Koppakking TU 1.4i
Ksara
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46

Gepost: 12 juli 2013 02:21 AM

Hallo allen,

vandaag tijdens een controle onder de motorkap van m’n Xsara 1.4i ‘00 iets onprettigs ontdekt:mayo op de radiatordop en zwarte koelvloeistof in de radiator aangetroffen.

Ik controleer meestal m’n vloeistoffen op zicht zonder de dop eraf te draaien.Zo ook m’n kvs.
Vandaag besloten de dop eraf te draaien om in de radiator te kunnen kijken.Hierbij trof ik de voornoemde mayo op de dop en in de radiator aan.

Ik heb online al vaker gelezen dat de TU-blokjes beroemd/berucht zijn om deze kwaal en nu ben ik dus ook aan de beurt.

Is er een monteur op dit forum die dit karweitje kan klaren?Het liefst woon ik de operatie bij zodat ik ook wat bij kan leren.En alles tegen een redelijke vergoeding natuurlijk.

Aangezien ik van plan ben nog een tijdje in m’n eerste Citroen te rijden,vroeg ik me af of er een “heavy duty” pakking bestaat om herhaling te voorkomen.

De auto heeft momenteel 140.000 gereden.Bij 108.000km was de d.riem al vervangen.(in 2008 gebeurd volgens het stickertje).Is het raadzaam deze inclusief de waterpomp alsnog te vervangen?

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 440

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 12 juli 2013 10:24 AM
  [ # 1 ]

Misschien handig om te vermelden waar je vandaan komt.
Normaal gesproken kun je de distributieriem wel opnieuw monteren. Maar weet je of de waterpomp en spanrol destijds ook vervangen is? De riem zelf is niet zo duur. Een distributie set met waterpomp is ook nog wel te overzien, en het moet toch los. En qua arbeidstijd maakt het nauwelijks iets uit.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 12 juli 2013 10:38 AM
  [ # 2 ]

Sorry, maar een 5 jaar oude riem herplaatsen?
Dat is echt vragen om problemen. Een nieuwe kost een paar euro en dan is alles weer op orde.
Rollen en waterpomp zou ik alleen vervangen als ze destijds niet gedaan zijn. Zijn ze wel gedaan, dan is het nog redelijk recent. Aan de andere kant kost een distributiesetje haast niets…

Stuur ZX1.4i eens een pb’tje… Die heeft dit klusje al voor meerdere forummers geklaard!

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank

- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 12 juli 2013 10:43 AM
  [ # 3 ]

Dat is dus eigenlijk wat ik tussen de regeltjes door schrijf. Maar wat minder direct inderdaad….

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank

- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 12 juli 2013 10:54 AM
  [ # 4 ]

Vergeet niet dat je er met het vervangen van de koppakking nog niet bent. Je koelsysteem moet gespoeld worden met een speciale koelsysteem ontvetter. Daarnaast moet je ook de olie + oliefilter vervangen na het vervangen van de koppakking. Dus het is niet zo dat je een nieuwe pakking plaatst en dat je dan klaar bent.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2013 01:18 PM
  [ # 5 ]

Spoelen met een ontvetter is niet echt nodig, tenzij je tijd en geld teveel heb.
Gewoon met een tuinslang in het blok, alle drap uitspoelen en daarna (met) demi water, zonder thermostaat warmdraaien en aftappen, dan ben je het meeste wel kwijt.

Stuur maar een PB of liever een email, altijd leuk om samen een koppakking te doen Smile

Profiel  

Ksara
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 juli 2013 01:29 PM
  [ # 6 ]

@ Jay-Jay en Xsara Coupe:

bedankt voor jullie input.

Als ik zo jullie verhaal lees kan ik dus het beste meteen het hele setje pakking+d-riem+waterpomp+spanrol vervangen.
Motorolie en filter was ik sowieso al van plan te vervangen voor ik eind van deze maand op vakantie ga.

Ik heb nog de vorige eigenaar gebeld om hem te vragen of destijds ook de waterpomp was vervangen maar dat kon hij zich niet meer herinneren.

Weten jullie toevallig of er een sterker (race?)pakking bestaat voor dit type motor?

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 12 juli 2013 01:40 PM
  [ # 7 ]

Ze bestaan geloof ik wel. Of het echt nuttig is vraag ik me af… Bij DP-engineering hebben ze alleen een race koppakking voor de 1.6 8v en 1.6 16v…

Profiel  

Ksara
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 juli 2013 01:44 PM
  [ # 8 ]
ZX1.4i schreef:

Spoelen met een ontvetter is niet echt nodig, tenzij je tijd en geld teveel heb.
Gewoon met een tuinslang in het blok, alle drap uitspoelen en daarna (met) demi water, zonder thermostaat warmdraaien en aftappen, dan ben je het meeste wel kwijt.

Stuur maar een PB of liever een email, altijd leuk om samen een koppakking te doen Smile

Hee ZX1.4i!

Ik lees je post nu pas.Zag hem net nog niet in mijn scherm Smile

Ik zou inderdaad heel graag samen de koppaking willen doen als jij daar tijd voor hebt.

Het is mijn eerste citroen en na een half jaar rijden waarschijnlijk ook niet de laatste!

Woon zelf in Amstelveen maar ben niet vies van een paar kilometers maken.

Profiel  

Ksara
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 juli 2013 01:48 PM
  [ # 9 ]
Xsara Coupe schreef:

Ze bestaan geloof ik wel. Of het echt nuttig is vraag ik me af… Bij DP-engineering hebben ze alleen een race koppakking voor de 1.6 8v en 1.6 16v…

De reden waarom ik het vroeg is dat ik van plan ben nog heel wat km’s in deze auto te maken.

Zou jammer zijn als de pakking het na een tijdje weer begaf.

Aan de andere kant,het houdt ZX1.4i zo wel van de straat!:-)

Profiel  

Ksara
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 juli 2013 01:55 PM
  [ # 10 ]
ZX1.4i schreef:

Ik had je al een PB gestuurd voor ik dit bericht van je had gelezen.

Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik dat graag van je.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook