Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Je schreef dat iemand anders met je auto reed, die kent de typische geluiden wellicht niet zo goed dat het opviel. Maar zoals gezegd, het is maar een scenario.
Starten met de slinger is een kunst an sich, ik ken niemand die het gelukt is
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Contactslot is bijna exact een jaar geleden vervangen, maarja, dat wil eigenlijk ook niets zeggen hé. Ik kan dat inderdaad eens proberen met dat stekkertje… wel even zoeken want er zitten er daar veel.
Maar als het contactslot werkelijk doorgebrand is, waarom maakt ie dan wel nog ‘contact’ (controlelampen branden bij aansteken contact, bij doordraaien om te starten gebeurt er niks (lampjes gaan ook niet zwakker branden ofzo)
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Let er wel op dat je de DS uit de versnelling zet en op de handrem.
Ik ken het ook al ondere de kap starten ,en de dame reed weg
Succes
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Matthijs164 schreef:
Starten met de slinger is een kunst an sich, ik ken niemand die het gelukt is
Oef, dan ben ik al geen ‘oen’ hahaha
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
demuywo schreef:Maar als het contactslot werkelijk doorgebrand is, waarom maakt ie dan wel nog ‘contact’ (controlelampen branden bij aansteken contact, bij doordraaien om te starten gebeurt er niks (lampjes gaan ook niet zwakker branden ofzo)
Auto op ‘contact’ zetten gaat met ander contactje in het slot dan de auto starten. Maw, als het startcontact kapot is, wil dat niet zeggen dat je de auto niet meer op contact kunt zetten.
Constant draaiende startmotor zonder dat je dat merkt lijkt mij ook sterk.
Ik gok toch op kortsluiting, hoeft niet direct in het startcircuit te zitten.
Ik zou eerst heel goed kijken of er achter het dashboard (van onderaf bekijken) geen gesmolten draad ligt.
Mogelijk is er een draad of aansluiting verbrand die ook de startmotor aanstuurt.
Maar kortsluiting kan ook brand veroorzaken, dus ik zou het schroefje van de accuklem vast losmaken om bij calamiteiten de pool snel los te kunnen nemen…
O ja, dat aanslingeren is mij wel gelukt hoor!
Eerst rustig door de compressie draaien, dan een flinke zwieper om door de volgende compressieslag te komen.
Als alles in orde is, nog net voldoende spanning in de accu en het ontstekingscircuit in orde, dan slaat ie meestal aan.
Maar tegenwoordig heb ik een 5-bak…
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Allé, we zullen morgenvroeg bij het ochtendgloren nog eens de tips van hier bekijken ter plaatse, en dan zien we het wel. Volgens de chauffeur was er een soort smog vanonder de motorkap, niet echt rook, maarja… wie zal het zeggen.
Rap nog een schietgebedje dat ze morgen weer start, en dan snel naar de garage daar om de hoek.
Alleszins al bedankt voor het meedenken!
O, smog is een ander verhaal toch?
Misschien kokende motor?
En de startmotor toevallig gewoon een versleten koolborstel?
Paar keer erop tikken en nog eens proberen?
Lees ik net even terug, maar als ie geen tik geeft zijn de koolborstels niet zo waarschijnlijk.
Dan is een losse draad of defect contact in het contactslot waarschijnlijker.
Succes met puzzelen!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
demuywo schreef:Contactslot is bijna exact een jaar geleden vervangen
Door een nieuwe van Chyparse toevallig? Die krengen gaan namelijk heeeel vaak en vooral snel weer stuk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
OK, vanmorgen met hulp van mijn ‘compadre de route’ gaan kijken naar de DS, even de test gedaan met het rode draadje los te halen aan de fiche en te tikken op de + van de batterij, niks, niks, niks. Dus naar alle waarschijnlijkheid is het startrelais blijven plakken, en in het slechtste geval is dus ook de startmotor naar de ‘vergulde velden’
Maar aan alle dingen zijn ook goeie kanten. Toen ik ongeveer een half jaar geleden de lekzak vooraan van de Prestige aan het vervangen was, brak die ‘vreemde’ spanklem, en zo kwam ik uit op een garage in Oostende, die er nog eentje voor me had. Toeval wil dat mijn DS gestrand was op 3km van deze garage. Dus wij met de CX naar daar gereden. De man keek wat vreemd naar de CX en na alles in het kort uitgelegd te hadden bleek dat de startmotor inderdaad de meest mogelijke oorzaak is. Wij mochten al terug naar de DS en hij kwam direct met ‘de camion’ om te depanneren. Hij melde wel nog dat hij de DS vandaag niet meer kon herstellen, maar wij waren allang tevreden dat de man direct wilde takelen.
Na een kwartiertje komt in de verte zo’n typisch geel Mercedes vrachtwagentje aan met een plateau achteraan, maar hoe dichter hij kwam, hoe beter we konden zien dat de goede man ‘de ster’ op de grille vervangen had door 2 grote ‘chevrons’... snel getakeld tussen de tramlijnen door, terug naar de garage. “Jullie zijn precies ook citrofielen” doelend op de DS en de CX waarmee we waren. waarop mijn vriend inderdaad zegt dat we ook ‘besmet’ zijn. En als we dan over zijn ‘Citroën’ vrachtwagen beginnen zegt hij direct: “hij is den helft beter gekomen met die chevrons op de grille’ Zalig toch, die freaks
Even een stukje karton zoeken in het ‘bureautje’ naam en telefoonnummer noteren en we vertrekken weer… En in zijn loods… inderdaad, verschillende DS’en in opbouw of afbraak… Ze zijn er dus nog, garagisten die graag aan onze oude ‘krengen’ werken
Foto volgt vanavond, ondertussen kan ik alleen maar afwachten.
BTW: contactslot via via kunnen ‘kopen’, zou eens moeten vragen van waar het komt…
waterman schreef:
Door een nieuwe van Chyparse toevallig? Die krengen gaan namelijk heeeel vaak en vooral snel weer stuk!
4 relais er bij kopen en alle contacten via een relais laten lopen en ze gaan al veel langer mee. Dit doe ik overigens ook met de oude en in onbekende staat zijnde contactsloten in mijn DS-en.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
tsja, je kan dan wel alles langs een relais laten lopen, maar blijkbaar is mijn ellende juist ontstaan door een ‘plakkend’ relais… :p
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
En het beloofde fotootje…vreemd, je DS zien staan op een takelwagen…
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zijn idd niet de beelden waar je aan wil wennen