Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ah ok, dus de plunjer puur met een bout net vast genoeg drukken!
Gaan we doen!
Er zit niet voor niets een vierkant gat in het chassisdeel van de spanrol (zie foto op de vorige pagina). Daar kun je het verlengstuk zonder dop van een 3/8 ratel insteken en dan met de ratel de spanrol kantelen zodat je voldoende ruimte hebt om de riem om te leggen. Scheelt weer boren ook
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hetgeen wat jij beschrijft moet Allochteun nog aan beginnen. Hij krijgt de motorsteun samen met veer niet aangebracht.
Ik kan me niet herinneren dat ik daar veel moeite mee heb gehad. Misschien scheelt het als het blok er uit ligt .
Het is inderdaad een gedoe om de steun tegen de veerkracht in te monteren.
Ik heb er een beugel voor gemaakt,een kant over de plunjer , de andere kant bovenop de motorsteun.
Maar als het een eenmalige actie is is het boutje een prima alternatief.
Ik heb indertijd een smal spanbandje van circa 1,5 a 2 cm breed om het geheel getrokken en daarmee vastgehouden. Een riempje van een pedaal (toeclip) van een wielrenfiets hebben we ook wel ooit gebruikt.
In mijn geval ging het om een C15 diesel waar we een BX diesel motor in getransplanteerd hebben.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Truck met het boutje werkte perfect, hele handel zat er in een kwartier op.
Maar het moet er weer af… Hij lekt nog een héél klein beetje. Bij flink gas geven elke 3 tot 4 seconde een druppeltje. Bovendien slaat ie af bij stationair lopen.
Al met al een hele verbetering, maar nog niet helemaal perfect. Maar we gaan er komen!
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Helaas…
Ik ben een heel eind gekomen, maar de pomp zal nu toch echt elders gerepareerd moeten worden.
De boel is er inmiddels een tweede keer los geweest, en heb ik de nieuwe pakking nog een keer goed vast gezet. Hij blijft echter lekken. Ik kan niet garanderen dat het langs dat klepje komt, maar ergens lekt de pomp nog een héél klein beetje. Het zou zomaar kunnen dat ie dat altijd al heeft gedaan, het is immers slechts een druppeltje elke zoveel seconde, en dat plakt al ergens vast voor het de grond raakt, maar het is natuurlijk niet de bedoeling.
Een ander probleem is dat hij nog steeds voor geen meter loopt. Dat kan zomaar de timing van de pomp zijn, maar ook dat krijg ik niet verholpen. Ik zou haast zeggen dat hij niet eens op 4 cilinders loopt momenteel…
Er zijn ook positieve punten. Ik kan een distributie verwisselen, die ligt er prima op, alleen die ellendige pomp wil dus niet.
Ik denk dat ik hem nu het beste maar kan demonteren, en naar de dieselspecialist kan brengen die ook de pakkingen verzorgd heeft. Zal een aardige kostenpost worden, maar ik weet het anders ook niet meer. Als ik de pomp laat reviseren, even afhankelijk of dat niet al te idioot duur wordt, kan ik hem volgens mij nooit op tijd krijgen. En de auto ergens heen rijden gaat hem momenteel ook niet worden, bokt en doet als een malle.
Ik ga morgen in ieder geval dat bedrijf eens bellen voor een grove indicatie. Iemand een beetje een richtprijs wat redelijk zou zijn?
Tips, opmerkingen en ideeën zijn welkom. Iedereen bedankt voor de hulp, maar ik vrees dat ik geen andere optie meer heb dan professionele hulp in te schakelen…
Gebruik je twee bouten om het pompriemwiel te blokkeren?
Als je er slechts een bout inschroeft zit er zo veel speling tussen de bout en het gat dat je de riem gemakkelijk een tandje verkeerd zet
Dan start hij slecht, loopt stationair alleen met gas er op en produceert witte rook.
Je kunt de pomp met de boormachine aandrijven en slangen op de aanvoer en afvoer zetten
De slangen in een bakje met diesel hangen en kijken waar het precies lekt
Denk er om dat alles waar diesel in zit brandschoon is !
Kijk ook eens of de banjo bout die in de retour aansluiting zit een kleine boring heeft.
Als je de banjo van in en uitgang omwisselt bouwt de pomp te weining druk op en loopt hij ook niet stationair.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Nanko,
Het pompriemwiel is geblokkeerd met twee bouten, én gemerkt. Het merkteken durf ik mijn hand voor in het vuur te steken, dat past precies.
Herken de witte rook bovendien ook totaal niet, hij braakte juist enorm veel roet uit. Op de garagevloer zit inmiddels een enorme plakkaat roet namelijk…
De tip met de boormachine is op zich een goede, alleen is het niet zo dat ik de pomp volledig van tijd zet, zodra ik dat doe? En zodra de pomp van tijd staat, houdt het met mijn gebrekkige kennis voor mij in ieder geval op. Misschien staat nu overigens ook de pomp van tijd hoor, al zou dat in principe niet moeten kunnen, maar de lekkage is wat dat betreft een probleem dat eerst opgelost moet worden.
De banjo in de retouraansluiting met een kleine boring…
Hier ben ik je volledig kwijt.
Ik ken wel de banjo’s die gebruikt worden voor het maken van net iets te vrolijke muziek, maar die zie ik op mijn dieselpompje geen zitten…
De koppeling voor de aan en afvoerslangen op de pomp heten banjo koppelingen door de vorm.
De koppeling zit vast op de pomp met een holle bout,idd de banjo bout
Bij de bout aan de brandstof aanvoer zitten grote gaten , bij die van de afvoer twee kleine van 1 mm of zo.
En je kunt aan de pomp draaien zoveel je wilt want je zet hem toch weer op tijd met de twee bouten.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hier een foto van de pomp:
De aanvoer zit aan de voorzijde, waar de slang nog aan zit. De afvoer zit aan de bovenzijde, over de gashevel heen. Correct?
Ik begrijp inmiddels wat een banjo bout is (lang leve Google), maar dat is geen van allen van zijn plek geweest, dus ik begrijp niet echt wat ik daar fout gedaan kan hebben. Ik heb gewoon de slangen los gehaald, die met een slangenklem vast zaten, en toen was de pomp vrij. Die slangen kan ik ook onmogelijk op een andere manier weer vast gezet hebben..
Als ik het goed begrijp: De pomp kan ik dus zoveel verdraaien als ik wil. Als ik vervolgens het riemwiel op de spie zet, en vervolgens het riemwiel zo verdraai dat de twee blokkeerbouten er weer keurig inpassen, én ik de flens op de juiste markering zet, moet het qua timing goed komen?
Waarom wordt er dan in een werkplaatshandboek gesproken over ingewikkelde meetinstrumenten om de boel op tijd te kunnen zetten?
Ander punt:
Ik ben zojuist even langs de dieselspecialist geweest. Ik hield uiteraard al rekening met het feit dat een dergelijke tent niet gratis zou werken, maar dit werd met toch wel heel gortig.
€ 600,- in het meest gunstige geval, als ze enkele de boel op de testbank hoefden te zetten en de pakkingen vervangen werden. Was er ook nog wat mis met de lagers, kon het zomaar richting de € 1.000,- gaan. Het is een nette auto, met o.a kogelnieuwe bollen en distributie erop, maar 600-1000 euro kan er simpelweg niet af momenteel..
Waar zit de huidige lekkage ??
Als ik het goed heb komt deze auto uit Frankrijk waar ze reeds veel langer een heel hoog bio-bijmeng percentage hebben.Deze bijmenging vreet pakkingen in de pomp systematisch op.
Mogelijk kun je aangegeven aan de hand vand plaatje in post #389 waar het nu nog lekt.
Als je me een privé bericht stuurt en daarin je normale mailadres doorgeeft kan ik je mogelijk een noodoplossing aan de hand doen .
Rene ter Veer
Als je alleen de slangen los hebt gehad zitten de banjo bouten natuurlijk op de juiste plek.
En de procedure met de meetklokjes moet je volgen als je vergeten bent de stand van de pomp te merken.
Hij kan verdraaaid worden in de sleufgaten en de timing komt erg precies.
Je mag aan de pompas draaien zoveel je wilt , de spie op de as en de bouten in het riemwiel zorgen er voor dat de as weer in de juiste stand staat
Ik heb nog wel een pomp voor je,komt uit een recent gesloopte goed lopende motor
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
@75-amitolee:
Ik ga vanavond de truck met de boormachine eens proberen. Als het goed is, moet ik dan kunnen vertellen waar hij exact lekt. Ik kan het nu niet lekker zien namelijk.
De grote lekkage is voorbij, maar ergens druppelt nog een heel klein beetje diesel.
@Nanko:
Echt bedankt voor de uitleg, je werkt zéér verhelderend
Zoals gezegd, ik zal vanavond eens proberen de pomp met de boormachine te draaien.
Waar moet ik dan allemaal slangen plaatsen, om een enorme troep te voorkomen?
De normale aanvoerslang die op de foto hangt, in een bakje hangen, en dan 4 slangen aan de 4 koppelingen voor de stalen leidingen? Of moet ik de leidingen bovenop ook voorzien van slangen?
Ik neem aan dat je met de boormachine bedoelt, dat ik gewoon de boormachine vast moet zetten op de as van de pomp? Kan dat zomaar, zonder dat ik de draad aan gort help?
Mocht dit nou niet werken: Een pomp onder de 600 euro is altijd welkom natuurlijk! Punt is dan wél, gaat dat zomaar passen? Ik heb begrepen dat er talloze uitvoeringen zijn, bij mij zit er de Bosch 0460494153-R162-T518 op. Of is dat puur inwendig, en past het fysiek uiteindelijk wél gewoon?
Waterman had een adres in Utrecht die naar het scheen een stuk goedkoper was dan wat jij aangeeft.
Er is iemand op het forum die wat met een C15 en XM turbodieselblok aan het doen was die meen ik verstand heeft van Bosch pompen en die kan reviseren.
CX GTi Turbo 2 - All Black