Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de kachelradiateur bij een xsara? (niet de picasso) Het betreft een xsara break uit 2000 met airco.
Ik kan hier op het forum slechts 1 topic vinden, waar ik niet echt wijzer van word.
Alvast bedankt,
Jeroen
Hoi Jeroen,
IKheb het gedaan bij mijn braek 2002 zonder airco,is een hoop werk maar wel te doen.Komplete dachbord moet eruit.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Hoi Fovi,
Daarna geen elektrische storingen? Geen idee of een xsara al een canbus heeft, maar als dit wel het geval is, is het natuurlijk niet slim om alles los te trekken natuurlijk..
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een Xsara van 2000 heeft volgens mij nog geen can-bus.
Jawel, al dan niet gedeeltelijk multiplex bij een type-1 en zeker bij een type-2.
Storingen valt wel mee als je geen kabels beschadigd en alle stekkers weer netjes aansluit.
Het is en blijft een hels karwei, heel veel schroeven en alles goed opbergen en noteren wat het is.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Bedankt voor de tips. Met de accu los, zou ik gewoon alle kabels los kunnen trekken en aansluiten zonder storing dus?
De radiateur ligt inmiddels klaar, volgende week ga ik van start!
Nog n vraagje: de kvs, moet ik die helemaal af laten lopen? Er is 10dkm gelegen nieuwe kvs ingekomen. Ik neem aan als ik er voor zorg dat het kvs niveau onder de hoogte van de slangen in het schutbord staat en niks naar binnen loopt wanneer ik de radiateur los haal? Maar het tankje aan de zijkant zal natuurlijk wel eerst helemaal leeg lopen..
Accu loshalen is altijd verstandig als je een heleboel stekkers los gaat halen, zou verder geen problemen mogen geven, mist je alles weer netjes aansluit.
Kvs kun je gedeeltelijk aftappen, en weer teruggieten, mits er geen rotzooi in valt.
Verder is het handig om de kachel door te blazen, om de resten kvs eruit te krijgen, zo voorkom je dat je in het interrieur gaat morsen tijdens demontage. Als het goed is, loopt er een slang van het thermostaathuis naar de kachel, haal deze bij de thermostaat los en blaas hier in, dan blaas je de restjes kvs de motor in.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Probeer een kopie van de Haynes te krijgen, daar staat vrij goed in hoe je alles zonder schade uit kunt bouwen. Ik zou het wel willen inscannen, maar mijn exemplaar ligt momenteel ergens anders.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Kijk, daar heb ik wat aan! Bedankt.
Het halve dashboard ligt er nu uit. Het grote deel moet ook nog los, en het is denk ik ook handig als ik de stoelen eruit haal. Dan nog wat kleine dingen los en dan zou ik er bij moeten kunnen.
Klopt het dat de aansluitingen van de kachelradiateur door het schutbord heen steken?
Goed bezig
De aansluitingen van de kachelradiateur steken inderdaad door het schutbord.
De pijpjes die je ziet als je de slangen in de motoruimte, bij het schutbord loshaalt, is dus een deel van de kachelradiateur.
Ik heb het even opgezocht in de Haynes, de stoelen hoeven er niet uit.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Zo: hij doet t weer! Wat een klus, helaas is het harde plastic deel van de koelslang van de kachelradiator naar het blok en de thermostaat gesneuveld bij het demonteren. Daar heb ik een nieuwe voor besteld en zit er inmiddels ook op! Ontluchten was even een raadsel maar na een tijdje viel het kwartje en dat is dus ook gelukt.
Mooi zo, dit heeft je een heleboel euro’s bespaard.
Foto’s van deze megaklus zien we graag
Wat was er precies met het onluchten aan de hand ?
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Na een weekje en weer 1000km verder doet ie het nog steeds
Met ontluchten zat er op het begin te veel koelvloeistof in, over bleef maar kvs uitkomen en het zag eruit als een ramp. Ik had het systeem gewoon gevuld tot de max op het reservoir met alle ontluchtingspunten open met als gevolg dat er boven aan de radiateur kvs uit bleef lopen maar niet uit de ontluchtingsgaten. Doordat er lucht in het systeem zat ging ook de thermostaat niet open waardoor de temperatuur boven de 90 graden kwam. Daarna natuurlijk meteen uitgezet.
Daarna even een middagje rust gehad en s avonds nog een keer geprobeerd. Toen kwam er wel netjes kvs uit de ontluchtingsgaten: eerst uit de verbinding na de kachelradiateur, daarna uit de schroef bij de thermostaat en daarna pas bij de radiateur (niet de vuldop, maar de ontluchting), een teken dat de thermostaat ook goed open gaat!
Ik heb eigenlijk maar een echte overzicht foto, maar daar is nog niet alles eruit:
En natuurlijk de lekkende radiateur:
Zo he, die is goed gaar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk zeg!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Hij is redelijk verrot ja, maar dat kom waarschijnlijk omdat ie er al n tijdje lek in zit.
Waterman: dankje, na al het onheil gelezen te hebben over xantia kachelradiateurs vond ik de klus eigenlijk gezegd ‘wel mee vallen’. Maar hoe je het ook wendt ook keert: het blijft veel werk!