2 van de 2
 < Vorige 1 2

Iemand bekend met deze XM? HULP gezocht, wie wil er mee? Omg Den Bosch
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 24 juli 2013 11:04 PM
  [ # 16 ]

Het knipperende lampje op het stuur heeft inderdaad te maken met een niet-werkende stuur airbag. Dit is géén APK-afkeur, maar levert je wel een opmerking op je keurrapport op.

13.000 km doe ik in een jaartje. Maar het vervangen van een DB-riem bij een 16V is echt niet moeilijk hoor. Kost je alleen wel een € 250 euri aan onderdelen (waterpomp en spanrol(len) inbegrepen), en je bent er een zaterdagochtendje mee bezig. Dan kun je er weer een kleine ton tegenaan. Is niet veel geld om een auto van deze klasse te rijden, IMHO.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

Bas001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23

Gepost: 24 juli 2013 11:07 PM
  [ # 17 ]
gompy58 schreef:

dan kun je idd nog even maar ik zou echt niet tot de 13000 doorrijden met een 16v riem…. Er zijn er genoeg net ff een ietsiepietsie eerder gegaan…

Hoe oud is die laatste wissel gedaan overigens, en zijn de spanrollen en waterpomp toen meegenomen of is het el cheapo gedaan en alleen de riem ?

Riem wissel met spanrollen en pomp is overigens geen dure zaak hoor voor een 16v. 400 euro moet wel kunnen geloof ik. Maar ja, das wel meer dan de helft van de vraagprijs…

STaan de achterwielen recht of staan ze scheef?

en check echt die airbag want zonder dat ding is de apk een uitdaging.

Ik snap ‘m, als de auto nou goed blijft rijden zal ik er ook zeker voor kiezen om op tijd eea te laten vervangen. Heb een goed adres in de buurt. Ik durf niet te zeggen of alles is gedaan. De motor zag er prima uit verder, altijd dealer onderhouden.. nou hoeft dat ook niet alles te zeggen.

De achterwielen staan recht meen ik me te herinneren. Wel naar gekeken maar niks geks aan gezien.

Profiel  

Bas001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23

Gepost: 24 juli 2013 11:09 PM
  [ # 18 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Het knipperende lampje op het stuur heeft inderdaad te maken met een niet-werkende stuur airbag. Dit is géén APK-afkeur, maar levert je wel een opmerking op je keurrapport op.

13.000 km doe ik in een jaartje. Maar het vervangen van een DB-riem bij een 16V is echt niet moeilijk hoor. Kost je alleen wel een € 250 euri aan onderdelen (waterpomp en spanrol(len) inbegrepen), en je bent er een zaterdagochtendje mee bezig. Dan kun je er weer een kleine ton tegenaan. Is niet veel geld om een auto van deze klasse te rijden, IMHO.

Airbag dus, oke, dat valt te overzien. Als het zelf te doen is is dat alleen maar leuk. 250 euri is ook het geld niet.

Moeilijk, door jullie positieve commentaar voel ik m’n portemonnee al een traantje laten

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 24 juli 2013 11:17 PM
  [ # 19 ]

nah, het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind de 16v een heerlijke motor in een XM.  Ding is hufterproef en als de rest ok is heb je gewoon een erg fijne wagen voor dat geld.

Rijd voor de koop nog wel ff door de wasstraat met het lange program en check je dak of waterdichtheid. Ook even nog onder plaat kijken die tegen je ruit aanligt tussen de spiegels. Als daar nog allemaal blad zit loopt water daar niet goed weg…

Profiel  

puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 24 juli 2013 11:32 PM
  [ # 20 ]

Heerlijke wagens, die 2 liters. Makkelijkste motor qua onderhoud erg makkelijk ook.

Distributie kan nog goedkoper ook, dit jaar nog gedaan voor onder de 200 Smile Airbag lampje is of stekker onder de stoel, anders sleepring achter je stuur eerste verdachte. Makkelijk te vervanven en een veel voorkomende kwaal. Als je geen radio stuurbediening hebt, heb ik er nog wel eentje liggen hier geloof ik.

Succes

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 24 juli 2013 11:42 PM
  [ # 21 ]
gompy58 schreef:

Riem wissel met spanrollen en pomp is overigens geen dure zaak hoor voor een 16v. 400 euro moet wel kunnen geloof ik. Maar ja, das wel meer dan de helft van de vraagprijs…

Kejje nagaan als ie nog een paar meijer van de vraagprijs aflult Laughing

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 24 juli 2013 11:44 PM
  [ # 22 ]

idd. Maar Bas, echt , check dat schuifdak. Het is de mooiste accesoire die er is als het werkt maar kan je behoorlijk gaan irriteren als er problemen mee zijn.. Afwaterings kanaal dat dicht zit met vuil enzo…

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 25 juli 2013 11:39 PM
  [ # 23 ]

Origineel schuifdak bij een auto van deze leeftijd geeft bijna altijd problemen. Ben het echter met je eens dat het de mooiste accessoire is, die er is! En het goede nieuws: alle mogelijke problemen ermee zijn goed te verhelpen tegen lage kosten.
Klets inderdaad wel even wat van de vraagprijs af, zo weet je zeker dat je altijd tevreden bent over het gehele kostenplaatje. Remember: je rijdt een auto in de bovenklasse! Of ie nou 20 jaar oud is of niet, het kost je altijd wat. Maar doorgaans is een 2 liter 16V een hele mooie manier om goedkoop in luxe te rijden.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3385

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 26 juli 2013 08:38 AM
  [ # 24 ]

Let er nog wel even op dat de motor niet heel erg rammelt. Dat is bij de 2.0 Nog wel eens een probleem en duur om te maken. En omnou aandermans auto Door een wasstraat te trekken. ........

Profiel  

Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1823

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 03 augustus 2013 12:41 AM
  [ # 25 ]

Hoe is het afgelopen?

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook