3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Ostwelt’s BX “Opoe”
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 19 juli 2013 07:33 PM
  [ # 31 ]

D’r zit inderdaad nog een dulcelier op…

Vandaag heb ik mijn bestelde Pakking maar eens opgehaald…
De kleppen op speling na gezien en de onsteking nog eens nagekeken op zijn punt… maar zelfs zonder vacuum vervroeging zwalkt deze iets.?!?

Bij verhoogd toerental verloopt ie behoorlijk ... en deze zou toch vrij vast moeten zijn met de vervroeging eraf leek mij…

Op zoek dus naar een nieuwe module… nog advies hiervoor?...
Ik neem aan dat alles dat op een 150A motor draaide ,dezelfde module gemonteerd had? Dus ook 205 en 309….
Of is dit weer te simpel bedacht?.

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 juli 2013 08:09 PM
  [ # 32 ]

Dat zwalken zit volgens mij niet in de module maar in de verdeler. Of bedoel je dat juist met de module?
De ontstekingsmodule doet het goed of zeer slecht/niet waardoor de motor niet of zeer haperend blijft lopen.
De verdeler kan door slijtage wel een wat wisselende vervroeging geven.

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 22 juli 2013 03:02 AM
  [ # 33 ]

Dank je. Ik heb direct het idee dat dat het moet zijn.

Van de week eens kijken in de wph hoe die vervroeging in elkaar steekt om er iets aan te doen…

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 26 juli 2013 09:54 PM
  [ # 34 ]

Update:

Vandaag eens langs geweest bij een sleutelende forummer.
Sleutelend….. die had nog meer projecten staan dan wij.
Annieweg, Deze Bx man hier uit de buurt heeft mij 2 neue comfort ballen verkocht voor de vooras van Opoe. Gewoon groen en rond (dus veer ballen) En volgens mij goedkoper dan ze in Nederland te krijgen zijn.

We zijn er Heel blij mee. En het is goed te merken dat er nieuwe op zitten.
De oude en grotere veerbollen (ovaal) beschikte over een datumstempel: 1998.
Die hebben het dus Heel lang uitgehouden dacht ik zo.

Nu nog eens zien of ik wat aan de versleten centrifugaal vervroeger kan doen zodat het weer helemaal perfect is.

Ik hoor Opoe ontdanks goede afstelling toch soms nog een beetje pingelen bij lage toeren. Althans ik denk dat ie goed afgesteld staat…Als ik de stoboskoop lamp mag geloven snap ik dat pimgelen ook wel. Met de vacuum vervroeger ontkoppelt en het vacuumslangetje afgedicht bleef het ontstekingstijdstip 70% van de tijd stationair. De andere 30%  verschoof deze naar een vroeger ontstekingstijdstip tot bijna 3 graden De motor is bedacht op super benzine, maar hij krijgt euro gelood te drinken.
Daarom staat de onsteking 2 graden later dan opgegeven voor een 150A motor…


Als dit verkeerd bedacht is door mij hoor ik het graag. Ik had het plan om nog een tijdje te blijven sturen in Opoe.
Ik wil dus het baste van het baste voor hem.

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 juli 2013 10:35 PM
  [ # 35 ]
alsjemenou76 schreef:

Update:


Ik hoor Opoe ontdanks goede afstelling toch soms nog een beetje pingelen bij lage toeren. Althans ik denk dat ie goed afgesteld staat…Als ik de stoboskoop lamp mag geloven snap ik dat pimgelen ook wel. Met de vacuum vervroeger ontkoppelt en het vacuumslangetje afgedicht bleef het ontstekingstijdstip 70% van de tijd stationair. De andere 30%  verschoof deze naar een vroeger ontstekingstijdstip tot bijna 3 graden De motor is bedacht op super benzine, maar hij krijgt euro gelood te drinken.
Daarom staat de onsteking 2 graden later dan opgegeven voor een 150A motor…

Sorry, maar ik volg je niet helemaal…
Als de motor stationair draait blijft de vervroeging dan 70% van de tijd stabiel en de andere 30% niet?
Hoor je het toerental dan ook veranderen?

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 26 juli 2013 11:34 PM
  [ # 36 ]

Nee. het toerental blijft stabiel. Maar ik hoor wel bij een verhoogd stationair loop of dat ie een beetje schor is. Het klinkt een beetje als of ie op 3,5 cilinder loopt. Maar stationair loopt ie als een zonnetje en mist geen klap aan het eind van de pijp.

En het is niet erstig met ploffen knallen hokken of in houden, want het ding rent best snel van zijn plek. Hij lust alleen een beetje. En ik moet van dat gepingel af want das niet goed op de lange duur.

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 juli 2013 12:20 AM
  [ # 37 ]

Zou toch ook een iets te arm mengsel kunnen zijn. Maar dan verwacht je juist geen hoog verbruik. huh
Misschien zit er ook een klein “vals lucht lekje” bij het inlaatspruitstuk bij één van de cilinders.
Dat kan dan weer de “3,5 cilinderloop” verklaren.
Dat pingelende geluid kan trouwens ook veroorzaakt worden door kantelende zuigerbodems.
Heeft ie al ruime kilometer ervaring?

Verder zou je met de stroboscooplamp kunnen testen of de centrifugaalvervroeging wel binnen de voorgeschreven lijntjes blijft.

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 27 juli 2013 11:29 AM
  [ # 38 ]

Kantelende zuigerbodems lijkt me bij 84000 km nog niet aan de orde. Dit verwacht ik bij een blokje dat hard heeft moeten werken. Aangezien de eerste bezitter door ouderdom is overleden, durf ik dit uit te sluiten

Ik denk wel dat de onsteking en de bewegende delen daarin niet meer juist functioneren. 82000 km op 28 jaar wreekt zich toch ergens denk ik
bij de minste beweging van de starter springt hij tot leven en loopt keurig zonder een plofje aan het eind van de pijp. Zodoende lijkt het mij verstandig om eerst de centrifugaal vervroeging op werking te controleren. Misschien staat het er van binnen gewoon kurk droog of zit er een stapel vuil in de weg…

De bougies waren wel opmerkelijk schoon. Mijn motorolie is dat ook en de PTFE toevoeging is zeker niet slecht voor mijn versnellingsbak… Dat raad ik iedere psa 150 motor bezitter aan. Citroen versnellingsbakken vinden een mengeling bakolie+A.T.F. 50/50 ook heerlijk. Daar gaan ze boterzacht van schakelen!

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 juli 2013 12:34 PM
  [ # 39 ]

Dat is een mooie km stand!
Even uit nieuwsgierigheid: Welk merk PTFE heb je er in gedaan?

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 27 juli 2013 12:38 PM
  [ # 40 ]

Een klein knalrood flesje bij Brezan vandaan…

Wel goed roeren voor je het er in gooit want de werkzame stof zit als bezinksel op de bodem van dit flesje.

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 juli 2013 12:56 PM
  [ # 41 ]

Weet je toevallig het merk nog?
Kleur van het flesje zegt niet zo veel…

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 27 juli 2013 01:24 PM
  [ # 42 ]

Als ik straks in de Werkstatt ben om de ducellier onsteking open te peuteren , zal ik nog eens in de afvalbak kijken naar het merk van het ptfe-spul…

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 27 juli 2013 05:39 PM
  [ # 43 ]

Het spul heet: K-flon PTFE.

Wit flaconnetje rode tekst en dop.
Flink schudden of zo nodig roeren voordat je het toevoegd aan de olie.

Ik ben inmiddels retour van de Werkstatt.
Ontsteking is uit elkaar geweest.

Hier kun je een beetje zien dat het pennetje dat het veertje van het vervroegings gewichtje vasthoud iets is verbogen.
Dit staat inmiddels weer haaks. Verder zat er een heel klein beetje speling op de gewichtjes zelf doordat de “voering” hiervan iets was uitgesleten. Ook deze speling is verholpen.
Verder heb ik alles eens lekker schoon gemaakt en weer in elkaar gebouwd.

Het ding er compleet weer op en met 1 moertje vast om te proberen.
Met een tikkie liep Opoe weer. Ik heb hem op de lamp keurig op de voorgeschreven 8 graden gezet en het ontstekingtijdstip blijft nu keurig stabiel.
Nu eens zien of ie nog zo’n dorst heeft.

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 juli 2013 08:03 PM
  [ # 44 ]

Maar nou weet je nog niet of de vervroeging goed is…
Volgens de gegevens moet de BXnix 8 en de BX 14 10 graden voorontsteking hebben, bij 2500 RPM moet ie ongeveer 10 graden vroeger worden.

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 27 juli 2013 09:17 PM
  [ # 45 ]

De vervroeging is nog wel te veel.
Ik moet de ontsteking nog eens open halen om de veertjes te vervangen van de vervroeger gewichtjes. 1 van beide is serieus iets uitgerekt. Daarom heb ik hem terug gezet op 8 graden vooronsteking.
De reparatie vandaag heeft er wel voor gezorgt dat het pingelen in elk geval weg is…

Die veertjes zullen toch wel ergens te vinden zijn?

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook