Raden maar heren want ik heb geen of weinig sjoege van het volgende probleem.
Tijdens het rijden in de 93er BX 19 TZI automaat met kat valt de motor ineens uit.
Geen horten en stoten of bijzondere geluiden/trillingen. Heel klein nauwelijks waarneembaar ‘hikje’ en dan is het gebeurd. Uitrollen, en langs de kant van de weg tot stilstand komen.
Daarna start ze (met wat moeite) en kun je weer rijden tot de volgende uitval. En da’s dan maar een paar kilometer.
Rarara, wat is hier aan de hand?
Ik dacht zelf mogelijk vervuild bezinefilter oid want de wagen heeft lang (jaren) stilgestaan met zeer weinig benzine en is vandaag weer eens lekker afgevuld. Maar dan zou je toch meer ‘gedrag’ verwachten dan ineens totale uitval zonder vooraankondiging?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ontstekingsmodule?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Lijkt me wel ontsteking-gerelateerd.
Als het aan het brandstof filter zou liggen zou de auto niet voldoende porrie hebben om goed te rijden. Dat uit zich niet door plotseling stilvallen.
Kan het ook nog de bovenste dooie punt sensor zijn?
Of istie goed of kapot en niet temperatuurafhankelijk kapot als je begrijpt wat ik bedoel…
Of het relais wat de benzinepomp aanstuurt, of de b.pomp zelf?
Misschien kan je de ECU uitlezen?
dat kan zooooveeel zijn. contactslot gaar? benzinepomp kapt ermee? Injector?(monopoint?) haperende relais? Ecu kapot? slechte contacten van de stekkers van de genoemde componenten? slechte massapunten door corrosie. Breukje in de bedrading, (muizen tijdens de stilstand?) Iets los in de hoofdstroomvoorziening? Etc. + wat anderen hierboven al genoemd hebben. Ik wens je succes en hoop dat je t zal vinden.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
H@ns schreef:Kan het ook nog de bovenste dooie punt sensor zijn?
Of istie goed of kapot en niet temperatuurafhankelijk kapot als je begrijpt wat ik bedoel…
Of het relais wat de benzinepomp aanstuurt, of de b.pomp zelf?Misschien kan je de ECU uitlezen?
Dat kan idd ook nog, of de stekkerverbinding en bedrading daarvan.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Keuze te over. Was ik al bang voor. Staat nu bij de garage dus ik wacht het oordeel even af van de garagist. Die heeft toegezegd zelf eens proefrit te maken ... ben benieuwd hoe hij het vindt wanneer ie langs de kant van de weg tot stilstand komt
Nou ja, één voordeel: je vindt een defect het beste als het betreffende onderdeel niet werkt…