Echte specialist gezocht
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 23 juli 2013 11:24 PM

Onze derde en mooiste XM is een type II, V6 Exclusive op LPG G3 met ES9J4 motor, lederen bekleding en prachtig allemaal. Toch loopt de auto niet meer goed:
- matig optrekken, vooral tussen 1500 en 200 toeren
- na starten bij warme motor direct weer afslaan

De garage heeft eerst een grote beurt gegeven en daarna de distributieriem vervangen. De oude bleek 2 tandjes verkeerd te staan. Optrekken gaat nu wel beter, maar niet wat ik gewend ben.
Startproblemen zijn tijdelijk op te lossen door de accupool los te nemen, maar na een dag of twee is dat weer terug.
Wat is er verder gedaan:
- nieuwe bougies en kabels
- nieuwe bobinegalerij
- kat gecontroleerd en is OK
- uitgelezen: sensoren geven normale waarden
- MAP vervangen
- luchtomloopslangen vernieuwd
- stappenmotor schoongemaakt en gecontroleerd.

Afijn, het is tijd dat er een keer een echte kenner naar kijkt. Wie weet voor mij een hele goede XM specialist ?
We wonen in Zutphen, maar ik wil er best voor naar de andere kant van het land rijden.
Bestaan ze nog ?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 24 juli 2013 08:11 AM
  [ # 1 ]

Ik zou eerder naar een goede LPG boer gaan. Je zou niet de eerste zijn met een problematische LPG-installatie.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 juli 2013 08:44 AM
  [ # 2 ]

dat is inderdaad de eerste vraag die opkomt: loopt de Xm op benzine net zo beroerd of is er dan niets aan de hand?

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 24 juli 2013 10:54 AM
  [ # 3 ]

http://citroenwijnhoven.nl/content/3/


Dat is een onwijs goeie XM specialist die je ook nog geeneens de kop kost. Jammer dat je al zoveel fishing expedition dingen hebt laten doen/gedaan.

Profiel  
 
Micheline
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-07-2011

Gepost: 24 juli 2013 03:56 PM
  [ # 4 ]

Citroville in Borculo!

Meer dan bekend met XM’s, en vriendelijke prijzen.

Mocht het een LPG probleem zijn: Verdampére in Helvoirt. Eenmansbedrijf, weet alles en nog meer van LPG installaties. Prijsvriendelijk ook.

ex dyane 76, ex eend azam uit 68, ex cx 2.0 RE break, ex CX 2.0 pallas
nu: XM VSX 2.0 16v uit 98,  XM V6 12v 1997, XM TCT break 1997, en XM v6 24v break 99

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 juli 2013 11:08 PM
  [ # 5 ]

en de inbouwer van die lpg installatie, is die al geraadpleegt? of is het probleem idd ook bij benzine aanwezig.

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 25 juli 2013 12:13 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

@Wimb, Furriegurrie & Gompy
De problemen doen zich precies hetzelfde voor op LPG als op benzine. De auto start trouwens altijd op benzine en schakelt pas bij een bepaalde temperatuur over op gas.


@HertogJan
Die fishing expedition valt wel mee hoor:
- Uitlezen is natuurlijk goed begin voor storingzoeken.
- Daaruit volgde een defecte MAP en die is vervangen.
- Het klepdeksel lekte olie, waardoor ook de bougiepoorten vol olie stonden en de kabels waren aangetast.
- De bobinegalerij was gescheurd.
- De kat is alleen losgehaald om te controleren op verstoppingen en daarna teruggezet.
- De slangetjes van de luchtomloop en stappenmotor waren gescheurd en verdroogd.
- De stappenmotor is een logische verdachte bij problemen met de stationairloop toch ?
- De distributieriem moest periodiek vervangen worden en aangezien de oude al 2 tandjes versprongen was klinkt dat ook alsof het wel tijd werd.

Kortom ik ben niet ontevreden over mijn garage, maar ze hebben alle systemen nagelopen en kunnen gewoon niet achter de oorzaak van het probleem of (problemen) komen. Dan is het tijd voor een specialist dacht ik zo.
Ik heb nu twee aanbevelingen gekregen, maar als er nog meer goede ervaringen met specialisten zijn dan hoor ik dat graag.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 25 juli 2013 11:30 PM
  [ # 7 ]

Ik sluit me aan bij Micheline: ga naar Dibert. Als hij het niet vindt tegen een redelijke prijs, heb je echt een uniek probleem.
Voor de rest ben ik met je eens dat jouw garage alle logische stappen heeft ondernomen.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 juli 2013 11:39 PM
  [ # 8 ]

Lambda sonde(s)?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 26 juli 2013 02:33 AM
  [ # 9 ]

Weet niet , vind het raar dat je distributieriem 2 tandjes versprongen was en je geen schade daarvan hebt ondervonden .
1 tandje OK ,blijft ook vreemd, maar 2?
Staat `ie nu echt wel goed?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook