. Bij mijn type twee takt wél die bredere stekker van de kabel af.. maar als ie afgeplakt zat, had ik eerst geen sensor, en dat kan ik me ook niet voorstellen.
Wat mis ik hier?
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Bagger, nu zit ik echt vast. Gaat vanavond niet meer lukken.
Ik heb de hele motorsteun eraf liggen (ook van het blok) en de spanrol. Ik krijg met geen mogelijkheid de steun en spanrol gemonteerd. Ik krijg die klote veer die in de steun zit niet op zijn plek. De steun en spanrol zitten nu deels vast, maar de veer drukt de steun iets weg, waardoor ik de laatste bouten van de steun niet in de draad krijg…
Een van de bouten pakt nog wel, maar is te lang…
Een leerling monteur heeft het ook al geprobeerd, maar heeft zojuist al vloekend het pand verlaten….
Weet iemand de juiste volgorde van montage, en welke lengte bouten er in moeten? Met name dat laatste zal zomaar niemand weten, maar misschien dat ik ergens iets verwisseld heb of zo… Help!
Je kunt de plunjer die de spanrol aandrukt tijdelijk vastzetten met een zelftapper.
Even een gaatje boren in het aluminium,op een plek waar je met de steun gemonteerd,gemakkelijk bij kunt.
Niet te vast aanlieren,het materiaal van de plunjer is dun
Vervolgens motorsteun monteren en de zelftapper er uithalen.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Dus als ik het goed begrijp kan ik het als volgt doen:
Draad tappen door de motorsteun én de plunjer (6mm of zo?), waardoor ik dan een boutje in de steun en de plunjer draai?
Als dat idd kan, maakt dat het leven een stuk makkelijker inderdaad!
Alleen draad in het aluminium !
Als je ook in de plunjer boort komen er bramen aan en is de kans groot dat hij blijft hangen.
Daarom de bout ook niet te vast aandraaien,dan druk je de plunjer ovaal en zit ie ook vast.
Met de steun los de plunjer indrukken en het boutje zo vast draaien dat hij net blijft hangen.