Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Het lijkt alsof Citroën-Forum.nl er altijd al was, maar dat is niet zo. Ooit is het opgericht en ooit is nu precies tien jaar geleden. Dat is een reden om “In de gloria” te zingen en een stukje taart te eten. Dat is ook reden om oprichter Erik Wijngaarden eens te vragen naar het eerste begin en naar de belangrijkste ontwikkelingen sindsdien. Ook kijken we kort vooruit naar de volgende tien jaar.
Het is onvoorstelbaar, maar er is een tijd geweest dat Citroën-Forum.nl niet bestond. Die tijd was voor 27 juli 2003, dus nu meer dan tien jaar geleden. Op die 27e juli richtte Erik Wijngaarden een forum in. Het oudst bewaarde topic van dit forum dateert van de dag erna en heet “Waarom dit forum en een korte uitleg”. Daarin legt Erik uit: “Na een tijdje zoeken, kwam ik erachter dat er eigenlijk geen goed algemeen forum op internet is voor Citroën-gebruikers. Mijn bedoeling is om een niet-commercieel forum op te zetten om o.a. ervaringen uit te wisselen voor alle Citroën-gebruikers.” Wat Erik er toen nog niet bij vertelde, maar wat voor de forummers van het eerste uur al snel duidelijk werd, was dat hij er ook zelf belang bij had. Op 18 oktober, dus niet eens drie maanden later, wilde hij gaan trouwen en als trouwvervoer zijn D Super inzetten. Die had echter al jaren in de stalling gestaan en er moest nog van alles aan gebeuren. Mede dankzij de goede adviezen op het forum is het Erik gelukt zijn D Super op tijd af te krijgen.
Het forum voorzag in een behoefte, niet alleen van Erik, maar van een grote groep Citroën-liefhebbers. Voor eind augustus 2003 kon de honderdste gebruiker al geregistreerd worden. In die tijd waren er Yahoo-lijsten en kwamen ook de eerste fora op. Die waren allemaal model-specifiek en meestal zelfs alleen toegankelijk voor de leden van de betreffende club. Wie een 2CV leuk vond en een Ami ook, moest zich dus ten minste op twee fora aanmelden. Hier konden vanaf het begin alle Citroën-liefhebbers terecht, werden subfora aangemaakt voor oude én voor nieuwe Citroëns, waren bezitters van alle Eenden welkom, of die nu meer of minder dan 18 PK hadden, werd gesproken over poetsen en over sleutelen.
Gevraagd naar belangrijke mijlpalen in de ontwikkeling van het forum, noemt Erik eerst de snelle groei van het aantal gebruikers en de bevestiging die dit gaf dat het forum in een behoefte voorzag. Het aantal forummers en de geanimeerde uitwisseling van informatie tussen hen leidden ertoe dat ook Citroën-specialisten het forum al snel serieus begonnen te nemen. Men was bereid om te betalen voor een reclamebanner en ook via Google-advertenties kwam er geld binnen. Om de adverteerders wat formeler tegemoet te kunnen treden, werd op 2 juni 2005 de Stichting Citroën-Forum.nl opgericht.
Een andere mijlpaal was de eerste forummeeting in Borculo in het voorjaar van 2005. Daar was voor een kan koffie gezorgd, maar was men niet voorbereid op een invasie van honderden Citroëns. Toch werd het een mooie en gezellige dag. Opnieuw was duidelijk dat het forum en de forumgemeenschap de mensen in het Citroën-wereldje aanspraken. Een heuse evenementencommissie werd in het leven geroepen om toekomstige meetings wat beter voor te bereiden. Als je nu naar een bijeenkomst van het forum komt, is de organisatie voorbereid op een hoge opkomst, maar gelukkig is ook de ongedwongen sfeer gebleven.
Waar mensen bijeenkomen, ook al is het met het doel om samen een hobby te beleven, worden vergissingen gemaakt. Door het laagdrempelige karakter van een internetforum kun je heel snel iets schrijven wat je op dat moment voor absoluut juist houdt, maar waarover je later wellicht genuanceerder gaat denken. Ook denken we niet bij ieder forumbericht aan die les Nederlandse taal waarin ons het verschil tussen een uitbreidende en een beperkende bijzin uitgelegd werd, een verschil dat aangeduid wordt door een enkele komma. Vergeet je per ongeluk die ene komma, dan kan het gebeuren dat je precies het tegendeel schrijft van wat je bedoelt. Als een andere forummer daar aanstoot aan neemt, is er helaas veel meer nodig dan een zo’n komma om het misverstand weer op te lossen. Dat is nu in 2013 niet anders dan tien jaar geleden. Daarom vragen we nu, net als in 2003, dat de schrijver zijn best doet op het correcte gebruik van de Nederlandse taal met hoofdletters, punten en komma’s, en dat de lezer het geschrevene met een positieve basisinstelling tot zich neemt.
In de eerste tien jaar van het forum is ook de grondgedachte niet veranderd, namelijk om een plaats van samenkomst te bieden waar kennis en ervaring over alle Citroën-types gedeeld kan worden. Soms ontstaan hier nieuwe gemeenschappen, zoals onlangs de Citroën DS3 Club en misschien binnenkort de Citroën C3 Pluriel Club. Het open karakter van dit forum maakt dat gelijkgezinden elkaar hier gemakkelijk vinden. Het is zinvol om ook na de vorming van een club deze niet voor anderen af te schermen. Vandaag zijn de meeste Pluriels tweede auto’s, veelal naast andere Citroën-modellen. Ook onder de DS3-rijders vinden veranderingen plaats: de een stapt over van een DS3 naar een DS5, een ander naar een C4 en weer een ander ruilt juist zijn C3 in voor een DS3 Cabrio. Dankzij dit algemene forum kunnen al die mensen steeds weer de weg vinden naar een of meer voor hen interessante subfora. Laten we ook niet vergeten dat veel elektronica, zoals het eMyWay-systeem, in veel Citroën-modellen toegepast wordt. Wanneer ervaringen daarover gedeeld worden door berijders van al die modellen, kan een veel rijkere informatie-uitwisseling plaatsvinden dan wanneer ieder model zijn deel voor zich zou houden.
Citroën-Forum.nl is klaar voor nog tien jaar. De doelstellingen blijven dezelfde, voor nieuwe Citroën-modellen zal hier altijd plaats zijn en de techniek is ook bijna zover. De nieuwe versie van ExpressionEngine wordt nu getest. Als deze eenmaal operationeel is, kunnen we veel gemakkelijker upgrades uitvoeren. Wat in tien jaar veranderd is, is de groei van het dataverkeer. We moeten dus steeds zorgvuldiger met software, hosting en bandbreedte omgaan, zodat de uptime ook in de toekomst voorbeeldig blijft. Dat lukt niet helemaal gratis, dus je mag doneren. Dat mag je over tien jaar nog doen, maar liever nu al!
tekst: RensKorevaar, foto: erik wijngaarden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Gefeliciteerd met het jubeleum van cifo!
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
RensKorevaar schreef:van de voorpagina
. Soms ontstaan hier nieuwe gemeenschappen, zoals onlangs de Citroën DS3 Club en misschien binnenkort de Citroën C3 Pluriel Club.
tekst: RensKorevaar, foto: erik wijngaarden
hartelijk gefeliciteerd met het 10 jarig bestaan…
ik mis echter 1 belangrijke club hierboven…
de C5 Club die ook via Cifo is ontstaan en ondertussen ook al 7 jaar bestaat….
en dan wordt er nog niet gesproken over vriendschappen die zijn ontstaan via Cifo
via Cifo heb ik ook geweldige mensen leren kennen…
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Proficiat met deze mijlpaal! En dat er nog veel jaartjes bijkomen voor dit fantastische forum!
Wat ronama al omschrijf, mis ik indd in het verslagje: de mensen die je ontmoet op het forum, waaruit ook vriendschapen ontstaan, of zelfs groepjes die elkaar helpen met sleutelen of gezamelijk naar een meeting gaan of zelfs op vakantie.
Citroënforum is meer dan Citroën in mijn ogen, het is ook een sociaal gelegenheid, mensen helpen elkaar, zoeken steun met elkaar in slechte periodes. Vriendschappen ontstaan en zelfs relaties ontstaan wat bezegeld werd met een heuse Baby..
Kortom, het forum is meer dan hét merk Citroën, het is een sociale media!
Gert
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
Ga zo door!
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Op naar de volgende 10 jaar!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ook vanaf hier gefeliciteerd, het forum is nog steeds leuk en leerzaam om te lezen.
Veel contacten heb ik er aan over gehouden (en inmiddels 4 citroens) dus op naar de volgende tien jaar.
Gr Peter.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd, en op naar de volgende 10!
GWHENDRIKS2 schreef:Proficiat met deze mijlpaal! En dat er nog veel jaartjes bijkomen voor dit fantastische forum!
Wat ronama al omschrijf, mis ik indd in het verslagje: de mensen die je ontmoet op het forum, waaruit ook vriendschapen ontstaan, of zelfs groepjes die elkaar helpen met sleutelen of gezamelijk naar een meeting gaan of zelfs op vakantie.
Citroënforum is meer dan Citroën in mijn ogen, het is ook een sociaal gelegenheid, mensen helpen elkaar, zoeken steun met elkaar in slechte periodes. Vriendschappen ontstaan en zelfs relaties ontstaan wat bezegeld werd met een heuse Baby..
Kortom, het forum is meer dan hét merk Citroën, het is een sociale media!
Gert
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hulde!! Ik ben sinds 31 juli 2003 lid en ook bijna zolang mod… Ik doe dit nog steeds met plezier en ga er nog wel even mee door! Mede door de vele fijne leden in het mod-schap een dankbare taak dus ook hulde aan de leden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gefeliciteerd!
Wat voor mij hoogtepunten waren:
- met 25 CX-en naar Parijs.
- de twee toertochten door Luxemburg, Duitsland, België en Frankrijk
- de gezamenlijke tocht naar de ICCCR in Harrogate.
Absolute hoogtepunten die ik niet graag had willen missen en waar ik een heleboel leuke contacten aan over heb gehouden.
Hiep hiep hoera voor Cifo!
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ja, dergelijke spontane uitjes zijn toch wel heel leuk. Dat moeten we vaker doen .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als we allemaal blijven schrijven.
Zal dit geweldige forum nog heeeeeeeel lang…...
Mensen proficiat
Vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Wel het forum is zo aanstekelijk dat ik vandaag maar opnieuw een Citroën, heb gekocht.
Even serieus wezen, forums als dit zijn niet dik gezaaid, voortdoen!
Proficiat aan allen die het forum hebben doen uitgroeien tot wat het nu is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Waar is dat feestje??? hier is dat feestje!!! Dit is 1 van mijn 2 geliefde hobby’s. Citroen van A tot Z
Doe zo Voort !!!!
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg!
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl