afslaan 25i tijdens hete beklimmingen
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 23 juli 2013 07:58 PM

Momenteel verkeren de CX en ik weer in hogere sferen. Gisteren heb ik echter zes keren mogen meemaken dat de motor spontaan er mee stopt tijdens redelijk steile beklimmingen bij flink heet weer (zoiets als nu ook in NL) Betreft een 25 i break (M25/663) afgeladen vol met aanhangwagen van max. 800 kilo. De afgelopen vakanties gebeurde het minimaal één keer per vakantie maar gisteren dus zes keren terwijl de vrachtwagens langs je heen denderen. Niet leuk derhalve. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Na enkele minuten afkoelen slaat de motor weer aan, soms met moeite, en kan de reis verder tot de volgende steile en net te lange helling. Vorig jaar op LPG geen probleem, dat heb ik nu vanwege de LPG schaarste in Spanje niet kunnen problemen. Het lijkt dus een benzineprobleem. Vapour -lock ken ik van vroeger, mijn garagist gokt op een vacuüm in de benzine toevoer en vraagt het om het zonder benzine dop te proberen. Maar wellicht kent iemand het hier en weet ook een oplossing?
Groet uit de vallei van Àger,
Jeroen

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 juli 2013 10:39 PM
  [ # 1 ]

Als vacuum zuigen van de tank het probleem is, dan moet het ook ontstaan bij kouder weer. Maar goed, dan rij je wellicht niet zo vaak een lange helling op. Zonder dop (eventueel wel met een lap over de tankopening om te voorkomen dat er vuil in komt) is een heel simpele test natuurlijk. Als dat werkt, gewoon ergens een andere dop scoren en weer veilig verder rijden.
(Ik ken het probleem wel met de DS - daar kan een vervuild benzinefilter in de tank het probleem zijn. Weet eigenlijk niet zo goed hoe dat bij de CX zit.)

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 24 juli 2013 01:30 AM
  [ # 2 ]

ik snap nog niet goed hoe die hapert / uitvalt.
we gaan er van uit dat het niet een haperende BDP sensor is…... al geprobeerd met een vervanger ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juli 2013 10:36 AM
  [ # 3 ]

oververhitte bobine?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 24 juli 2013 11:06 AM
  [ # 4 ]

Vuil benzinefilter?

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 24 juli 2013 01:31 PM
  [ # 5 ]

De suggesties op een rij:
-vaccuum: met zonder Wink dop, ga ik proberen zodra de kar er weer achter moet.
-vuil benzinefilter: tsja, is dat een universeel filter dat ik overal kan laten vervangen? Als het dat is, waarom dan alleen problemen in dit soort weliswaar wat extremere situaties?
-BDP sensor en die andere: ik meende dat het altijd was: werkende of kapot en niet haperend. De dichtstbijzijnde bij het li-spatbord is vervangen nog niet zo gek lang geleden.
-hete bobines: pffff, het is inderdaad een hel onder de kap op dat soort momenten, maar oververhitte bobines, die na relatief korte tijd weer werken? Niet eerder gehoord.
Dank voor de suggesties

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 24 juli 2013 02:30 PM
  [ # 6 ]

BDP sensor geeft juist bij hoge temperaturen storing Wink
altijd een vervanger klaar hebben liggen is het advies.
heb jij er 1 of 2 ?

en stekkerverbindingen controleren op slechte contacten in de stekker en bij de aansluitingen aan de bedrading.

suc6 !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 24 juli 2013 03:12 PM
  [ # 7 ]

Zijn het echt steile hellingen??? Mijn motor viel ook eens uit op een steile helling, maar dat had niets met de motor of electronica te maken, maar alles met hoeveel je tank nog gevuld is Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juli 2013 03:43 PM
  [ # 8 ]

Juist en daarom heb je het op LPG waarschijnlijk nooit…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 24 juli 2013 03:53 PM
  [ # 9 ]

Voila!

allé, ik hoop voor jou dat het zo simpel is, gewoon naar de pomp en nooit onder een kwart van een tank gaan… Wink

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 25 juli 2013 02:15 PM
  [ # 10 ]

Voor een 25i break met karretje zijn ze zo steil dat ik soms terug moet schakelen (automaat), die wegen met zo’n vrachtwagenstrook zeg maar. Niet hypersteil maar vaak wel kilometers lang, tot aan tien kilometer klimmen toe. Zonder kar is het probleem er tot nu toe niet. Omdat in voorgaande jaren op LPG er geen probleem was ga ik ook nu maar uit van een benzineprobleem. Helaas zit het hem niet in de vulling van de tank. Ik moet op zoek naar LPG. Wat het probleem dan is bij de benzinetoevoer…? Ik zal eens kijken of ik het benzinefilter nog kan laten wisselen hoewel, waarom geeft dat dan enkel in de bergen problemen? Ook het vacuumidee klinkt niet onwaarschijnlijk hoewel ik een natuurkundige medekampeerder sprak die dat ook weer onwaarschijnlijk leek. Dat ging mij boven mijn vakantiepet. Dank voor het meedenken!!

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 25 juli 2013 02:24 PM
  [ # 11 ]

Te weinig benzinedruk? dat zou dan kunnen komen door bijvoorbeeld een vervuild filter, slechte pomp, weet ik veel… BDP sensor kan ook nog altijd.

Veel succes met je zoektocht naar het ‘witte gas’ :p

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook