Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Heb je de achteruit naast de 1 of naast de 4? Als de achteruit naast de 1 zit wordt de beweging van de pook naar links (dus waar de 1 en 2 zitten) begrensd door de witte plastic plaat onder de onderste pookhoes, en als de schakelstangen en/of koppelingen speling krijgen kan het gebeuren dat die plastic plaat afgesteld moet worden. Om te testen of het daar aan ligt kan je tijdens het schakelen naar de 2 de achteruitvergrendeling omhoog trekken. Gaat het schakelen dan wel goed, dan ligt het aan de afstelling van die plaat.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Achteruit zit inderdaad naast de 1, het grootste herkenbare verschil tussen de BE1 en BE3 bak.
De bak ligt eruit, dus ik kan het niet checken. Anyway, de koppeling en schakelstangen worden ververst, dus dan zou in principe die plastic plaat niet meer in de weg moeten zitten.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als je schakel stangen vervangt moet die plaat ook afgesteld worden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb de bak er vandaag afgehaald en het lijkt al met BE3 druklager en hevel.
Verder klepdeksel eraf gehaald. Nokkenassen eruit, etc. etc. Goed onderweg.
Het spannendste was echter de kop. Als de kopbouten maar niet zouden breken… Fingers crossend en YES! Het is goed gegaan . De motor ziet er nog zeer mooi uit van binnen. Je ziet er echt niet aan af dat ie er al 230k op heeft zitten.
Zondag weer verder. Nu ook even op zoek naar nog wat onderdelen: inlaatpakking, injector o-ringen, bougiepakkingen in de kop, kruk en nokkenaskeringen, etc.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Da’s toch vreemd!
Als de achteruit naast de 1 zit is het toch een BE1?
Ik heb van Vermond geleerd dat een BE1 als herkenning 3 schakelstangetjes heeft en een BE3 heeft er 2.
Of heb ik het verkeerd begrepen en heb je een BE1 met alleen een BE3 hevel?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dat laatste inderdaad. Dat is het vermoeden. Vermond komt hier komende zondag, dus wellicht dat hij met de wijsheid waar ik niet over beschik zijn licht kan laten schijnen op deze kwestie
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je kan niet echt spreken over een BE1 en een BE3 koppelingshevel, dat staat er los van. Zo heeft de 16v altijd zo’n directe hevel, ipv. zo’n ielige constructie met een pennetje er tussen, ongeacht BE1 of BE3.
Als je bijvoorbeeld een turbodiesel hebt met een BE3 bak, dan heeft hij zo’n zelfde hevel als bij de 16v. Heb je echter een ongeblazen diesel van hetzelfde jaar met een BE3 bak, dan heeft ‘ie weer die andere constructie als hevel.
Het beste kan je het zo zien (er zullen vast nog wel uitzonderingen zijn):
BE1 - BE3 op basis van bouwjaar.
Hevel op basis van type.
(morgen als ik nuchter ben lees ik bovenstaande nog een keer door )
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Het is in beschonken toestand best goed gegaan hoor. Je hebt niemand beledigd en ik zie geen spelfouten
Ik herinner het me nu. Mijn TZD uit 1992 had ook zo’n hevel met een pen. Die viel er toen een keer tussenuit bij knooppunt kleinpolderplein toen ik afsloeg naar Den Haag, midden in de spits… zat ik lekker vast in 5 met verkeer dat 50 ging…
Anyway, je hebt het weer duidelijker gemaakt. Thanks!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Alle 16 kleppen zijn uit de kop! Was nog een flink wat werk, omdat er een spetiaal stuk gereedschap voor gemaakt moest worden. Wel leuk om te maken.
Voor als ik er straks een nieuwe dsitr. riem om ga leggen, weet iemand hoe je aan die pinnen komt? Ik heb namelijk een losse riem besteld, een set heb ik niet nodig. Ik wil het wel precies doen, dus die pinnen zijn wel welkom. De codes die Citroen geeft voor die pinnen zijn:
7014-P-N
7014-P-M
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Over die pennen hoef je meestal niet zo moeilijk te doen. Ik weet niet meer precies hoe het bij de BX 16V motor zit, maar bij vrijwel alle andere PSA orgels kan je gewoon een boutje of boor van dezelfde diameter gebruiken als blokkeerpen. Je moet alleen wel even goed opletten dat je echt de goede diameter hebt welke goed past.
Als ik het goed begrijp heb je de motor naast de auto staan, dus dan moet het geen enkel probleem zijn om een passend pennetje te vinden.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb min of meer passende pennetjes, maar het geval is dat de je het gat door de nokkenaswielen groter is dan het gat in de cilinderkop. De pin die Citroen gebruikt heeft dus aan één eind een kleinere diameter.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ik zie het nu inderdaad in de documentatie. Je hebt geen draaibank vermoed ik?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Nu het zegt… een draaibank is wel degelijk beschikbaar. Thanks! Ik ga ze gewoon maken
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Succes! We lezen en zien het resultaat hier wel weer neem ik aan?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je nou 2 dagen eerder hiermee begonnen was, dan had ik dat dus gisteren mee kunnen nemen . Ik heb ook ooit van die tooltjes gemaakt voor bij mijn 16v kop: