Beste Chris,
als ik je verhaal zo lees, krijg ik eerder de indruk dat er ergens een contact is gaan oxideren, of kortsluiting etc.
Ik weet niet hoe oud je verdeler is, heb eens de nodige uren gezocht naar een niet lekker lopende auto waarbij de rotor een klein scheurtje had en niet meer lekker de vonk doorgaf. Extra vocht in dit soort onderdelen maakt het zeer lastig zoeken. En de hogedrukspuit komt op plekken waar citroen nooit aan gedacht heeft om het zo goed af te dichten dat er geen water komt.
succes
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
jantje1948 schreef:Staat de ontsteking op tijd?
Voor dat ze nat was startte ze zonder probleem. En daar ben ik niet aan geweest. Heb trouwens geen idee hoe deze juist af te stellen. Graag uitleg hierover. Is geen hoge druk aan te pas gekomen enkel besproeit met tuinslang. Vlak achter de benzinepomp heb ik wel een draadje gevonden dat wat gesleten is maar ik kan er van boven uit niet aan om deze los te maken en van nieuw stekkertje te voorzien. Het lijkt vast te zitten aan een sensor
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan moet je de ontsteking vooral niet gaan verstellen. Draadje is van oliedruksensor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Uiteindelijk lijkt het gewoon toeval.
Na deze zoektocht zou ik gewoon starten met de standaard check:
- vonk ja/nee
- bezine ja/nee
- voldoende lucht ja/nee.
Uiteindelijk is het een oude auto waarbij dingen stuk kunnen, meestal als je het niet verwacht
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
De vonk is het probleem. Aan de bobine zwak soms iets sterker. Aan de delco zeker niet sterk genoeg en aan de bougies zo goed als niets meer. Vandaar dat ik de dynamo verdenk
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
heb je de spanning van je accu al gemeten?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Accu is nog geen maand oud!!
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
als je laadcircuit niet helemaal lekker is, kan je accu binnen een paar dagen leeg zijn…....
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de accu volledig opgeladen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb al met die accu gereden. Ondertussen heeft ze ook al aan de lader gelegen. En ik heb zelfs geprobeerd om haar met startkabels te starten, geeft geen beter resultaat. Laadcircuit = alternator, dacht ik. Het kan ook nog dat de stroomverdeler te weinig stroom naar bobine stuurt
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stroom naar bobine gaat niet via verdeler maar via contactslot.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En vanwaar komt dan de stroom naar het contactslot??
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Auto Elektriciteit blijft voor menigeen een moeilijk onderwerp
Om die reden organiseert de techn commissie van de club in het najaar een 2 daagse cursus auto Elektriciteit en geeft ik op 10-sept in de regio Arnhem alvast een voorproefje: hoe lees je het elektrische schema.
Want al de atwoornden op deze vragen staan gewoon in het elektrische schema uit het WPH.
Stroom gaat altijd rond. In dit geval:
Plus accu -> zekering -> contactslot ->bobine -> contactpunten verdeler -> massa -> min accu. En dan is de cirkel rond.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gaat het contactslot via een zekering?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je hebt gelijk. Even in het schema gekeken: De ontsteking heeft een eigen groep en die is niet gezekerd.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper