21 van de 22
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 Volgende > 

Allochteun’s Citroen BX 1.9 TRD Automatic. Einde oefening?
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266

Gepost: 18 december 2012 06:26 PM
  [ # 301 ]

Het is ook zalig zo’n auto! Daarom vind ik het ook zo’n pracht, met of zonder strakke lak. Ik vond hem prima meekomen in het verkeer. Het automaatje trekt lekker door waar rest moet schakelen.

Bij mij heeft de wegenbelasting er ook voor gezorgd dat ik em weg deed, aangezien ik geen auto nodig heb. Vooral als ie het dan niet doet, is het zo’n blok belasting aan je been.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  

Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 18 december 2012 06:26 PM
  [ # 302 ]

Verrek.. Ik was al helemaal vergeten dat ik die al los heb gehad ja. Aangezien dit me toen een makkelijke oplossing leek, zal het inderdaad wel los lopen.

Distributie: prima Waterman, ik ben simpelweg geen expert op dat gebied.

Blijft staan: Past elke radiateur zomaar?

Qua verkeer: Tja.. Mijn andere TRD heeft een 5-versnellingen handbak, met name qua acceleratie is dat wel wat vlotter. Zo’n automaat is absoluut geen racemonster, maar snel genoeg om zonder problemen nog even voor een vrachtwagen in te voegen.

Ik moet echter wel een bekentenis doen. Ik heb ooit een 1.055 CC Seat Terra gereden. Vergeleken met dat ding, is een goed uitgeruste fiets nog snel… Dus misschien ben ik bevooroordeeld Wink.

Profiel  

Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2107

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 18 december 2012 06:36 PM
  [ # 303 ]

Naar mijn weten zijn er twee formaten, groot en klein. Jij hebt groot Wink  bij een kleine radiateur is het gat gedeeltelijk met een stuk plastic afgedekt.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6133

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 december 2012 06:43 PM
  [ # 304 ]
waterman schreef:
Allochteun schreef:

Ten tweede: Distributie. In de zomer van 2010 is de volledige distributie vervangen. (Rollen, pomp en riem). De riem ligt er dus pas een dikke 2 jaar op, maar inmiddels zijn we wel een 80.000 km verder. Is het dan nodig om de hele set met toebehoren te vervangen, of is een riem voldoende?

...

Nou, weet je, na 80.000 km zou IK het niet gokken en gewoon alles opnieuw vervangen.

+1. Hooguit kan de waterpomp nog een rondje mee.

Profiel  

FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266

Gepost: 18 december 2012 07:19 PM
  [ # 305 ]

Ja en als die stuk gaat moet de boel weer vervangen. Hoeveel kost z’n waterpomp nou…

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6133

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 december 2012 07:20 PM
  [ # 306 ]

Ik schrijf ook “hooguit”. Bij de geringste twijfel moet je die ook vervangen…

Profiel  

Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Gepost: 31 juli 2013 04:36 PM
  [ # 307 ]

BX nummer twee heeft het gisteren ook begeven, al is dit absoluut een geval “achterstallig onderhoud, eigen schuld, niet zeiken”.

Bij het remmen spuit (naja, spuiten.. een gestaag straaltje bij volle bak remmen) de LHM uit één van de hoge druk leidingen op het eind van de dorpel/begin wielkast.
Boel is daar aardig roestig, dus vervangen kan geen kwaad, maar in eerste instantie moet de boel nu gewoon weer ff mobiel worden. Eventueel de hele handel vervangen laat ik nog even afhangen van wat er verder met deze BX gaat gebeuren. Bovendien is het nu zaak de boel gewoon weer aan de gang te krijgen, en voor het vervangen van alle 4 de leidingen, zal ik in ieder geval een periode vervangend vervoer moeten hebben, en een brug is dan op zich ook wel lekker.

Goed. Ik zat te kijken op het schema van CitroenBX.nl via de volgende link:
http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-4d.html

En heb daar toch nog een onduidelijkheid over. Er wordt gesproken over leiding 1 t/m 4.
Hij lekt precies bij een klem, dus het is verdomd lastig te zien welke leiding nu exact lekt.

Schema zegt het volgende:
1. Retour
2. Voeding hoogteregelaar
3. Voeding hoofdremklep
4. Voeding Achterrem verd. stuk.

Goed. Alleen bij remmen, dus is het nummer 3 of 4.

Als ik nu echter naar het schema kijk, kan ik het niet helemaal volgen.

Leiding nummer 4, gaat overduidelijk naar het het t-stuk waar de spiralen uit komen.
Leiding nummer 3, gaat volgens het schema naar een verdeelstuk, waar een leiding van de hoogteregelaar uit komt en twee leidingen naar de bollen gaan. Aan de voorkant lijkt hij wel naar de hoofdrem klep te gaan.

Kijk ik scheel, of mis ik hier wat logica? Dit lijkt me namelijk totaal niet logisch… Ik zou zeggen dat de hoofdremklep op de een of andere manier richting de remmen gaat, en niet naar de hoogteregelaar en bollen?

Als laatste:

In vergelijking met het schema, welke leiding is nu leiding 1?
De bovenste, of de onderste? Ik zou zeggen de bovenste, maar beter het zeker voor het onzekere Wink

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 31 juli 2013 04:46 PM
  [ # 308 ]

Het laatste plaatje doet het niet. De remdruk achter komt van de veercilinders, vandaar dat er een leiding vanaf de hoogteregelaar via een k-stuk naar de rem servo gaat. Vanaf daar gaat er weer een leiding terug naar de remmen via het t-stuk. Als je weinig lading achterin hebt liggen heb je achter dus weinig remdruk. Mochten er een paar motorblokken achterin liggen remt ‘ie achter weer meer.

Als je BX op hoogte blijft kunnen er maar 2 leidingen lek zijn; die van de retour van de hoogteregelaar, of die van de rem servo naar het t-stuk op de achterbrug. De hoogteregelaar retour kan je checken door je BX van de hoogste naar de laagste stand te laten zakken. Dan zou ‘ie hard moeten gaan lekken. De andere leiding kan je checken door te remmen in de hoogste stand, dan zou het er uit moeten spuiten.

Profiel  

Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Gepost: 31 juli 2013 05:30 PM
  [ # 309 ]

Oeps,

Correcte plaatje:

De BX rijdt gewoon, dus op hoogte blijft ie wel.

Ik zal eens gaan gymnastieken en remmen op hoogte vanavond, dan weten we meer.

Als ik jou goed begrijp, is het dus leiding 1 of leiding 4?

Blijft de vraag aan de hand van het bijgevoegde plaatje, is nu de bovenste of onderste 1 of 4 Wink

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9068

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 31 juli 2013 05:42 PM
  [ # 310 ]

Foto doet het nog steeds niet. De link moet op .jpg eindigen. Het is in elk geval een plaatje van deze pagina.

http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-4b.html

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Gepost: 31 juli 2013 06:14 PM
  [ # 311 ]

Verdorie… Weer te laat om nog te kunnen wijzigen in de link.

Ik zweer dat het plaatje het net deed, heb het nog gecontroleerd, maar nu krijg ik ook een foutmelding.
Onder de Ctrl V had ik zelfs nog een langere link staan.

http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/techniek/onderhoud/lhm/leidingen/leidingen 030.jpg

Vond dat ik wel weer hard genoeg gewerkt had voor vandaag, dus maar snel naar huis gereden om te kijken wanneer de BX nu lekt.

Auto een keer of 4/5 op en neer laten zakken, geen druppel. Na ja.. Een enkele dan, maar die hing er waarschijnlijk nog.

Auto in de laagste stand gezet en op de rem getrapt: Geen lekkage.
Auto in de rijstand gezet en op de rem getrapt: Dun straaltje.
Auto in de hoogste stand gezet en op de rem getrapt: Duidelijk grotere straal dan in rijstand.

Conclusie: De leiding naar het t-stuk dus. Nummer 4 dus in het schema?

Is dit dan in dat plaatje dat niet wil, de onderste of de bovenste?

Edit: De link maar knip/plakbaar neergezet. Op een of andere manier gaat er iets mis als ik de post opsla, en veranderd ie de link.
Edit2: Ok.. Zelfs dat wil niet werken. Niet op klikken, gewoon de hele link copy/pasten, dan werkt het :S Iets gaat er mis met die spatie in de link.

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9068

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 31 juli 2013 06:22 PM
  [ # 312 ]

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 31 juli 2013 06:23 PM
  [ # 313 ]

Conclusie: leiding 4.

Als de retour lek was geweest had je het wel gemerkt bij op en neer gaan (zie mijn eerdere post).

Edit: je hebt het al veranderd zie ik.. Smile

Profiel  

Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Gepost: 31 juli 2013 06:27 PM
  [ # 314 ]

Timo: Je bent geweldig. Kun je nu na het fixen van dat plaatje, ook ff net zo snel mijn BX’en fixen?  Laughing

Vermond:

Op dat plaatje: De bovenste leiding toch? De lekkage zit aan de achterkant van de leidingen, dus je kan het echt moeilijk zien. Het spuit in dat kunststof houdertje waar de leidingen ingeklikt zitten, en loopt er dan langsaf naar beneden. Lastig.

Ik was je net voor met de conclusie, deze keer de fout zelf ontdekt Wink

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 31 juli 2013 11:48 PM
  [ # 315 ]

Ik weet echt niet uit m’n hoofd welke leiding van die 4 de remleiding is Smile. Volgens mij moet je degene hebben die bij de remservo vanaf onder vertrekt, en dan diegene het verst van het schutbord af. Als je een latere servo heb zit in deze aansluiting een afdichtbout en zit de remleiding op het einde van de servo aan de zijkant.

Profiel  

21 van de 22
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook