Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Beste mensen, na nu 3,5 jaar naar volle tevredenheid met een XM TCT rondgereden (rondgeblazen…) te hebben, vond ik het tijd voor wat anders. Dat ‘anders’ werd een V6 12 klepper uit 1992, met 171.000 km achter zich. Deze auto is altijd perfect onderhouden, en dat laat zich aan de binnen- en buitenkant duidelijk terugzien. Als je erin stapt, voelt het net of je in 1992 een Citroën-showroom binnenstapt. (Ja, laat mij nou ook ff lekker overdrijven! )
Tot nu toe ben ik heel erg tevreden over deze stap. Temeer daar ik niet veel geld voor deze XM betaald heb. Ik hoop er een hoop lol mee te hebben en wil hem keurig bijhouden zoals tot op heden ook altijd gebeurd lijkt te zijn. Het typische van deze XM is dat alles werkt. Dus ook de one-touch van het raam en de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, bijvoorbeeld. Buitengewoon.
Enkele foto’s:
Kilometerstand
interieur
Totaaloverzicht rechterkant
Voorkant
Achterkant
Zoals jullie zien: een knap geconserveerd 21-jarig oudje. Wie Googlet op ‘Green machine’ in combinatie met ‘Banzai Run’, komt uit bij een andere hobby van mij. Deze gaf mij het idee om deze auto de Green Machine te noemen. (“He’s coming after Green Machine!”) Mijn vorige XM is altijd bijnaam-loos door het leven gegaan, ik ben niet zo van dat soort dingen. Deze XM vond ik dermate apart dat ik er toch maar eens een naam bij verzon
Vanavond heb ik de bougies en het luchtfilter vervangen, morgen even het oliefilter en de motorolie vervangen. Dit om een soort nulpunt te creëren qua onderhoud. More to follow!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Pfff, niet eens een 24V.
Maar veel plezier ermee!
Is er nog een beetje interesse voor de TCT?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Fraai! En hoe gaat dat nou in de garage passen??
ex dyane 76, ex eend azam uit 68, ex cx 2.0 RE break, ex CX 2.0 pallas
nu: XM VSX 2.0 16v uit 98, XM V6 12v 1997, XM TCT break 1997, en XM v6 24v break 99
BasisBIX schreef:Pfff, niet eens een 24V.
Maar veel plezier ermee!
Is er nog een beetje interesse voor de TCT?
maar wel met werkend koelsysteem en raampjes die op en neergaan naar wens
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooie xm, verslavend hoor z,n v6!
Alleen het stuurtje…........l
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mooi hoor. Ben wel benieuwd in hoeverre dat nou anders/fijner rijdt dan een TCT. Dat stuurwiel
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je de ds nog?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
@jantje: ja natuurlijk heb ik de DS nog! ik kom er alleen niet aan toe i.v.m. mijn opleiding.
Het stuur: tja…
Daar laat ik het bij. Tenzij jullie nog opmerkingen hebben ;P Ik heb een éénspaaks leren stuur bij de verkoop bedongen, ik twijfel nog of ik deze erin ga zetten… Hoe fout het er misschien ook uit ziet, het stuurt wel lekker.
@Coen: de TCT is al verkocht. Gelukkig.
@ Miche: deze zal buiten moeten slapen. Aangezien ze bij 100.000 km. nog een anti-roestbehandeling heeft gehad, denk ik dat ze dat wel trekt
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nou ik weet anders wel iemand die een nette leren stuur zoekt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Nou was ik gisteren bij de airco specialist en dat viel helaas ff tegen: lekt op 2 plaatsen bij slangaansluitingen (niet zo’n probleem) maar hij lekt ook bij de compressor zelf. Airco specialist gaf aan dat hij slechte ervaringen had in het reviseren van een compressor, er komt gewoon te hoge druk op te staan volgens hem.
Zoektocht naar een passende compressor geopend, liefst een van na ‘93 natuurlijk zodat ik er R134a in kan mikken.
Had zelf nog een Sanden liggen voor de TCT maar die heeft andere aansluitingen.
Deze compressor heeft 2 x buitendraad aansluitingen voor wartels.
To be continued!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Ik ben enigszins verbaasd dat je buitendraad hebt omdat ik me herinner dat toen ik mijn after market airco origineel ging maken, ik verschillende XM’s heb gezien waarbij de wartels in de compressor werden gedrukt en met een plaat op hun plaats werden gehouden. Dus heb ik besloten dat dat de Citroën standaard is.
Maar misschien dat het R12 systeem andere aansluitingen heeft.
Hoe dan ook, succes met het aanpassen. Jouw kennende lukt dat.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dank je Wim voor het in mij gestelde vertrouwen Sorry dat ik ons TCT team verlaat maar deze XM was ‘to good to pass up’. Takkie heeft mijn TCT gekocht dus die blijft gelukkig nog rondrijden.
Ik ben inmiddels een NOS compressor op het spoor, ik hoop dat dat goed komt. De 2 liter versies hebben allemaal de slangen die in de compressor gedrukt worden en die met een plaat op hun plaats gehouden worden, dat klopt. Zo’n compressor had ik ook nog liggen voor de TCT. Maar bij ‘92-ers V6 ligt dat weer anders blijkbaar, dat was dan ook nog R12. We zullen zien, one way or the other het komt vast wel goed. Off-topic: heb jij je propedeuse gehaald? Ben benieuwd.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Ik ben nog aan de studie maar het zijn wel de laatste loodjes.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Mooi zo, Wim. Ik ga er vanuit dat je me niet teleurstelt
Inmiddels zijn aan deze XM de olie en oliefilter vervangen, de olie van de automaat ververst en het filter schoongemaakt, én een nieuwe peilstok gemonteerd. De oude sloot niet meer af (plastic afgebrokkeld) en daar houd ik niet van.
Ben vandaag een kleine 250 km onderweg geweest met deze XM, naar volle tevredenheid. Hoewel je t.o.v. een TCT vooral bij hogere snelheden toch wel merkt dat het nou eenmaal geen geblazen motor is. Hoeveel beter de motor inmiddels ook aan het gas hangt. Het zij zo, ik kan er wel aan wennen.
Verder heb ik de NOS airco compressor kunnen scoren voor een zacht prijsje, dus die gaan we binnenkort ff monteren en dan mag de aircoboer de rest oplossen. Weer een nieuw onderdeel in de auto!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Zit er nog een R12 systeem in je XM?
Deze airco specialist kan R12 systemen vullen met een drop-in gas.
Dan hoef er niks omgebouwd te worden aan het airco.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dank je Coen, maar ik heb hier in de buurt Coolcar in Groesbeek, die mannen weten wat ze doen en zijn niet te duur!
Vandaag heb ik de NOS R12 compressor gemonteerd, met de nodige vertraging… Je weet dat je een Franse auto hebt als je het rechtervoorwiel en binnenspatbord mag verwijderen om je multiriemspanner te stellen…
Ja echt waar.
Hoe dan ook, ik heb uiteindelijk een NOS R12 compressor kunnen monteren, na enige uurtjes arbeid.
Na het avondeten ben ik nog de auto in gedoken om een origineel leren éénspaaksstuur met radiobediening te monteren. Dat ging ook niet probleemloos: de meegeleverde sleepring bleek niet compatibel met het stuur. Vervolgens het stuur maar gemonteerd zonder sleepring, for the time being. Dat resulteert wel in een veel rustiger dashboard! Later zoeken we nog wel een oplossing voor de radiobediening op het stuur. Voorlopig zit er weer een leren 1-spaaksstuur op en dat vind ik even genoeg. Kijken hoe dit bevalt.
Dan heb ik de achterspeakers nog vervangen. Ik heb de originele connectors nog van de oude speakers af gehaald om hier mooie verloopjes te kunnen solderen naar standaard speakers. Ben benieuwd wat voor sound dit geeft.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…