Aangezien ik m’n blokkie samen met Ramon wil reviseren lijkt een momentsleutel mij ene handig en nuttig gereedschap. Maar welke momentsleutel (merk/type) is geschikt ? Het liefst 1 momentsleutel voor alle moertjes en boutjes die er in de Eend zitten, dus geschikt voor alle in de Eend voorkomende aanhaalmomenten.
Indien jullie geen idee hebben welk merk/type geschikt is zou ik graag willen weten waar ik op moet letten als ik zo’n ding uitzoek.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik kan je wel een speciaalzaak in gereedschap en ijzerhandel aanraden.
Postma op de Voorstreek in Leeuwarden. Deze mensen hebben erg veel verstand van zaken, het is een familiebedrijf en ze zitten al jaren in het vak.
Koop er een van een goed merk, Gedore, Teng-Tools, etc.
Dat zijn niet de goedkoopste maar kwalitatief goed en betrouwbaar.
Voor een eend weet ik het niet echt, maar het meest gangbare is tussen de 20 en 50nm, meer heb ik nooit nodig gehad. Aandrijfassen zijn een uitzonderen, maar die doe ik lekker met een lange pijp.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:Koop er een van een goed merk, Gedore, Teng-Tools, etc.
Dat zijn niet de goedkoopste maar kwalitatief goed en betrouwbaar.Voor een eend weet ik het niet echt, maar het meest gangbare is tussen de 20 en 50nm, meer heb ik nooit nodig gehad. Aandrijfassen zijn een uitzonderen, maar die doe ik lekker met een lange pijp.
De meeste momentsleutels hebben gewoon een aansluiting nok voor de dopsleutels uit je ratel set.
Let op het bereik van de sleutel, de ideale waarden liggen tussen 40 en 120 nm. ( of wel tussen 4 en 12 kg aantrek moment.
En koop inderdaad een goede!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een 2CV heeft voor enkele bouten een aanhaalmoment tussen de 5 en 10 Nm. Let ook hierop bij de aankoop van een momentsleutel.
Eric Vertogen schreef:Een 2CV heeft voor enkele bouten een aanhaalmoment tussen de 5 en 10 Nm. Let ook hierop bij de aankoop van een momentsleutel.
Advies is dan, koop er een kleintje bij. Ook weer een goeie natuurlijk.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
of koop er geen maar huur er 1, oefen een uur lang met de meeste maten.
M5 M7 M10 en M12
ondhoud ongeveer hoeveel kracht je steeds moet zetten, en hopla, instant momentsleutel in je arm…
truuk is door steeds op dezelvde manier de sleutel vast te houden.
als je zovaak met momenten werkt als ik (zei de gek) dan heb je een ingebouwde Nm sleutel in je arm of pols…..
een goede Nm sleutel kan al gauw ri de 150 euro wandelen… heb je een goedkopere, dan is die sneller van zijn ijkpunt af, en draai je meer kapot of niet vast genoeg dan je lief is.
en dat terwijl je het niet merkt.
en met de 2CV kan je weinig kapot draaien,en is het verhaal minder Nm gevoelig.
oefenen dus , met een gehuurde of geleende sleutel.
je onthoud echt wel hoe vast die Dop 11 moest…..
groetjes wupke
Nou, ik ken mezelf, dus ik vrees dat dat kopen wordt (heb een geschiedenis van moeren en bouten aan gort draaien, in zo’n beetje alle maten). En 150 pleuro kan er ook nog wel af. Weet jij een goeie ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Nou, ik ken mezelf, dus ik vrees dat dat kopen wordt (heb een geschiedenis van moeren en bouten aan gort draaien, in zo’n beetje alle maten). En 150 pleuro kan er ook nog wel af. Weet jij een goeie ?
gewoon bij de automateriaal handel binnen gaan, de meeste voeren een bepaald merk waar ze dealer van zijn.
tengtools
gedore
Hazet
enz enz enz…
voor hobby gebruik gaan voor de goedkoopste, en met het grootste bereik.
en NA gebruik ALTIJD ONTSPANNEN.
oftewel terug op NUL Nm zetten.
1x een maand op 80 Nm laten staan, en hij is van zijn ijkpunt af.
mvgr wupke
Kan ik in de winkel op 1 of andere manier controleren welke momentsleutel (merk/type) goed is en welke niet ?
Schijt aan originaliteit.
kreazyV8wuppo schreef:Hazet
Hee dat merk hoorde ik mijn collega vandaag roepen, hij heeft een momentsleutel van dat merk te koop.
Hij heeft dat ding éénmalig gebruikt bij een kopwissel van een Alfa.
Bereik wist hij niet zeker, maar hij dacht iets van 20 t/m 200nm.
De tip van KV8Wuppo om te oefenen met die momenten is heel handig, er zijn altijd wel bouten/moeren waar je niet bij kunt komen met een “normale” momentsleutel. Een voorbeeldje is de spanrol van een TU motor waar 20nm voor staat, ik zet dat ding altijd op gevoel vast met een steeksleutel, een momentsleutel past er niet tussen. En om nou voor die ene bout/moer waar het minder kritisch is, speciale hulpstukken en/of momentsleutel aan te schaffen is zonde van het geld.
Je hebt op zich gelijk, maar mijn Eend heeft geen spanrollen en ik wil m’n halve Eend uit elkaar trekken en weer in elkaar zetten Zitten vast wat belangrijke deeltjes bij die met een momentsleutel moeten Daarbij heb ik de neiging bouten zo vast te sjorren dat ze aan gort draaien.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Je hebt op zich gelijk, maar mijn Eend heeft geen spanrollen en ik wil m’n halve Eend uit elkaar trekken en weer in elkaar zetten Zitten vast wat belangrijke deeltjes bij die met een momentsleutel moeten Daarbij heb ik de neiging bouten zo vast te sjorren dat ze aan gort draaien.
niet dus.
enkel je banjoboutjes van je olieleiding.
de rest is gewoon normaal aan, en dan 1/8ste tot 1/3e doordraaien, klaar vast, niks moment sleutel.
weggegooid geld dus.
en anders dit.
beter te los dan te vast,, wat los zit kan je immers altijd nog vast draaien.
greets wupke
De laatste bout die ik aan gort gedraaid heb was een dikke M9 bout van m’n voorwielophanging. Sta je daar om 23:30 met een voorwielophanging die aan stront is terwijl je de volgende dag weg moet met de Eend en je met geen mogelijkheid het restje bout uit het gat krijgt.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:De laatste bout die ik aan gort gedraaid heb was een dikke M9 bout van m’n voorwielophanging. Sta je daar om 23:30 met een voorwielophanging die aan stront is terwijl je de volgende dag weg moet met de Eend en je met geen mogelijkheid het restje bout uit het gat krijgt.
je onderschrift zegt het al.
maar nogmaals .
als je 1x oefent met een momentsleutel, (en je weet dat je de neiging hebt alls kapot te draaien) dan merk je hoevast het WEL moet.
als je dan nog wat kapot draaid ben je inderdaad je onderschrift.
mvgr wupke:die een Nm sleutel voor een Eend grote onzin vind.
Hehehe, ik mag voor ca. 100 euro iets leuks uitkiezen voor m’n ouders en een momentsleutel lijkt me erg leuk en in mijn specifieke geval erg nuttig
Schijt aan originaliteit.