Hallo,
Ik ben in het bezit van een Xsara 5-deurs hatchback 1.6 Berline.
De Temperatuur van de Motor loopt op tot de 100 Graden. Doe ik mijn lichten uit of zet de blower uit dan zakt de temperatuur keurig terug naar 90 graden. Mij lijkt dat er iets mis is met de elektriciteit of de massa. Wie heeft er tips? Kan ik het zelf verhelpen?
Alvast dank voor de reacties.
Groet Peter
Denk dat het aan de buiten temparatuur ligt..ff in de gaten houden heb ik ook vooral in stadsverkeer dan heb je niet zoveel rijwind nl….
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Water temp of olie?
Of hadden berlines geen olie temp meter…
Olie temp wordt bij mij gemakkelijk boven de 140 op de meter.
Water blijf wel onder de 90, heeft het systeem wel altijd netjes onderhoud gehad?
Vert schreef:Denk dat het aan de buiten temparatuur ligt..ff in de gaten houden heb ik ook vooral in stadsverkeer dan heb je niet zoveel rijwind nl….
Heb het al een paar maand. Ook op snel weg.
Arjan Verkade schreef:Water temp of olie?
Of hadden berlines geen olie temp meter…Olie temp wordt bij mij gemakkelijk boven de 140 op de meter.
Water blijf wel onder de 90, heeft het systeem wel altijd netjes onderhoud gehad?
Gaat om water temperatuur. Altijd normale onderhoud gehad.
Klinkt als hetzelfde probleem als wat ik met mijn vorige Xantia had, de temperatuur sensor welke de meter op het tellerpaneel aanstuurt is de eerste verdachte. Eventueel uitlezen met een Lexia, die haalt de temperatuur van de sensor voor de ECU.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even voor de zekerheid, ik neem aan dat je wel het vloeistofpeil gecontroleerd heb?
Ik dacht dat het systeem zelf ontluchtend was, dus daar zou het dan niet aan liggen.
Ben vandaag bij de garage geweest. Volgens monteur zit er een fout in het instrumentenpaneel. Deze moet vervangen worden. Kosten een paar honderd euro. Tips? Sloop of nieuw?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vraag me af of 2de hands kan kan ivm de km stand…
Sommige elektronica delen zijn zodra ze in een auto geplaatst zijn niet meer in een andere te plaatsen.
Ik ben er alleen niet helemaal zeker van of dat ook geld voor het klokkenspel.
Wat is een paar honderd euro? Bijvoorbeeld 220? of 480? Daar zit nogal een verschil in
Ja had ik nog niet aan gedacht bij tweede hands. Ik moest uitgaan vanaf twee honderd. Exact konden ze het ook niet zeggen.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is een kwestie van opzoeken voor ze…
De dealers hanteren standaard tabellen, daarin staat hoelang het duurt om zo’n unit te vervangen.
Het onderdeel staat ook gewoon in de lijst.
Ok. Bedankt voor de tip. Ga morgen terug en zal het vragen. Ik kom er op terug.
Tellerpaneel is een uurtje werk als de monteur een beetje doorwerkt.
Echter denk ik niet dat het tellerpaneel kapot is, ik vind dat wel een heel kort de bocht diagnose.
Sensor controleren en vervangen is sneller en goedkoper.
Schiet me opeens binnen dat de Xsara-2 van mijn oom ook een dergelijk probleem had, gaf zomaar in de winter bij een koude motor aan dat de motor te heet was.
Een dealer informeerde mij toen dat de sensor een bekend probleem is bij de Xsara, een nieuwe was iets van € 15.
Sensor had ik al vervangen net als de thermostaat en waterpomp. Koelvloeistof vervangen.
Dat zeg je nu pas
Heb je ook de juiste sensor vervangen door het juiste type ?
Er zitten 3 sensoren in, tenminste als je airco heb.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Differénce zou airco moeten hebben
Denk zelfs standaard climate control.
Edit: ik zie net dat het een type 1 is… Dan weet ik niet of dat ook standaard was.