167 van de 282
« Eerste  < Vorige 165 166 167 168 169 Volgende >  Laatste »

MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 juli 2013 10:39 PM
  [ # 2491 ]

Het zou nog helpen als je 6% BTW op arbeid zou betalen.
Ik was FF aan het googlen en kwam een paar interessante links tegen:

bron
Bovag & RAI Cijfers

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1929

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 05 juli 2013 10:44 PM
  [ # 2492 ]

Tja, de huidige regelgeving van begin 2012 werkte dus al redelijk goed.

JW

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27947

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 juli 2013 10:48 PM
  [ # 2493 ]

Ja zulke soort argumenten zijn al vaker gebruikt, maar daar wordt geen gehoor aan gegeven.

Is natuurlijk ook niet relevant want het gaat om 153 miljoen… Wink

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8165

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 05 juli 2013 10:55 PM
  [ # 2494 ]

Je ziet inderdaad dat de huidige regeling MRB al heeft geleid tot een forse daling van de import. Jammer dat dat effect niet verder afgewacht is en dat de moties van Bashir het niet gehaald hebben. Als je praat over export van milieuvervuiling, dan is dat wel geslaagd. Kennelijk gaan er weer veel auto’s retour. Je kon erop wachten.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 juli 2013 11:24 PM
  [ # 2495 ]

Een kennis rijdt in een oude Golf Mk I diesel, je weet wel een tractor met een Golf carrosserie maar dan dof en niet echt mooi. Hij wil straks de volle mep niet betalen en zo’n auto zal de export waarschijnlijk niet eens halen omdat de kilo-prijs bij de sloop meer opbrengt.
Hier heb ik echter nog geen cijfers van gezien maar kan me voorstellen dat slopers het ook drukker hebben met youngtimers in niet al te beste staat. Tevens zag ik een hoop Mercedes 190’s staan bij een handelaar in de buurt, zoveel dat het terrein ernaast er ook vol mee stond. Wellicht hoopt hij op betere tijden of houdt deze auto’s voor onderdelen ?
Toch ergens jammer dat de huidige politiek de waarde van goederen zo kan laten verdampen….

Profiel  

puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 juli 2013 01:09 AM
  [ # 2496 ]

@ Ron: prachtig verwoord en totaal mee eens Smile

Profiel  

JWH
> 1900 berichten

- CX 25RD Turbo
Gepost: 06 juli 2013 12:41 PM
  [ # 2497 ]
waterman schreef:

Han, ik heb een diesel Audi die nu nog belastingvrij is. Het ding rijdt goed, roest niet, is betrouwbaar en zuinig. En gut nou moet ik er belasting voor betalen. Tja.. ik heb uitgerekend wat het kost om een belastingvrij ding van 40+ te gaan rijden op gas. Zelfs mét MRB is mijn Audi of net goedkoper of even duur. Kortom, ik rijd gewoon lekker door en ga gewoon braaf belasting betalen. Er is niemand die mij verplicht om in welke auto dan ook te gaan rijden, alles is gebaseerd op een eigen keuze. Ik kies er voor om MRB te dokken…

Ik kies er helemaal niet voor om mrb te gaan betalen, maar ga het helaas wel doen.
Maar je redenering klopt, ik denk inderdaad dat het in veel gevallen beter is de oldtimer te houden
en belasting te gaan betalen dan in een opwelling de auto (die opeens minder waard is) te verkopen.
Zelfs in het geval van een diesel. Ik zou trouwens in elk geval de uitwerking van de nieuwe regeling
afwachten als ik de auto zou willen verkopen.  Als ik mijn auto ruil voor een net zo goede benzine-
versie kost het me een bedrag ter waarde van een aantal jaar mrb.
Ik heb er geen vertrouwen in dat na die periode er niet nog een wijziging aangekondigd wordt die
de berekening weer in een heel ander daglicht zet.
Die afweging kan iedereen zelf maken, maar dat is geen juiste vergelijking.
Die ligt namelijk in het feit dat (zoals Ron ook zegt) mensen een oldtimer hebben gekocht met
het idee dat de regeling van 2012 stand zou houden. Helaas werd die regeling dus al weer ontmanteld
voor zelfs ook maar de overgangsperiode afgelopen was.
De derde wijziging in korte tijd. Ik blijf dat onbehoorlijk bestuur vinden en het zal zeker de economie
niet steunen, mensen zullen eerder voorzichtiger worden in het aanschaffen van dingen dan royaler.

Bij mij wint voorlopig het sentiment van de ratio, ik houd van deze auto en blijf er in rijden.
De aanschaf van een CX is immers in zichzelf al een weinig rationeel besluit.
Maar vervelend is het wel, de belasting stijgt van nul naar eur 1412,-
met als toegift een waardedaling van de auto.

Maar . . . . . .het is wel een CX. 

En avant Citroën !

JW

Profiel  

JWH
> 1900 berichten

- CX 25RD Turbo
Gepost: 16 juli 2013 10:45 PM
  [ # 2498 ]

Ik heb indertijd, nog voor de enorme hoeveelheid emails aan de Staatssecretaris uit,
een brief geschreven aan Weekers. Vandaag lag er een brief van het Ministerie op de mat
die heel specifiek in ging op de argumenten uit mijn brief en op het type auto dat ik rijd.

Hoewel ik het helemaal niet eens ben met de voorgenomen maatregelen en met het
door de brancheorganisaties gesloten akkoord moet ik wel zeggen dat ik het prettig vind dat
men de moeite neemt persoonlijk op brieven te reageren.

JW

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 16 juli 2013 10:49 PM
  [ # 2499 ]
Profiel  

JWH
> 1900 berichten

- CX 25RD Turbo
Gepost: 19 juli 2013 11:11 PM
  [ # 2500 ]

Mensen die op de site van VrijstellingOldtimer.nl hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in de actie kregen vandaag een email met het verzoek een enquête in te vullen. De enquête geeft meer inzicht geeft in wat oldtimer rijders van plan zijn te gaan doen als de voorgenomen plannen daadwerkelijk door zouden gaan.

JW

In ons dossier voor de politiek is een goede cijfermatige onderbouwing van essentieel belang. Daarom bestudeert het team van VrijstellingOldtimer op dit moment grote hoeveelheden gegevens over oldtimers van het CBS, NAP, RDW en PBL. Op basis van deze gegevens willen wij aantonen dat het de afspraak over de afschaffing van de MRB-vrijstelling in het regeerakkoord en het daarop volgende “40-jaar-compromis” onrechtmatig en onzorgvuldig tot stand zijn gekomen. Helaas verstrekken al deze gegevens geen enkel inzicht in de consequenties van dit voorgenomen beleid en kunnen we hiermee niet bewijzen dat het beoogde bedrag van 137 miljoen nooit opgehaald zal worden. En juist dat kan van doorslaggevend belang zijn in deze actie, zoals wij in onze vorige actie voor de bijtelling van Youngtimers hebben geleerd.

Daarom vragen wij de aandacht van alle eigenaren van voertuigen met een bouwjaar van 1974 t/m 1987 voor onze eerste enquête over de gevolgen van het “40-jaar-compromis”. . . . In de enquête wordt u gevraagd naar wat u gaat doen als het compromis per 01-10-2014 in de wet wordt vastgelegd. Omdat dit per brandstofsoort verschillend kan zijn wordt u eerst verzocht de brandstofsoort selecteren. Om financiële gevolgen voor de overheid nauwkeurig te kunnen berekenen hebben we wij ook enkele basisgegevens van uw voertuig(en) nodig, alsook uw (geschatte) gemiddelde jaarkilometrage. Heeft u meer dan één oldtimer, dan wordt u verzocht de enquête voor elk voertuig in te vullen. Klik op onderstaande knop om de enquête te starten.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 juli 2013 12:03 AM
  [ # 2501 ]

Onze DSuper (met LPG) van 1972 is vrijgesteld volgens het nu liggende plan. Ik heb tekstueel aangegeven wat ik zou doen indien deze niet in de vrijstelling zou vallen. Wellicht een verbeterpuntje van de site omdat dit veel lastiger mee te nemen is in de statistieken.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 20 juli 2013 10:33 AM
  [ # 2502 ]

Hoe dan? Ik ben verplicht een kenteken in te vullen?
Mijn CX is te jong en de DS te oud voor de vragenlijst…

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 20 juli 2013 10:55 AM
  [ # 2503 ]

Ze willen met de enquete ook weten wat je van plan bent met bijna oldtimers.
Je CX te jong is dus niet waar.
Je xsara wel overigens.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2355

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 23 juli 2013 09:20 AM
  [ # 2504 ]

Ik vind het wel logisch dat ze je kenteken vragen, want ze willen ook weten of hij ook op de weg komt. Waarschijnlijk dat ze zo meer relevante gegeven kunnen verzamelen.

Ik heb hem ingevuld, omdat ik met mijn ‘87 dus net wel in het ¼ - tarief val. Aangezien ik een logboek bij hou heb ik het gemiddelde genomen wat in 5 jaar gereden heb. ondanks tour de Luxemburg kwam ik uit op 2000km.

Heb in de vrije ruimte ook aangegeven wat een kolder het is, dat mijn CX in het kwarttarief valt en die van 1988 niet voor hetzelfde model met dezelfde specificaties…..

Profiel  

TRSarno
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2355

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 25 juli 2013 09:17 PM
  [ # 2505 ]

Kreeg dit binnen om 17:45 uur

Eerder dit jaar bereikten de diverse brancheorganisaties een compromis met de regering betreffende de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers. De regeling wordt niet afgeschaft, maar per 1 januari 2014 wel ingeperkt. Wij zetten de nieuwe regels voor je op een rij.

Alle voertuigen van 40 jaar en ouder zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Klassieke voertuigen met een benzinemotor van 1987 of ouder, maar jonger dan 40 jaar, komen in aanmerking voor een overgangsregeling. Voor deze categorie moet vanaf 1 januari 2014 een kwarttarief van de motorrijtuigenbelasting worden betaald met een maximum van 120 euro per jaar. Wel geldt de beperking dat deze voertuigen in december, januari en februari niet de weg op mogen.

Voertuigen met dieselmotor of lpg-installartie ouder dan 1987 en jonger dan 40 jaar komen niet in aanmerking voor de overgangsregeling. Voor deze twee brandstoffen betalen eigenaren vanaf 1 januari 2014 het volledige tarief voor de motorijtuigenbelasting totdat de voertuigen 40 jaar oud zijn. Pogingen van de oppositie om diesel en lpg onder de overgangsregeling te laten vallen, zijn vooralsnog op niets uit gelopen.

MRB-regels klassiekers op een rij (per 1 jan 2014)

leeftijd voertuig brandstof mrb
ouder dan 40 jaar benzine/lpg/diesel volledig vrijgesteld
tussen 1987 en 40 jaar benzine kwarttarief (max. 120 euro/ jaar), verplichte winterstop
tussen 1987 en 40 jaar lpg/diesel volledig tarief
jonger dan 1987 benzine/lpg/diesel volledig vrijgesteld vanaf 40 jaar, geen overgangsregeling

De regels gelden voor alle mrb-plichtige voertuigen, dus personenauto’s, motorfietsen, bestelauto’s en vrachtauto’s.

Bron: BOVAG-krant.

Profiel  

167 van de 282
« Eerste  < Vorige 165 166 167 168 169 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook