Ik hoor al geruime tijd (twee jaar ofzo) een rammel ‘achter onder’ in onze C4 Picasso Exclusive, 90.000 kilometer. Is maar licht, maar irritant. Begint al direct bij langzaam wegrijden en blijft, of je nu op klinkers of asfalt rijdt. Vriend die laatst meereed zei: er zit een schokbreker los. Zelf dacht aan uitlaatophanging. Maanden geleden bij grote beurt garage gevraagd, kon niets vinden, alles zat vast, niets kapot.
Onlangs weer in de garage (automaat-koppeling vervangen à raison van 1100 euro), remmen waren ook aan beurt toe (regulier) dus wielen moesten er weer af. Weer gevraagd eens naar de rammel te zoeken.
En jawel, ‘meneer, het heeft te maken met de luchtveringselelementen. Alle C4’s hebben eer last van maar in uw geval is het wel erger. Kan verholpen worden à 350 euro. Met een rekening van 1500 euro (koppeling en remmen) in mijn hand heb ik maar even gewacht met de afspraak. Ik krijg er nog geen hoofdpijn van en soms valt het door het rijgeruis en deradio ook wel weg. Wel Citroën aangeschreven dat ik het van de koppeling, die al bij 50.000 kilometer ging opspelen helemaal belachelijk vond. In 50 jaar (en vele Japanse auto’s) nooit iets dergelijks meegemaakt.
En of ze op grond van deze samenloop niet een matsprijsje willen maken voor het verhelpen van de rammel. Ben benieuwd.
Is het laatste stukje van de winding van de schroefveer niet afgebroken
en ligt dit los in de veerschotel?
Weet uit ervaring dat dit vreemde bijgeluiden kan veroorzaken.
ik heb ook last gehad van een plastic geluid achtige rammel aan de onderkant van de auto. Nadat mijn schokbrekers waren vervangen was het opgelost.Mijn garage heeft vooraf overigens eerst wel de schokbrekers verwijderd en getest. Volgens deze monteur was de demping van de schokbrekers kapot.
is de achterveer moeilijk te vervangen?
het gaat om een c4 van 2004/2005
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 11-01-2011
- C4 (2004-heden) 1.6 16V VTS Coupe
Ik heb een soortgelijk probleem, bij het wegrijden in de eerste versnelling en bij het wegrijden in lage toeren hoor je inderdaad ook een rammel onder de auto vandaan komen, kan nog niet plaatsen wat het is. Kan het kwaad te wachten tot de volgende grote beurt? (15.000 km)
Hallo,
Bij mijn C4 heb ik het probleem gehad dat ik soms een kloppend geluid achter onder hoorde als je over een drempel of iets dergelijks reed. Bleek dat de stofhoezen van de achter schokbrekers naar beneden zakte. Zitten nu vast gekit in de zitting, en sindsdien er geen last meer van gehad.
En vrij recent had ik ook telkens kort een rammel achter bij het optrekken. Dat bleek een los tussenschot te zijn in de achterdemper. Dat was nog steeds de originele, dus deze heb ik maar vervangen. Sindsdien heerlijk rammelvrij…
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Kijk eens achter in je wielkast recht boven de band naar de schokbreker.
Als het goed is zit er een ‘zwarte kunststof koker’ over de schokbreker heen.
Deze wordt in de metalen pijp bovenin gestopt om ervoor te zorgen dat weer en aanslag niet in de schokbreker komen…
Minpunt is dat dit gewoon op zijn plaatst wordt geduwd door de koker naar boven in de pijpje te stoppen.
En deze kan dus naar beneden vallen, los over je schokbreker heen, en dus vrij rammelen als je rond rijdt.
Er zijn kleine metalen klemmen te krijgen die tussen de kunststofkoker en pijpje geklemd worden en voorkomen dat ze als afzakken.
artikel nr: 699259 ( €0,45.- per stuk)
ik heb het rubber ook gewoon vastgekit
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
@Barkie, dat is inderdaad een optie…maar ben zelf geen voorstander van vastkitten of lijmen van onderdelen die verwijderen moeten kunnen worden