Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
JanSr schreef:Vertraging bij optrekken is bekend, oplossing niet.
Is dit niet “gewoon” turbo lag? Het verschijnsel past wat mij betreft perfect bij de beschrijving op Wikipedia.
Ik heb ook al elders gelezen dat de 2.7 diesel behoorlijk last van turbo lag heeft.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bovendien zijn het een hoop kilo’s die op gang moeten komen, zo zwaar gemotoriseerd is de C6 nu ook weer niet, het is toereikend ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik zou zeggen dat het ruim 200 pk vermogen en vooral de 450 Nm koppel toereikend zijn om de auto flink vooruit te krijgen. Helaas komen ze pas vrij als er de nodige uitlaatgassen door de turbo’s gaan…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
par eXeMple! schreef:
Is dit niet “gewoon” turbo lag? Het verschijnsel past wat mij betreft perfect bij de beschrijving op Wikipedia.
Ik heb ook al elders gelezen dat de 2.7 diesel behoorlijk last van turbo lag heeft.
Lijkt mij sterk. Zodra je rijdt heb je er geen last van. Het gaat om optrekken vanuit stilstand. Of je nou in “Normaal” of “Sport” of “Sneeuw” wegwilt maakt niets uit. Ook als je hem in 1 zet hetzelfde.
Het is net alsof het signaal van je voet met een vertraging van een seconde bij het vooronder aankomt.
De V6 heeft twee kleine turbo’s. Ik kan met slecht voorstellen dat die zo’n effect zouden kunnen hebben.
En of je vanaf stationnair last kan hebben van turbo-lag komt mij ook vreemd voor.
Mijn XM 2.1 TD had absoluut geen turbo lag, zeker niet vanaf stilstand, terwijl die turbo groter is (dus trager) dan elk van die twee kleintjes op de C6.
Benieuwd of er ook 2.7ns zijn zonder dit probleem.
En of er Jaguars en Rangerovers zijn met dit soort klachten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:En of er Jaguars en Rangerovers zijn met dit soort klachten.
Ja. Ik rijd regelmatig met een Discovery, die heeft de V6 Hdi ( maar dan met één turbo..) en dat ding heeft last van het zelfde probleem. Het wordt daar afgedaan als een producteigenschap, de uitleg die men er aan geeft is dat men op die manier de bak langer heelt denkt te kunnen houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:JanSr schreef:En of er Jaguars en Rangerovers zijn met dit soort klachten.
Ja. Ik rijd regelmatig met een Discovery, die heeft de V6 Hdi ( maar dan met één turbo..) en dat ding heeft last van het zelfde probleem. Het wordt daar afgedaan als een producteigenschap, de uitleg die men er aan geeft is dat men op die manier de bak langer heelt denkt te kunnen houden.
Mooi toch, die foldertaal….
Turbo lag om je bak heel te houden! Je moet het maar weten te verzinnen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee Jan…. ik schrijf niets over turbo-lag. Bij LR zegt men dat er bewust een vertraging zit in de gaspedaalrespons. In de sportstand van de bak zou het minder zijn, omdat softwarematig de gaspedaalrespons verkort wordt. Het voordeel zou zijn dat er minder snel vol vermogen op de bak komt te staan waardoor de boel langer heel blijft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
OK, geen turbo lag, maar een geprogrammeerde throttle response. Hoogst irritant.
Kennelijk is het niet een parameter die met de Lexia op een andere (kleinere) waarde te zetten is, anders had de Citroën dealer dat wel geweten.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
par eXeMple! schreef:een geprogrammeerde throttle response.
Precies. Alles om de boel heel te houden, maar vooral ook om de emissies laag te houden. Het is een bekend diesel-probleem tegenwoordig. Vanaf de euro3/euro4 motoren klagen mensen er al over. Handige chip-tuners zijn er op ingesprongen. Met name jongens die Alfa’s tunen hebben er goede software aanpassingen voor gemaakt die het probleem met 80-90% weten op te lossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien een suggestie, meneer de moderator, om hier een ander topic van te maken?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Goed idee, want ik ben benieuwd naar reacties van anderen hierop.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
U vraagt, wij draaien.
De peu 406(?) van mn pa had het ook. Heeft puur met emissies te maken. In de sportstand was het wel veel minder. Dit was een handbak, dus die kan je helemaal met je koppeling regelen. Bij het stoplicht de toeren optijd hoog houden en gaan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
André leg eens uit. Turbo lag met de cruise control? Of gaspedaalvertraging met de cruise control?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De cruise control heeft zijn eigen geprogrammeerde manier van versnellen. Dat staat los van wat we hier bespreken, namelijk het vertraagde optrekken vanuit stilstand (de vertraging in reactie op het gaspedaal).
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik wilde alleen maar aangeven dat het “voorgeprogrammeerd” is met het duidelijke doel om het brandstof verbruik en dus CO2 lager te houden. De 2.7 liter heeft daarboven nog een beduidend lager koppel zoals ik al aangaf tov de 3.0 liter. Het was dus niet voor niets dat Citroen met de 3 liter versie kwam.
Het koppel is daarbij nog steed beperkt door de Aisin versnellingsbak. Bij de 3 liter voel je die traagheid in het geheel niet, maar het zou dus nog veel beter kunnen met een andere versnellingsbak en een beetje omprogrameren zoals bij de Jaguar versies is gedaan. Citroen zou iets kunnen doen met de nieuwe 9 traps ZF bak.