tankvlotter stuk?
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 25 juli 2013 11:50 PM

hallo,

mijn benzine meter in mijn traction doet het sinds een tijdje niet meer wat zeer vervelend is…
nu twijfel ik als het wel de vlotter is die stuk is want kan de meter in het dashboard ook stuk gaan of niet?

want als ik op de tankvlotter meet dan heb je er 3 kabeltjes 1 is de min. en een ander de 6 VOLT en dan de laatste zend de tank inhoud door naar je meter. als ik dit controleer met een multimeter werkt hij correct
houd echter het 6 volt kabeltje rechstreeks tegen de ander kant die rechtstreeks naar de klok gaat dan zou hij volgens mij onmiddelijk volledig moeten uitslaan. maar hij slaat maar uit tot de helft..

iemand hier ervaring mee.?

mvg

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 juli 2013 12:05 AM
  [ # 1 ]

Weet iemand het schema van de vlotter/dashboardmeter?
Ik denk namelijk dat het anders werkt. Als het zo simpel was zouden er maar 2 draadjes nodig zijn.
Dan zou de vlotter de min zijn met een regelbare weerstand.
Hoe het precies zit weet ik eigenlijk ook niet, maar het er staat waarschijnlijk spanning op 2 van de drie draadjes. huh denk ik…
Of is één draadje voor de verlichting?

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 26 juli 2013 12:40 AM
  [ # 2 ]

Ik las dit topic per ongeluk vanuit BX standpunt. Daarbij is de tankvlotter ook nog met 3 draden aangesloten en is bovendien een simpele regelbare weerstand. Het lijkt mij waarschijnlijk dat dit nooit anders is geweest.
De 3 draden zijn: 1. +12 volt (of 6 volt, het voltage maakt op zich niet uit als de electronica maar heel blijft); 2. Tank inhoud naar meter (dus - met de regelbare weerstand); 3. Aansluiting voor waarschuwingslampje (rechtstreeks als - te meten). Door spanning op de derde draad moet er dan een waarschuwingslampje branden (als die op een traction zit natuurlijk.)

VooDoobelg schreef:

houd echter het 6 volt kabeltje rechstreeks tegen de ander kant die rechtstreeks naar de klok gaat dan zou hij volgens mij onmiddelijk volledig moeten uitslaan. maar hij slaat maar uit tot de helft..

 

Electronisch klopt dit, als het metertje voor 12v bedoeld is. 6v is de helft van 12v en dus is de tank half leeg. Misschien is er een aanpassing geweest om de 12v meter geschikt te maken voor 6v en dat dit defect is? Maar dat is natuurlijk maar een gokje…

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 juli 2013 12:51 AM
  [ # 3 ]

Ik vermoed dat een Trax nog geen waarschuwingslampje heeft voor bijna lege tank, maar ik kan het mis hebben…

Ik ben benieuwd wat Traxkundigen hier over te zeggen hebben.

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 26 juli 2013 10:18 PM
  [ # 4 ]

De 3e aansluiting is de massa. Heb je de vlotter nagekeken, deze kunnen namelijk na al die jaren verweerd zijn en dan zinkt deze. De regelbare weerstand zit aan de bovenzijde van de tankvlotter.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 27 juli 2013 12:21 AM
  [ # 5 ]

Heb je de vlotter al eens uit de tank gehaald en doorgemeten? Dan weet je het zeker!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 27 juli 2013 12:36 AM
  [ # 6 ]

tankvlotter heb ik al doorgemeten en de waarde veranderd als je de vlotter hoger of lager houd.
dus dit lijkt me in orde.
en de vlotter zelf blijft ook drijven hoor maar als ik met de vlotter beweeg zie ik de meter niets aangeven.
denk mssh al dat de kabel die naar de meter loopt over is maar dit lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk.
eerder heb ik vermoeden dat het klokje in dashbord stuk is.

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 27 juli 2013 02:22 PM
  [ # 7 ]
VooDoobelg schreef:

denk mssh al dat de kabel die naar de meter loopt over is maar dit lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk.
eerder heb ik vermoeden dat het klokje in dashbord stuk is.

Als je de kabels van het klokje afhaalt en daar je meter aanhangt moet je ook wat zien normaal

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 04 augustus 2013 06:48 PM
  [ # 8 ]

hallo,

tankvlotter heb ik kunnen herstellen met de hulp van een mede trax eigenaar.
we hebben de vlotter eruitgehaald en open gedaan toen met een analoge multimeter de weerstand gecontrolleerd en deze bleek op het einde niet goed meer door te geven.
Hebben er toen even een bolletje tin op gesoldeerd en nu doet hij het weer uitstekend.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook