Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Goeie tip, thanks
Toen het probleem zich bij mij voordeed zat er nog zo’n 2 a 3mm ruimte tussen de wang van de band en de wielkast als de auto beladen is of inveert loopt het wiel aan. Een paar maand ervoor waren er nieuwe banden gemonteerd en toen het wiel er af kwam zagen we een soort van slijtplek in de wielkast van de rubberen nopjes die aan de zijkant van nieuwe banden zitten, dit hoort normaal dus zeker vrij te lopen.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Even een update voor de geïnteresseerden: auto uiteindelijk niet gekocht omdat de achteras volledig doorzakte. Hij stond scheef op zijn poten en veerde nauwelijks meer. Zat bijna geen ruimte meer tussen de wang van de band en de wielkast.
Rotte versnellingsbakken -> Kwaaltje
Slechte achterassen -> Kwaaltje
Defecte Com2000-computers -> kwaaltje
Chevrons die spontaan loslaten -> kwaaltje
Ik weet het, ik weet het. Ieder merk/model heeft zo zijn kwaaltjes.
Maar ik heb zeer veel pech gehad met mijn Xsara Break uit 2004.
Met name die versnellingsbakken en die assen - als dat gedaan is om revisiebedrijven overeind te houden hebben ze het goed gedaan. Maar dat is niet de kwaliteit waar je als Citroen punten mee scoort.
Om nog maar op te houden over de grille, iedere Xsaar Phase 2 die je tegenkomt mist een chevron..zoooo slordig. Bezuinigen op een beetje lijm. Triest hoor.
Ik rij hem nog door tot 240.000 km. Dan moet ie echt weer groot onderhoud en kies ik voor wat anders.
Het is nog niet eens een slechte auto. Hij rijdt prima en heeft best veel opties voor een auto uit 2004. En smoelt ook nog wel aardig, zeker de voorkant. Maar die kwaliteitsbeleving…zucht…
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Beetje overdreven als je het mij vraagt…
De Xsara heeft relatief weinig kwaaltjes, natuurlijk is er wel wat.
Maar andere merken die in die bouwjaren in het hetzelfde segment modellen verkochten hebben ook nog wel eens wat, in veel gevallen denk ik zelfs meer.
Ook een kwestie van goed onderhouden, dan gaat een Xsara lang mee.
zo is ut ! mijn xsara 1.8 16v break op g3 uit 1999 zweet ook een beetje , maar ja ....dat doe ik zelf ook wel eens
desondanks rijd ie toch nog prima , geen achteras problemen , geen problemen met de versnellingsbak en toch staat het klokje alweer op ruim 282000 km .De remmerij ,de uitlaat en de distributie + waterpomp heeft de vorige eigenaar aantoonbaar uit laten voeren (2500 kilometer voordat ik hem kocht ) , toen stond ie bij hem in de weg en heb ik hem over gekocht voor minder dan de rekening van deze vervangingen .Ik ben tevreden en rij hem helemaal op !!!!
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Hehe ik zou de mijne ook wel op willen rijden, maar een coupé + gastank in de kofferbak is niet echt ideaal meer
Ik zag vorige week trouwens dat de Xsara break inmiddels verkocht is.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mijn coupé heeft gewoon LPG onderbouw, dus kost je geen kofferbakruimte
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Dat had ik ook graag gewild, maar deze om laten bouwen kost me net even teveel. Nouja, mijn zoektocht naar een geschikte 5-deurs of break met LPG-G3 onderbouw gaat rustig verder. Het aanbod is beperkt als het aankomt op kilometerstanden van rond de 2 ton.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Inbouw heb je met 1.5 a 2 jaar terug verdient, afhankelijk van je km per jaar.
Arjan Verkade schreef:Beetje overdreven als je het mij vraagt…
De Xsara heeft relatief weinig kwaaltjes, natuurlijk is er wel wat.
Maar andere merken die in die bouwjaren in het hetzelfde segment modellen verkochten hebben ook nog wel eens wat, in veel gevallen denk ik zelfs meer.
Ook een kwestie van goed onderhouden, dan gaat een Xsara lang mee.
Tja, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Goed onderhoud is altijd belangrijk maar helaas geen garantie dat je geen problemen krijgt.
De versnellingsbakproblemen van de Xsara 2 hebben al veel klanten geld gekost. De ruilbakken zijn haast niet aan te slepen. Die van mij ging bij 180.000 km compleet naar z’n vaantjes. Gelukkig geen motorschade. Ruilbak+ombouw+ nieuwe koppelingsset+startmotor (zaten helemaal onder de bakolie) was rond 1600 euro kwijt.
Een paar maanden later begaf de achteras het. De Snelle leeuw verdient daar goed geld mee, klandizie genoeg. Was ook weer rond de 500/600 geloof ik. Pure pech of slechte kwaliteit, het is in ieder geval zuur. Hiervoor had ik 1e generatie C5, vond ik ook al geen toppertje qua kwaliteitsbeleving.
Het is een beetje vloeken in de citroen-kerk, dat snap ik wel, maar ben toch wel teleurgesteld in de kwaliteit van de techniek. Over rijcomfort hoor je me dan niet klagen, dat vind ik heel goed bij Citroen.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ivo1976 schreef:De versnellingsbakproblemen van de Xsara 2 hebben al veel klanten geld gekost. De ruilbakken zijn haast niet aan te slepen.
Toch vind ik het vreemd dat ik die klachten in al die jaren dan niet heb mogen horen. Zelfs in m’n anwb-tijd geen gare bakken meegemaakt. Daarbij is die bak gelijk aan de bak van de 306/307/picasso en ook daar geen verhalen van vroegtijdig overlijdende bakken. Slechts 2x in de afgelopen jaren van een overleden bak gehoord. 1x bij een 110 pk hdi, daar zat een constructiefout in, en een bak van 1400 die was drooggelopen door een gare askeering.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoek maar eens in het Xsara forum. Redelijk veel topics over bakwissels en bakken die zweten of bijgeluiden maken. Het zal misschien om een paar typen gaan die niet goed zijn, maar het is wel vervelend…
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ivo1976 schreef:Tja, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Goed onderhoud is altijd belangrijk maar helaas geen garantie dat je geen problemen krijgt.
De versnellingsbakproblemen van de Xsara 2 hebben al veel klanten geld gekost. De ruilbakken zijn haast niet aan te slepen. Die van mij ging bij 180.000 km compleet naar z’n vaantjes. Gelukkig geen motorschade. Ruilbak+ombouw+ nieuwe koppelingsset+startmotor (zaten helemaal onder de bakolie) was rond 1600 euro kwijt.
Een paar maanden later begaf de achteras het. De Snelle leeuw verdient daar goed geld mee, klandizie genoeg. Was ook weer rond de 500/600 geloof ik. Pure pech of slechte kwaliteit, het is in ieder geval zuur. Hiervoor had ik 1e generatie C5, vond ik ook al geen toppertje qua kwaliteitsbeleving.
Dat is natuurlijk vervelend als dat achter elkaar komt, maar dat is toch wel toeval…
Het is ook geen maatstaaf voor de betrouwbaarheid van een Xsara.
Zoals hierboven al gezegd, ze zitten in heel veel PSA prodcuten.
Ik ben het bijvoorbeeld wel eens met die com2000, die gaan wel echt heel vaak stuk, die halen soms die 100k niet eens.
Goed als je die 2 reparaties gehad heb kan je ook weer een heel stuk verder rijden. En vergeleken met andere auto’s ook nog schappelijke prijzen om te laten repareren door een expert. Bij een ander merk zijn zulke reparaties soms vele malen duurder…
ik heb ook zoeen (zweet) bak onder mijn auto, was gewoon de keering die bij de priass zit gaar, lekker laten staan