


Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Een dansende auto, lijkt me wel een mooi gezicht weet alleen niet hoe dit eruit ziet.
Heb ik dus geen last van.. Veercylinders zijn het dus niet, mooi.
In en uitslag druk heb ik dus gemeten, is 139 - 162 zoiets, ben alleen bang dat de meter niet heel nauwkeurig is.
Conclusie is mogelijk toch wel de remservo al werd het uitgesloten door de specialist.
Dit weekend nog maar eens alle metingen doen, ergens blijft er iets hangen.
Wat ik al eerder schreef is dat het wel is is voorgekomen dat de boel 45 seconden stil bleef, maar dat dit na 2 a 3 keer weer slecht was.
Nog iets opvallends was dat ik een keer de auto gestart had om deze op rijhoogte te zetten, dus kort aangehad. De DS bleef daarna meer dan 24 uur op rijhoogte! Na een flinke rit was dit weer voorbij. Na een uur is de achterkant ingezakt, voorkant blijft hoog.
Ik begreep dat dit kan duiden op lekkage via de remservo.
Welk type remservo zit er bij mijn in (model 67 - 19a) is dat de aluminium of de stalen uitvoering?
Ik begreep dat er wel eens TSL in de LHM toegevoegd wordt en dat dit kan helpen. Is dit een optie?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor wat betreft vering bij lopende motor: Als de auto op rijhoogte is, sluit de hoogteregelaar(HR) de toevoer naar de veercylinder af. Als er verder niks lekt wordt de pomp stil. De druk aan de toevoerkant kan nu door een slechte HR lekken naar de retour. Pomp gaat weer aan. enz enz. Als de veercylinder intern lekt naar de lekzak, zakt de auto. De HR gaat weer open, de auto stijgt weer,..Dit is dansen…op neer op neer.
Je kan dus wel je HR’s verdenken en niet de veercylinders.
Motor uit:
Na een aantal seconden is de prmaier druk weg. De veerdruk kan nu lekken door de HRs naar de retour. En naar de remservo…
Remservo is zeker een verdachte.
Zit er een paddestoel of een pedaal is?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jouw ds heeft een echt remservo, een paddestoel dus, met een verdeelblok. Da’s een heel ander ding dan het alu- of stalen ding uit een ID
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Hoogteregelaars zijn vervangen, achter door een chyparse exemplaar voor door citrotech.
volgens Citrotech was die achterste wel in orde, dus dat liet ie maar zo.
Blijft dus alleen de remservo over.
Wat kan ik daar nog aan meten / vervangen?
Hoe pak ik dit aan? toevoer afsluiten?
Hoe krijg ik het plaatje er nou in:
http://www.hy-parts.com/images/611 4-453-3.jpg
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Dit weekend het hele systeem weer systematisch nagelopen.
Wel wat meer duidelijkheid weer, maar nog niet de vinger op de zere plek.
Voorlopige conclusies:
- Primaire ciruit verliest bij warme olie binnen 50 seconden 20 bar druk. Koud is dit nu 75 sec. (was 90 sec). Vreemde is dat ik na vervangen bol verwacht had dat dit langer zou duren.
- Remmen / veren afgesloten maak geen/ weinig verschil
- Afgesloten bloc hydraulique (+ wat er achter zit)(afgesloten 20% langer op druk)
- Stuurhuis lekt intern, (afgesloten 50% langer op druk)
Mijn vermoeden is dat de (gereviseerde / citrotech) HD regelaar toch niet zo goed is. Volgens het WPB zou de druk max 10 bar mogen zakken in 3 minuten. Zou natuurlijk ook iets met de pomp kunnen zijn, al zou ik niet weten wat, van 140 bar naar 160 is in 1 seconde.
Stuurhuis is ook niet top, maar ga ik niet nog een keer vervangen (op dit moment in iedergeval)
Kan iemand mij adviseren over de HD regelaar of pomp?
De leverancier wilde de HD regelaar niet ruilen omdat volgens hem er geen interne lekkage in zit. Ik betwijfel het.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de dunne leiding van de HD regelaar afdopt met bijvoorbeeld een manometer, dus alles van de auto is eraf, zou de druk eindeloos op 160 bar moeten blijven staan.
Dat doet die van mij iig wel.
Mijn HD regelaar regelt tussen de 140 en 175 bar. kijk:
http://godelind.home.xs4all.nl/SM/PRESSURE.AVI
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Dunne leiding heb ik de manometer aan gehangen, klopt.
Als de HD regelaar de druk toch wel een paar minuten vast moet houden, dan heb ik wel een slecht exemplaar gekregen. Ik zal citrotech maar vragen of ze hem nog om willen ruilen. Heb ik er vorig jaar in laten zetten, maar blijkbaar was deze vanaf het begin al niet super.
Filmpje van je ken ik, heb ik al een paar keer eerder naar gekeken. Wat me opviel is dat je wel erg snel drukverlies had. Had jij nu de HD regelaar vervangen, later?
Ik weet niet of het vervangen van de HD regelaar mijn probleem oplost, maar ik wil dit toch als eerste proberen. Ik vertrouw deze HD regelaar niet.
Toen ik de interne lekkage heb laten analyseren, viel het de garage op dat er aan de hand van de retouren weinig te zeggen viel, behalve hoogteregelaar voor en het bloc hydraulique beide hadden een kleine lekkage. Beide zijn vervangen maar de verbetering was maar klein (volgens verwachting). Voordeel van vervangen was wel dat de auto voor langer hoog blijft staan en dat mijn synchronisatie probleem van 3 naar 2 nu praktisch over is.
Als je dit zo beschouwt dan kan het bijna niet anders dan dat in het primaire circuit een probleem zit. Daar is toen verder niet naar gekeken.
Dickesse wees me er op dat ik toch wat moest testen en proberen met de HD regelaar. Een reactie van iemand anders in deze thread had een soortgelijk probleem. Uiteindelijk bleek zijn probleem ook de HD regelaar. Hij was bijna van plan zijn auto te verkopen…
Misschien wel de moeite waard om een andere te kopen. Zijn de HD regelaars van Chyparse goed?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb regelaars van chyparse. Zijn prima. Die shimmen de nieuwe veren zo uit dat de inlag en uitslag drukken tussen de 140 en krap 180 bar zitten.
In mijn filmpje hangt de auto ook aan het secundaier circuit(de dunne leiding) en kan je dus zien hoe hard de druk wegstroomt het secundaier circuit in. Toen de boosdoener in het secundaire circuit was afgedopt was de tijd tussen uit- en inlaan in de hoogste stand 7 minuten!!.
Als ik de auto afkoppel blijft de druk op 175 bar staan. Uren lang.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Boogaard, bedankt voor je update.
Het hielp mij in iedergeval om duidelijk te hebben dat de HD regelaar niet in orde is.
Volgens het WPB zou het drukverlies max 10 bar mogen zijn in 3 minuten.
Ik heb ondertussen met Citrotech gebeld. Zij gaan me een andere HD regelaar sturen (kosteloos!, hulde).
Ook zij zijn heel benieuwd, want het is nogal een mysterieus probleem.
Zal nog een weekje duren voordat ik deze vervangen heb, maar als het zover is geef ik wel een update.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Volgende update: HD regelaar vervangen door een gereviseerd exemplaar.
Interval is nu wel wat beter.
Meteen ook de inslag en uitslag gemeten: 138 in - 167 uit, ziet er dus al iets beter uit.
meteen maar gemeten hoe lang de druk wordt vastgehouden.
Geeft nogal een vreemd verloop. Na een paar seconden staat ie al weer op 150 bar. Nog een paar seconden later is het nog 140 en daar blijft de regelaar ook een paar minuten op staan.
Lijkt me niet zoals het moet zijn zoals Boogaard schreeft dat de druk uren vast werd gehouden.
Ik zou graag wat vergelijkingsmateriaal willen. Vind het lastig om weer een andere regelaar te proberen.
Iemand zijn ervaring hoe lang de primaire druk bij hem wordt vastgehouden?
Andere vraag: Kan de HD regelaar ook nog van invloed zijn op het vasthouden van de druk? (zover ik weet niet, als de regelaar om druk vraagt dan gaat deze open en sluit als deze op druk is, pomp opbrengst gaat dan retour.)
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hangt natuurlijk ook af van de interne lekkage van de regelaar zelf.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Tja, dat denk ik dus ook.
Wat ik wel vreemd vind is dat een nieuw gereviseerd exemplaar ook weer zo snel zijn druk verliest. Heb ik gewoon pech?
Ik zal nog een keer overleggen met het revisie bedrijf, maar ik snap er echt niks van.
Voor mijn vermoeden dat het niet goed is zo, heb ik bevestiging nodig, want mijn ervaring is daarvoor nog niet groot genoeg.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een keer testen met niets aangesloten op de regelaar behalhe de pomp en de retour. De kleine leiding afdoppen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Inmiddels de oude hd regelaar teruggestuurd en laten testen door Citrotech:
Uitschakeldruk is 168 bar
Inschakeldruk is 144 bar
Na 10 min 160 bar (dat is normaal)
Na 1 uur 157 bar
Na 16 uur 150 bar
Dit alles getest met een deelbare voorraadbol van 65 bar
Het mysterie wordt nog groter!
Mijn eigen test gaf aan dat het primaire circuit al weer gezakt was na 140 bar (inslagdruk) in 50 seconden met nieuwe voorraadbol met druk >65 bar.
Kan iemand verklaren waarom de regelaar bij mij zo snel leegloopt?
Ontlast schroef heb ik al verschillende malen open en dicht gehad (en goed dichtgedraaid). Zal dit nog wel een aantal keren doen.
Ben benieuwd of iemand hierover wat kan zeggen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
we gaan er nu wel van uit dat je het secundaire circuit is afgekoppeld/afgedopt. door de regelaar te monteren an je hem stressen en dan de kogelklep laten lekken. Ik blijf er bij dat als de ontlast schroef goed dicht is er geen drukverlies mag zijn gedurende uren!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>