Hoe goed / betrouwbaar is een 2.0 HDI?
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 14 maart 2009 03:24 AM

Goed,

Zoals het lijkt gaat de Kangoo van mijn schoonouders het veld ruimen. De Kangoo is destijds gekocht om maar 1 reden: We hebben nu een bedrijfswagen nodig (beginnend bedrijf) en financieel weinig mogelijkheden. Bij toeval kon ik via via een APK afgekeurde Kangoo op de kop tikken.

Dus nu tijd voor een echte besteller: Citroen Jumpy. Dan maar geen half werk dus een 2.0 HDI want het ding moet ook nog een aanhanger door half NL slepen met regelmaat.

De auto die we op het oog hebben heeft slechts 150dkm op de klok, met een jaar kilometrage van CA 20dkm en een verwachte houdbaarheidsdatum van circa 10 jr zou het geheel dus naar een 350dkm gestuurd moeten worden.

Maar hoe goed zijn deze HDI nu eigenlijk? De Oude trouwe XUD staan hoog aangeschreven, de opvolger, meende DW8 uit mijn hoofd al een stuk minder.

Ik heb wel wat lopen zoeken, maar kan eigenlijk niet een antwoord vinden.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 maart 2009 01:04 PM
  [ # 1 ]

Een 2.0HDI is een DW10, afhankelijk van de uitvoering met 90 of 110 PK.
Die van de Jumpy is ietsje anders dan die van de Evasion die ik zelf heb, maar dat zit vnl in de “franje” vlgs mij.

Het is een fijn motortje; trap er wel mee door anders krijg je gezeur met de EGR-installatie. Ook wissel ik om de 10K olie omdat anders de hydraulische klepstoters wat beginnen te mopperen.

Een familielid van me heeft een identieke 806 die inmiddels de 5 ton al gehaald heeft zonder noemenswaardige problemen; die van mij staat op de 230 en is nog heel gezond.
Neem in aanmerking dat zo’n auto best wel zwaar is en dan snap je dat deze motor wel ok is.

Wel heb ik zelf last gehad van lekke koelslangen, er heeft te oude koelvloeistof in gezeten en dat is niet goed uitgepakt.

Als je een 2.0HDI 16v neemt dan is er een retrofit roetfilter mogelijk (voor zover dat nu nog kan) en dat scheelt je milieuzone-gezeur in de toekomst.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 15 maart 2009 12:35 AM
  [ # 2 ]

Het word financieel geem 16V maar een van de eersten….

Een HDI word al een aderlating omdat ze nog geen jaar serieus draaien…

Maar zonder goede midellen is het gewoon lastig werken.

Een standaard 19 valt qwa trekkracht af. Een 19TD is een optie maar prijs technisch niet goedkoper dan een 2.0HDI…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 juli 2013 09:45 PM
  [ # 3 ]

Even afstoffen.
2.0Hdi in een C8 met 280000km is dat een gok of niet? Dealeronderhouden (ingevuld boekje) en op 260000 nog de Driem
Geen idee of het een 16V is, weet het vermogen nog niet, hij is van 2003…
Wat ik zoal gelezen heb lijkt toch op hoge km standen mogelijk….
Ik moet dringend een andere wagen hebben en liefst een Citroën… Smile
En VP zit net onder de 3000euro.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 22 juli 2013 11:20 PM
  [ # 4 ]

Het is gebleken dat de 2.0 HDi 8V 90 pk een heel goede, betrouwbare en zuinige motor is, die zonder problemen hoge kilometerstanden kan maken.
Mijn advies is als je zo’n motor hebt, wees er zuinig op.
Mijn eigen Berlingo Hdi van 2002 heeft nu 290.000 km gelopen en heeft motorisch nooit een probleem gehad.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juli 2013 12:47 AM
  [ # 5 ]

De 2.0 HDI in de C8 is een 16V motor, met 110 of 138 PK.
Ook deze motoren zijn betrouwbaar, er zijn geen grote of bijzondere problemen mee bekend.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 26 juli 2013 11:43 PM
  [ # 6 ]

Betrouwbaarheid van de 90- en 110 PK HDi 8V staat volgens mijn op een hoog nivo. Zelf zit mijn Xsara nu bijna op 400K (396K) en behoudens een koppelingsset na 360K is er aan de aandrijflijn niets vervangen.

Zelf heb ik ook met een HDI 136 gereden (C4 leaseauto) en daar heb ik 180.000 kilometer mee gereden zonder 1 vreemd lampje of een enkele storing. Nu heb ik voor een diesel wel een prettige gebruikssituatie. Alleen maar lange afstanden en behoudens 1X per jaar in de zomer een caravan heeft ie het makkelijk.

Omgekeerd geldt helaas ook. Twee directe collega’s met een HDi 136 worden er doodziek van. De ene is een 407 SW met odertussen 260K op de klok. Ongeveer alles aan de motor is al vervangen en nu is het roetfilter voor de 2e keer aan de beurt. Nu rijdt hij veel korte afstanden en weinig snelweg, maar vrolijk wordt je er niet van.

Andere had letterlijk dezelfde C4 als mij, maar continu wzige storingen. Uiteindelijk een nieuwe turbo en een aanpassing aan de EGR en het ding liep weer. Na 180K vind ik dat toch minder.

Ook hebben beide heren hun koppeling al vervangen (wat ik vaak hoor bij de HDi136).

De HDi 136 is bij het juste gebruik zeker betrouwbar, maar ik vind niet dat ie het nivo van de oude HDi 8v’s haalt.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juli 2013 01:43 AM
  [ # 7 ]

Komt voornamelijk door de onderdelen zoals een roetfilter, piezo verstuivers en een geavanceerdere EGR (niet zo makkelijk te omzeilen), extra elektronica, etc etc.

Korte afstanden zijn overigens funest voor het roetfilter en EGR.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 27 juli 2013 01:36 PM
  [ # 8 ]

Helemaal mee eens. Denk dat je kan stellen dat voor lange afstanden ze bijna net zo betrouwbaar zijn, maar als je veel kleine stukjes rijdt, is de oude HDi 8V mijnsinziens de betere keus.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 juli 2013 01:01 AM
  [ # 9 ]

Zo kan mijn bevindingen binnenkort ook neerpennen.
C8 is gekocht, is een 110pk met 280.000km geen greintje onderdruk aan de vulstop en de peilstok.
Draait als een zonnetje.
Allemaal bedankt voor de reacties, voelt in elk geval veiliger aan dan de Espace diesels die ik ook in het vizier had, daar weet je toch een stuk minder of hij nog even mee zal gaan…

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2013 01:06 PM
  [ # 10 ]

Volgens mij zijn of waren dat van die gruwel Isuzu blokken, in iedergeval de 3 liter diesels.
In iedergeval een goede keuze die je nu gemaakt heb.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook