3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Vertraagd optrekken issue
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 juli 2013 10:20 PM
  [ # 31 ]

De vraag is ook, hoe lang duur het voordat de bak zich aan jouw aanpast?

Kan je hem niet beter laten resetten zodat je vanuit fabriekssettings kan beginnen?

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 12 juli 2013 10:41 PM
  [ # 32 ]

bak van PE is terug gezet naar fabrieks instelling, maaar deze bak past zich heel snel aan.

De vertraging is een combi van de eisen van de euronorm en beveiliging van de bak.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 juli 2013 01:27 AM
  [ # 33 ]

Heel benieuwd.
Wat bedoel je met “deze bak past zich heel snel aan”: hoe snel?

Wat is de Euronorm? Wat is de relatie met de beveiliging?

Ik lees ook:

RensKorevaar schreef:

Als ik in een vloeiende beweging gas geef, reageert de auto zonder waarneembare vertraging. Als ik dat met een vloeiende beweging én met de nodige daadkracht doe, accelereert hij snel, eventueel zelfs zo snel dat de voorwielen gaan spinnen.

Dat zou je bij mij eens moeten voor doen. Spinnende voorwielen? Ik krijg het echt niet voor elkaar.

En deze:

par eXeMple! schreef:

Ook al laat ik eerst een gat vallen, het werkt gewoon niet om op die manier op te trekken want dan zit ik binnen de kortste keren bovenop een voorganger…

Mag ik een keertje mee om dat mee te maken?
Ik moet mij steeds stevig beheersen om niet “in een gat te willen springen”, zoals ik dat met mijn XM en zelfs met mijn DS met gemak kan doen. Die C6 reageert gewoon pas na een ruime seconde en dan ook nog als een oude Amerikaan.
Kortom: Het wegrijden gaat als een oud wijf.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 17 juli 2013 10:17 AM
  [ # 34 ]

Spinnende voorwielen wil bij mij ook niet. Maar Rens heeft het over een 3.0d en dat zal best wel verschil maken.

“In een gat springen” op een kruispunt of een rotonde is inderdaad veel lastiger dan met de XM (ook een automaat) of de CX.

Wat ik inmiddels wel gemerkt heb is het volgende. Als ik m’n voet van de rem haal en de auto eerst even laat kruipen, dan is er daarna de vertraagde reactie op het gaspedaal. Als ik echter m’n voet zo snel mogelijk van rempedaal naar gaspedaal breng en meteen gas geef, dan is er (bijna) geen vertraging. Probeer maar eens.

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 juli 2013 10:40 AM
  [ # 35 ]

Ik herken het euvel van vertraagd optrekken niet met mijn 3.0D. Wellicht dat de bak toch anders is afgesteld dan bij de 2.7? Ik gebruik de sportstand van de bak eigenlijk nooit, dat vind ik te onrustig en past niet bij het karakter van de auto, maar ook in de normale stand reageert de bak prima! Het is wel mijn eerste automaat, dus heel veel referentie heb ik niet, behalve dan ondertussen bijna 80.000 km met deze bak.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 juli 2013 06:18 PM
  [ # 36 ]
Geo schreef:

Ik herken het euvel van vertraagd optrekken niet met mijn 3.0D.

Er kwam hier eerder in het topic al naar voren dat het bij de 3.0 V6 HDi geen bekend probleem is zoals bij de 2.7 Wink

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 22 juli 2013 01:34 AM
  [ # 37 ]

Ik onderschrijf dit onaangename bakgedrag. Komend vanuit C5 V6 Benzine met ZF-4traps ken ik dit gedrag van de Aisin 6-traps in de V6 2.7 diesel.
Twee omstandigheden:
1. Het klassieke stoplichtsprintje vanuit stilstand.
2. Rollend met lage snelheid voluit acceleren.

Allereerst, de C6 is geen petjesauto waarmee je welke ‘sprint’ dan ook wilt aan gaan. Toch herken en erken ik dit gedrag als een onveilig en vooral vervelend manco.
Vanuit stilstand of lage (rollende) snelheid gebeurt er gewoon niks als je het gaspedaal vloert (vloeren totdat je voelt dat de ontgrenzerschakelaar van de snelheidsbegrenzer wordt ingeschakeld).
Ik heb het niet gemeten, maar in mijn beleving duurt het echt een halfuur voordat er wat gebeurd, een Fiat Panda is vanaf het stoplicht al 5 meter voor me voordat ik beweeg.
Ik heb de laatste baksoftware die beschikbaar is, maar het maakt niks uit.
Het zelflerende character van de bak, dat er zeker is, heeft hier geen enkele invloed op.
Sportstand van de bak maakt ook niks uit.
Naar mijn mening is het een keiharde programmering van de software die voorkomt dat een, qua ontwerp, te zwakke bak het begeeft onder het koppel van de motor.
Turbo-lag kan sowieso geen issue zijn want de motor maakt onder elektronisch bevel geen toeren en zonder toeren geen turboaandrijving natuurlijk.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 juli 2013 08:51 AM
  [ # 38 ]

Te zwak? Er zijn te weinig aanwijzingen om te stellen dat de Aisin automaat zwak is. Schakelproblemen komen voor, maar zijn het resultaat van vervuilde olie.
Anders dan de ZF 4HP18 in bijvoorbeeld de XM, waarin nog wel eens onderdelen het begeven, zodat er helemaal niet meer mee te rijden is.
Maar misschien nog wel belangrijker: Leg eens uit waarom een vertraagd signaal van voet naar bak zou leiden tot een lagere belasting.
Of het nu 0,1 sec duurt of 3 seconden voordat het signaal “vol gas” bij de bak aankomt, vol gas komt er toch en pas dan kan je spreken van volle belasting.

Ik heb er nog geen enkele plausibele verklaring voor gehoord of gelezen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 juli 2013 09:46 AM
  [ # 39 ]

Precies mijn gedachte.
Als het “vloeren” van het gaspedaal geprogrammeerd vertaald zou worden naar gedoseerd gasgeven, dan zou ik dat kunnen begrijpen. Maar het gaspedaal alleen maar vertraagd doorgeven, heeft geen enkele zin in het verlagen van de belasting.
Daarom kon ik mij ook eerst niet voorstellen dat de vertraging geprogrammeeerd is, en heb ik eerst aan andere oorzaken gedacht zoals turbo-lag. Maar Ronald heeft gelijk dat er alleen sprake van turbo-lag kan zijn als de motor meer toeren maakt dan stationair.
Maar goed, we waren het al eens dat het om een geprogrammeerde vertraging gaat. Vraag is nu, of we die er uit kunnen krijgen…

Overigens, hebben jullie al geprobeerd wat ik eerder beschreef? Ga met je voet zo snel mogelijk van rem- naar gaspedaal en geef direct gas. Dus geef de auto geen kans om te gaan kruipen. Bij mij treedt de vertraging dan niet (of nauwelijks) op. Zodra ik zelf ook maar even vertraag in mijn voetbeweging, reageert de auto ook vertraagd op het gas.
Werkt alleen vanuit stilstand. In de situatie dat de auto langzaam rijdt en je geeft gas, dan blijft de vertraging aanwezig.

Even terug komen op het onderwerp “tuning”. Hoe werken tuners? Ze passen de software van het motormanagement aan, maar altijd gericht op meer vermogen/koppel. Om dat te kunnen doen, moeten ze toch beschikken over het programma? Hebben ze dat van Citroën gekregen? Lijkt mij niet. Lezen ze het uit uit de computer van de auto? Of passen ze alleen parameters aan?
Het is wellicht de moeite waard om eens met een tuner te gaan praten. Niet om het motormanagement aan te passen voor meer vermogen en koppel, maar om de vertraging er uit te halen. Ik zou wel eens willen weten wat de mogelijkheden zijn. Als het mogelijk is en we kunnen met een flinke groep 2.7d rijders de kosten delen, dan is het wellicht haalbaar.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 juli 2013 10:29 AM
  [ # 40 ]

Ben ik mee bezig.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2013 11:10 AM
  [ # 41 ]

Wat gebeurt er als je met linkervoet op de rem staat en met rechts gas geeft en dan rem los ?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 22 juli 2013 11:19 AM
  [ # 42 ]

Mijn C5 met aisin6 bak heb ik laten aanpassen ( tunen ) omdat ik die trage start erg vervelend vond , wensen doorgegeven en nu een zeer alerte diesel ervoor terug gekregen ....
Wat Ronald al aangaf, de eerste de beste Panda was al bij het volgende stoplicht voordat de auto wakker was Laughing

Ga echter niet naar de eerste de beste maar naar iemand die dat programma naar wens kan aanpassen !
De meeste plukken iets van internet en kunnen zelf niets hieraan wijzigen of aanpassen ( wens van de klant ) , ... laat staan die “powerboxen” , daar moet je al helemaal van wegblijven.

Toevallig met de persoon gesproken die mijn auto gedaan heeft en die gaf aan dat met de 2.7 ( & 3.0 ) een hoop verbetering was te bereiken.

De bak zal dit m.i. niet echt leuk vinden want die is nu al “krap aan” , maar dat ligt voornamelijk ook aan hoe je er zelf mee omspringt.


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 juli 2013 11:21 AM
  [ # 43 ]

Waar heb je dit laten doen, Menno?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 22 juli 2013 11:26 AM
  [ # 44 ]

Ik ben bij Marco van bullpower.nl geweest.


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Stefanex
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 02-04-2012

Gepost: 22 juli 2013 11:31 AM
  [ # 45 ]

Wat gebeurt er als je met linkervoet op de rem staat en met rechts gas geeft en dan rem los ?

Dan is het binnenkort einde verhaal voor je transmissie!

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook