Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik raadde al een echte bandenboer aan. Die hebben nl geen problemen met velgen zonder centraal gat. Vandaar dat ik met m’n ds altijd naar een goed adres ging (en met m’n sm ook). Een zaak die ook vrachtwagens en tractoren doet is meestal veel deskundiger dan kwikfit oid.
Dan bespaar je jezelf mooi de kosten van nieuwe velgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hertogjan schreef:Er is wat meer licht in de duisternis. Deze XM is voorzien van zgn. blinde velgen. Die balanceer je op een andere manier dan eh….zeg maar gewone velgen. Dat heeft dan weer met de naaf te maken kennelijk. Blinde velgen zijn een stuk lastiger te balanceren dan die gewone. Het is me vanmiddag allemaal uitgelegd en ze hebben me het laten zien, maar nu eenmaal achter de compu ontbeer ik een bepaalde mate van hersencapaciteit om dit nu hier weer keurig te reproduceren. Maar ik snap nou wel waarom mijn garage zo gek is op aan de wagen balanceren, want met blinde velgen ontloop je dan het “echte” balanceerwerk aan de velg zelf wat zo moeilijk is. Waar ik - kort gezegd - verstandig aan zou doen zijn 4 nieuwe velgen nemen die eh….niet blind zijn, ha ha! Die krengen zullen ook wel een naam hebben. Mijn banden man in D’chem garandeert 100 % dat ik er dan vanaf ben. Ik denk dat ik dat maar doe, want de prijs valt me mee. Ik kan Enzo lichtmetalen nemen die gemonteerd en al 83,50 Euro per stuk kosten. Gewone stalen velgen zijn 80 Euro dus dat verschil is te verwaarlozen. Sterker nog, ik moet dan ook wieldoppen kopen en ben dan dus per saldo duurder uit.Of naar mijn garage terug met de vraag of hij het “even wil oplossen” oftewel; alle 4 aan de wagen balanceren. Of hij gaat op zoek naar 2e hands stalen velgen, maar daar ben ik niet zo gek op. Afijn, ik heb nog even de tijd want ik ga pas eind augustus naar Frankrijk. En tegen die tijd heeft u, lezer dezes, mij vast wel een reactie/advies/mening gegeven.
Het balanceren van een velg zonder naafgat is echt niet moeilijker dat een velg met naafgat hoor. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hun balanceer machine niet is uitgerust voor dergelijke velgen.
Het kost misschien ook net iets meer werk maar daar zal het probleem bij je bandenboer niet liggen aangezien het balanceren van een wiel op de auto nog meer werk is.
Een op de auto gebalanceerd wiel is overigens ook geen feest. Zodra je die specifieke velg dan los hebt gehaald om welke reden dan ook kun je het weer laten doen…
Vanmiddag gaat mijn garage - volgens eigen zeggen - het probleem definitief oplossen door de wagen aan alle 4 de wielen aan de wagen te balanceren. Ze zijn verzekerd van hun zaak en vinden de reguliere bandenbedrijven een stelletje prutsers. Ik kan alleen maar hopen dat ze hun praatjes waarmaken.
Mijn XM met dezelfde velgen al 2x door Profile gebalanceerd, perfect resultaat, wel een kleine mopper dat het balanceerapparaat omgebouwd moet worden vanwege .... idd de blinde velgen!
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Hertogjan schreef:Vanmiddag gaat mijn garage - volgens eigen zeggen - het probleem definitief oplossen door de wagen aan alle 4 de wielen aan de wagen te balanceren. Ze zijn verzekerd van hun zaak en vinden de reguliere bandenbedrijven een stelletje prutsers. Ik kan alleen maar hopen dat ze hun praatjes waarmaken.
Prima dat ze de inspanning willen doen, maar om nu te roepen dat de anderen dus prutsers zijn….
Even voor de beeldvorming, dat wat men gaat doen is GEEN oplossing van het probleem. Ze gaan proberen de kenmerken te maskeren voor een probleem. Dat is heel wat anders.
Als je radiator lekt en je plakt er ducktape op. Is je probleem dan opgelost want je radiator lekt niet meer of heb je het symptoom weggenomen ?
Nou, ik ben gisteren geweest en het probleem is verholpen; ik kan nu weer gewoon op de snelweg rijden zonder de tent uit te trillen. Het is zomaar weer een aangename auto geworden! Achter aan de wagen gebalanceerd met de scooter, voor per wiel los van de grond met aandrijving alsof je 80 c.q. 123 rijdt. 30 minuten werk, geen kosten, hoort bij de service. Hulde! De enige rottigheid is dus inderdaad dat als je een wiel eraf haalt, je de boel goed moet aftekenen. Dergelijke plannen heb ik alleen bij een lekke band dus eh…bovendien, de gemiddelde automobilist krijgt eens in de 800.000 km een lekke band…..
“en vinden de reguliere bandenbedrijven een stelletje prutsers”
Herstel; dat is een opmerking van mijzelf. Ik vind het prutsers omdat er een uithangbord staat met “Banden en velgen Specialist” en weten niet wat ze met blinde velgen aan moeten.
Je hebt gelijk Gompy v.w.b. het maskeren, maar wat zal mij dat een dinges wezen als ie goed rolt??
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De Blinde Monte Carlo’s zijn helemaal niet moeilijk te balanceren, maar je moet dan wel een apparaat hebben dat daar voor is ingericht en erger nog, een vent die weet hoe je daar mee om kan gaan.
Er zijn ook bandencentra die dat doen met lullige hulpstukjes die ze dan ook nog met twee van de vijf bouten vastzetten.
Maar er zijn echt bandencentra die er een sport van maken om dat goed te doen.
In mijn buurt (033) is dat ABC in Bunschoten, daar kom je absoluut trillingvrij vandaan.
Doorgaans zie je het al als je binnenkomt. Een vloer waar je van kan eten, nergens rotzooi, moderne apparatuur in topconditie, opgeleide mensen die precies weten wat ze doen en waarom. Zelden zie je bij de laatste controle meer dan 50 gram op de display’s. Als dat wel zo is gaat de lucht er uit en wordt de band een stuk verdraaid op de velg, tot het goed is.
Alu velgen verdienen meer aandacht dan stalen. Dikwijls hoopt zich een combinatie van rubber en vet op langs de binnenranden. Dat hoort men schoon te maken bij het monteren van nieuwe banden.
Voor een redelijk bedrag kan je ze laten opzuiveren op een draaibank. In Weesp zit een bedrijf, die dat doet. Ik heb er een keer een stel Speedlines laten doen, met opnieuw spuiten en al was dat € 85 per velg. Als nieuw.
Verder is de vraag of er roest zit tussen de remschijf en de naaf. Grondig schoonmaken en netjes met de borgschroefjes monteren kan een wereld van verschil maken. Bij het monteren van nieuwe schijven in een ordinair bandencentrum kijken ze daar niet naar. En dan kan je balanceren tot je neervalt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Helaas, te vroeg gejuicht. De wagen is welswaar in balans, dat wil zeggen het stuur trilt niet meer, maar er blijft een soort dribbel/dreun aanwezig die je niet hoort maar wel voelt. Om gek van te worden want het lijkt dat de onbalans dit maskeerde. Om de 1 of andere reden ben ikzelf geneigd dit in de banden te zoeken. Het zijn BF Goodrich’s die mijn garagist in Spanje bestelt omdat ze hier niet meer te krijgen zijn kennelijk. Hij zweert er bij omdat ze zo makkelijk te balanceren zijn, ahum…..Ze zijn onderzocht door deze en gene en an sich lopen ze mooi rond. Maar ik zal toch eens proberen te organiseren dat de XM eens op 4 Michelins kan lopen; kijken wat dat brengt. De overige zaken, schone velg, naaf, speling assen etc. is onderzocht en in orde bevonden.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lijkt op chipping. Ontstaat soms op achterbanden die erg lang achter hebben gezeten. Kan je met de hand voelen op het loopvlak, regelmatige ribbeltjes, ca 1 cm lang.
Een echt bandencentrum ziet dat.
Als je ze voor monteert is het na een tijdje weg.
Vraag een setje winterbanden te leen dan weet je of het in je banden zit.
Ik heb bijvoorbeeld die mooie Speedlines met gebalanceerde banden te koop.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het dreunen, alsof je op spijkerbanden met ook nog veels te grof profiel rijdt, zal a.s. donderdag onderzocht worden op versleten wiellagers. Ik meende dat die dingen te horen waren met een hoog geluid i.p.v. gedreun maar goed, we gaan het zien. Kan trouwens een versleten draagarmlager een rol spelen in dit geheel?
Vandaag naar de garage geweest voor controles wiellagers en draagarmen, ook dat is in orde. 2 banden hadden wel 0,6 te veel atmosfeer! Verder is de druk in diverse bollen op de juiste gebracht. Dit tezamen maakt de auto een stuk aangenamer, en nou ben ik er ook klaar mee. Wel ben ik van plan om de wagen op marktplaats te zetten, want voor de rest vind ik het eigenlijk, ondanks de verdere prima technische staat, een lelijke auto wier rij eigenschappen ik eigenlijk niet kan waarderen. Het is gewoon niet mijn ding zo’n XM. Impuls aankoop geweest; ik heb in het verleden DS en CX gereden, dat gevoel heb ik bij deze XM niet teruggekregen. Heel andere auto.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
SM kopen dus…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als dat zou kunnen….
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zelf sleutelen helpt een hoop!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.