Na bijna alles voor mijn oude Panhard vernieuwd te hebben start deze nog steeds niet.
Wat is er vernieuwd en gecheckt:
Het stalen veerijzer op de rotor was gespleten en ook de verdeelkap was niet fris meer. Daarnaast was 1 kap van de bougiekabel defect.
Dus deze onderdelen nieuw bij het magazijn gehaald.
Gemonteerd, maar niet starten, geen vonk op de bougies.Carburateur had ik reeds schoongemaakt en de benzinepomp werkt.
Vervolgens in de stroomverdeler gekeken of ik met contact aan en aan de motor draaiend een vonk van de puntjes zag verspringen. Niet dus.
In mijn onderdelen voorraadje een andere bobine gevonden. Gemonteerd en vonk op de contactpunten. Hoopgevend dus.Toen de bougies in de kabels gedaan en gecheckt op vonk. Nu zag ik vonkjes, hoewel ik ze aan de kleine kant vond, maar dat kan ik niet beoordelen. Bougies in blok gedaan en gestart. Helaas, niet aanslaan.
Toch nog even de benzinepomp gecheckt. Slangetje van de pomp naar de carb los en gestart. Komt met golfjes benzine uit. Lijkt dus ook goed.
Motor is in maart jl. gereviseerd, startte daarna wel, maar liep niet zoals het hoort. Toen heb ik ook de carb schoon gemaakt. Helaas niet met perslucht (heb ik niet), maar met een gewone fietspomp en benzine.
Benzinefilter ook vernieuwd.
Iemand tips? Wat zie ik over het hoofd?
Dyna Z1: Tout alu.
Bijgaand even een beeld:
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Condensator ook vernieuwd? Puntjes op 0,40 mm gezet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, condensator nog niet vernieuwd. Dat ga ik dus ook even doen. Puntjes staan afgesteld.
Zojuist kreeg ik een ingeving: Ben even naar de apotheek geweest en een 10cc injectiespuit gekocht.
Ca. 5cc benzine opgezogen en 2,5cc per bougiegat voorzichtig gespoten. Bougies erin, kabels erop en starten. Niks, geen leven. Toen weer even op vonk bij de bougies gecontroleerd. rechter cylinder wel vonk en linker cylinder niet. Vanochtend wel vonk(je) op de linker cylinder. Onregelmatig dus. Raar.
Ik zat dus aan een nieuwe bobine te denken, maar zal eerst een nieuwe condensator halen.
Dyna Z1: Tout alu.
Condensator zou ik zeker wisselen, en de truc met benzine in het bougiegat is niet optimaal, je kan het beter op de gasklep van de carburateur druppelen, dan wordt het beter met lucht gemengd.
(laten) Starten en in de carburateur sproeien is nog beter.
Als de vonk slecht is helpt dat natuurlijk ook niet…
Succes! (leuke auto trouwens!)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heb je al een 2CV bobine geprobeerd? Scheelt weer een hoop storingsmogelijkheden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat moet je me even uitleggen Jan..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Simpel.
Een 2CV heeft geen verdeelkap en rotor.
De bobine vonkt tegelijk aan twee kanten, bij een boxermotor kan dat….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Is toch gewoon het ” wasted spark ” princiepe .
Kan je rotor en verdelerkap uitschakelen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dat is de bobine van de 2-cylinder Visa? Dan moet je toch ook sensoren op het vliegwiel monteren?
Gaat wel ten koste van de orginaliteit.
Gisterenmiddag bij Slager een nieuwe condensator gekocht. Ik zal even laten weten of geholpen heeft.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Sensoren zijn niet nodig, alleen nokken, een contactpuntje en een condensator.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
rf schreef:Dat is de bobine van de 2-cylinder Visa? Dan moet je toch ook sensoren op het vliegwiel monteren?
Gaat wel ten koste van de orginaliteit.
Gisterenmiddag bij Slager een nieuwe condensator gekocht. Ik zal even laten weten of geholpen heeft.
Neen je moet een zwarte 12 Volt 2pk bobine hebben !
Die bruine is voor een elektronische ontsteking ,
en zoveel stroom kunnen de contactpuntjes niet bolwerken. .
Ook vervang ik altijd de condensator samen met de puntjes :
puntjes die met een slechte condensator gelopen hebben zijn gewoonlijk al erg beschadigd .
Verder goed opletten dat je de aansluitingen van de bobine niet omgewisseld hebt !
Succes ,
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Verwissel de twee bougiekabels eens.
Mogelijk staat alles 180 graden verkeerd.
En vonkt dus steeds de verkeerde bougie.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Of zo te zien is het een Ducellier ontsteking.
Helemaal onderin zitten twee veertjes en gewichtjes
ten behoeve van de vervroeging.
Als er 1een gebroken is maakt deze kortsluiting.
En krijg je hem niet aan de gang.
Draaid de rotor wel.
Aan de onderzijde zit een ongelijke kant zit die
wel goed.
Of probeer eens een hele andere ontsteking.
Is er met het monteren van de punten of condensator
geen fiber ringetje gevallen.
Die condensator zit niet zoals het hoort.
Staat de ontluchtas goed t.o.v. het BDP.
Ontsteking afstellen 5 tanden voor het BDP.
Met testlampje.
Eerst de vrije slag er uit draaien.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Bedankt voor de tips Kees. In het weekend ga ik ermee aan de slag. Wat ik alleen niet begrijp is om die boukabels om te draaien. Ik heb een complete nieuwe set afgelopen zaterdag bij Wim gekocht.
1 bobinekabel en 2 bougiekabels. Maakt het dan uit welke bougiekabel op welke cylinder komt?
Of begrijp ik je verkeerd?
Gr
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Jazeker…
Gewoon kruislinks omruilen.
Dus de rechter naar linker, en de linker naar de rechter.
Ik hoop voor je dat dat het is en is het snel opgelost.
Doet hij het, dan staat de verdeler 180 graden verkeerd
maar daar niets aan doen, dat kan helemaal geen kwaad.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.